Annons

35mm vs mellanformat kanske till och med storformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

boon

Aktiv medlem
har märkt att jag har svårt att gå ner i storlek efter jag fotoat ett tag med 6x7.

vill gärna plåta mer 35mm men det händer aldrig.
jag har helt enkelt vant mig vid det större formatet och mindre känns inte "bra" längre.

nu vill jag ha lite argument till att plåta 35mm över mellis.

jag börjar med storleken och snabba slutartider.

storlek
vikt
35mm är diskretare
Finns snabbare objektiv.
finns många snabbjobbade kameror, vilket är bra för mer informella och spontana situationer.
Rullen tar slut 24 bilder senare......
modernare kameror: Snabbare slutartider, inprinting, bättre ljusmätning osv....

fast jag börjar tycka att det som 35mm kameran är bra på: vara snabbjobbad, mer inriktad på snabbt fotograferande är digitalkamerorna ännu bättre på.
Sedan är det ju så att mellanformatet är väldigt bra när man behöver stora förstorningar och kan släpa runt på utrustningen.

Lite ont om diaprojektorer för 6x7. Det är däremot en fröjd att få jobba med stora negativ om man själv kopiererar sina svartvita bilder. Så för svartvitentusiasten är mellanformatet en höjdare.

Svaret är: KORN

Korn lägger till en dimension i många bilder vilket kommer bättre fram med 35mm, eller halformat.

Jag sitter lite i samma sits som Robin. Försöker hitta anledningar att fota småbild.

De anledningar jag tänker mig småbild är:
Litenheten och lättheten att transportera. En kmplett rigg med två manuella hus och fyra fasta gluggar väger inte mycket och tar inte stor plats alls jämfört med mellis.
Större urval av filmer att experimentera med (ffa högkänsliga filmer).

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar