Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
36-bildersrullen?
- Trådstartare voitcanon
- Start datum
1337_
Aktiv medlem
Kanske....
Earliest 35 mm still cameras
The 35 mm film standard for motion picture film was established in Thomas Edison's lab by William Kennedy Laurie Dickson. Mr. Dickson took 70 mm film stock supplied by George Eastman's Eastman Kodak Company. The 70 mm film was cut lengthwise into two equal width (35 mm) strips, spliced together end to end, and then perforated along both edges. The original picture size was 18 x 24 mm, which in modern times is considered to be a "half-frame" format for still photography. There were four perforations on each side of a motion picture frame.
??????? fan blev ju 35mm men kanske dem ändrar till 36?
Earliest 35 mm still cameras
The 35 mm film standard for motion picture film was established in Thomas Edison's lab by William Kennedy Laurie Dickson. Mr. Dickson took 70 mm film stock supplied by George Eastman's Eastman Kodak Company. The 70 mm film was cut lengthwise into two equal width (35 mm) strips, spliced together end to end, and then perforated along both edges. The original picture size was 18 x 24 mm, which in modern times is considered to be a "half-frame" format for still photography. There were four perforations on each side of a motion picture frame.
??????? fan blev ju 35mm men kanske dem ändrar till 36?
Fabian.Gafvelin
Aktiv medlem
Som mest har jag nog fått ut (och in) 44 bilder tror jag...ladda kassetten generöst och ladda kameran mycket snålt (gärna i totalt mörker så man slipper blindexponeringarna i början) så gå det. Mer än så går in i kassetterna men då riskerar man att repa baksidan av filmen inne i kassetten.
En engångs-rulle får jag ut runt 37-38 på och 39-40 om jag laddar den i totalmörker.
En engångs-rulle får jag ut runt 37-38 på och 39-40 om jag laddar den i totalmörker.
ErlandH
Aktiv medlem
Det beror ju helt på vilken sorts film man använder. Någon tillverkare (Agfa, tror jag) gjorde ju en film med extra tunn bas på 1980-talet som kunde ge 72 exponeringar i en vanlig kassett.Som mest har jag nog fått ut (och in) 44 bilder tror jag...ladda kassetten generöst och ladda kameran mycket snålt (gärna i totalt mörker så man slipper blindexponeringarna i början) så gå det. Mer än så går in i kassetterna men då riskerar man att repa baksidan av filmen inne i kassetten.
Fabian.Gafvelin
Aktiv medlem
Vore det inte intressantare att fråga hur många bra eller användbara bilder man får ut av en rulle? Spelar ju ingen roll om jag lyckas klämma ur 35 eller 38, om alla är dåliga.
Det hänger ju mycket mer på motivet...det är lite skillnad om man plåtar barn-porträtt på plus-x än om man har med sig kodachrome till fjälls.
Kassationen kan vara tio gånger så hög i det första fallet som i det andra.
Jobbigt det där med 72 bilder på en rulle och spiraler som är gjorda för normala rullar...då måste man ju klippa isär den på mitten (och riskera bilder där!!!) innan man framkallar den!
ErlandH
Aktiv medlem
Intressant fråga -- som jag var tvungen att ta reda på svaret till! ;-)Jobbigt det där med 72 bilder på en rulle och spiraler som är gjorda för normala rullar...då måste man ju klippa isär den på mitten (och riskera bilder där!!!) innan man framkallar den!
Det var tydligen Ilford som tillverkade den extra långa filmen -- och givetvis tillverkade de speciella framkallningsdosor och -spiraler också!
tannler
Aktiv medlem
Minst ett ja - men det behöver inte vara fler än ett. Du är tillsagd att hålla igen svadan en aning - håll Dig till det.Ja du Lennart, jag måste ju minst göra ett inlägg i veckan så du får avreagera dig lite på mig. Annars kommer det ju på tok för mycket domar ifrån domartornet. Yin & Yang
Melker Humala
Aktiv medlem
Har på lördagskvällen diskuterat med en god vän varför det ljust står 36 exp på rullarna då man oftast kan få ut 38 bilder och laddar man i mörkrum så kan man få ut hela 40 om man har tur. Så vem kom på talet 36?
Jo med moderna kameror så har man ofta quickload-konstruktioner som gör att det går åt mindre spill vid laddningen. Men kollar du på en gammal leica eller nikon från 50-60 talen så är det mycket krångligare laddning som ger betydligt mer spill.
M
Olle
Aktiv medlem
Sen måste ju kameran kunna räkna till 72 också. Min kompaktkamera Contax T kan det.Det var tydligen Ilford som tillverkade den extra långa filmen -- och givetvis tillverkade de speciella framkallningsdosor och -spiraler också!
Olle