Annons

35mm-objektiv till digitala hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

vitamin

Avslutat medlemskap
Är det någon som har använt t.ex. SMC-FA 50/1,4 och SMC-FA 28/2,8 till ett digitalt hus? Jag börjar bli lite sugen på ett digitalt kamerahus, men har inte bestämt mig för Pentax eller Olympus än. Pentax leder klart på poäng vad gäller husen och de dedikerade objektiven. Samtidigt sitter jag med en hel del fina objektiv till Olympus OM och några få till Pentax autofokus. Det vore roligt att veta hur de funkar med en sensor istället för film. Om 50/1,4 behåller skärpan så måste det ju vara tidernas porträtt-optik på ett digitalt hus.

(vitamin) skrev:
. Om 50/1,4 behåller skärpan så måste det ju vara tidernas porträtt-optik på ett digitalt hus.

Det är just vad den är! FA 50/1.4 fungerar hur bra som helst och 28:an blir ju en bra normal, om än inte så snabb.

Senast ändrad:
FA 50/1.4 använder jag ofta, fungerar fortfarande lite som mitt normalobjektiv. Ibland behöver man ju givetvis något vidvinkligare, men för mitt fotograferande passar 50mm ofta bra. Jag har inte gjort någon djuplodande analys av mitt 50mm på DS jämfört med på MZ-5n, men jag upplever det som lika skarpt på DS. Dock är det ju i princip omöjligt att de skärpan (med så litet skärpedjup) i sökaren, så man får förlita sig helt på autofokusen. Det funkar oftast, men är det dåligt ljus och rörliga objekt så missar den ibland. En av de sakerna jag hoppas skall vara lösta med K10D. Men objketivet är det absolut inget fel på. Jag har aldrig ägt något 28mm, jag har ett 24/2 som jag fortfarande inte använt på kameran. Jag har haft plaer på att testa, eftersom det är ett väldigt fint och ljusstarkt objektiv, men problemet är att om inte 50 passar så är det ofta för att jag behöver vidvinkel och då blir det oftast 16-45 eller 10-17 som åker på. Men när jag testar K10D skall jag försöka testa även med 24an.

Bra! Då hoppas jag bara att cyberphoto kommer loss och levererar den 50/1,4 som jag beställde för några veckor sen (de ska visst få in den i början av december). Sen kan jag fantisera ännu mer om K10.

Det där ser riktigt bra ut. Ett FA50 står högt på önskelistan nu då jag tycker det är svårt med manulle fokusen på mina M-objektiv. Med lite tid på sig så blir reslutatet och fokusen nästan likvärdig FA objektiven.

SMC-M 50/1.7

Bilagor

• stor.jpg
    stor.jpg
    20.1 KB · Visningar: 622
Hmm man blir glad ......

över dessa fina bilder. Jag skulle vilja se bilder av er lyckliga som fått era Pentax K10D med hög ISO och lite då förstorade varianter.

Lennarth S

Ja, och jag blir glad över ett forum som lever. Jag har försökt få igång lite diskussioner på tidningen FOTO:s stendöda forum utan att lyckas. Tack för alla svar så här långt!

Vad gäller optiken så antar jag att det svåraste är att behålla kantskärpan från ett "filmobjektiv" på ett digitalt hus, eftersom ljus-sensorerna sitter i små gropar. Vid porträttbilder spelar det ju inte så stor roll, men i landskapsbilder och dylikt så kan det ju vara ganska viktigt.

Och jag håller med förresten, det är två väldigt fina bilder här ovan.

Glömde skriva att mina exempelbilder är tagna med Ist DL.

Arne: Borde det inte vara viktig vid porträtt med för att få rätt skärpa på t ex ögonen?

Jag läste ditt inlägg lite dåligt och tolkade det genom att tänka på hur ljuset samlas till sensorn överlag. Du har rätt såklart.

Däremot så använder man ju inte hela linsen när sensorn mindre än filmytan. Det borde ta bort den värsta kanstoskärpan.

(vitamin) skrev:
Ja, och jag blir glad över ett forum som lever. Jag har försökt få igång lite diskussioner på tidningen FOTO:s stendöda forum utan att lyckas. Tack för alla svar så här långt!

Vad gäller optiken så antar jag att det svåraste är att behålla kantskärpan från ett "filmobjektiv" på ett digitalt hus, eftersom ljus-sensorerna sitter i små gropar. Vid porträttbilder spelar det ju inte så stor roll, men i landskapsbilder och dylikt så kan det ju vara ganska viktigt.

Och jag håller med förresten, det är två väldigt fina bilder här ovan.
Jo i princip borde det vara mer problem i kanterna, kanske inte så mycket skärpeproblem, men vinjettering kan man förvänta sig. Men samtidigt så är ju sensorn mindra, så det blir ju inte så mycket kanter, det blir ju mest mitten.

hitta ett billig äldre m-glugg
smc 1:2 50/2

har bara provat en gång men den suddar ut bakgrunderna gött gentimot kittobjektiven.
ger även snabbare slutartidern så den släpper nog in mer ljus än kitten.kameran är k100d

kittgluggen 18-55
http://img315.imageshack.us/img315/8148/imgp0547vg9.jpg

http://img324.imageshack.us/img324/4186/imgp0546ja0.jpg

http://img487.imageshack.us/img487/158/imgp0568kt1.jpg
blir gryma bilder med gluggen,förminskningen förstör dock bilderna

Senast ändrad:
ibbe76 skrev:
japp,till den fina summan på 150kr,

När jag ser hur väl den M 50/2 gluggen fungerar känner jag mig inte alls grinig över att ha budat hem en sådan för dryga hundralappen högre än du. Jag misstänker att dessa gamla fasta gluggar mycket väl kan komma att stiga i priser på tradera/ebay mfl sajter framöver..

Nu återstår väl bara att skaffa ett hus att sätta den på också.....

Om man skall använda M-gluggarna till porträtt på en K100D, så skall man tänka på att man kan bara använda mitten sensorn för fokus.

Detta var ytterligare en orsak till att jag nu börjat titta efter ersättare till mina M-gluggar...

Ja, det är ju lite synd att den inte känner av på fler ställen i M-läget. Jag vill köpa fler AF-gluggar för att det är svårt att fokusera manuellt, snabbt med DL. Trots bra syn så är det inte samma sak som tex med min LX.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar