Hej jag är ny här i forumet och har inte köpt någon digitalkamera än. Jag läser mycket tester för att få en uppfattning om vad som är mest prisvärt för den kvaliteten man får för pengarna. Har förstått att med större sensor så följer bättre bilder
Om det ändå vore så enkelt
och lite mer kontroll över skärpedjupet, framför allt på kortare brännvidder.
men kostar då cirka dubbelt så mycket som en av de bästa APS-C sensor kameror,är det värt dom pengarna, ni som provat båda?
Som vanligt kan man svara med en motfråga: det beror på vad du tycker är viktigt när du fotograferar. För väldigt många av våra behov klarar man sig utmärkt även med ännu mindre sensorer än APS-C, som hos Olympus/Panasonic (4:3) eller Sigma.
Men en större sensor fångar in mer ljus vilket gör det enklare att få bra egenskaper i dåligt ljus. Dessutom har man större möjligheter att få tunt skärpedjup när man behöver eller vill ha det. Om de sakerna är värt pengarna ... Det beror ju som sagt på vad man tycker är viktigt.
En annan tanke om man skulle jämföra 35mm filmkamera vilken upplösning ligger den på?går det att jämföra typ hur många pixlar eller jämförbara punkter man kan få. MVH mikael
Som flera andra redan har svarat så brukar man nog ofta säga att 10 megapixel kan vara en bra uppskattning.
Saken är att filmer var sinsemellan ganska olika och det gällde inte bara upplösning utan även saker som dynamiskt omfång, bättre eller sämre teckning i speciella delar av tonomfånget osv - och givetvis färgteckningen som varierade en hel del (och då tänker jag inte bara på skillnaden mellan svartvit och färgfilm
En vanlig och spridd uppfattning är att film hade överlägset dynamiskt omfång, något som vid praktiska tester inte riktigt visar sig stämma. Man kan mäta omfång på lite olika sätt, men generellt har nog faktiskt digitalsensorer synbart bättre omfång än de flesta filmer någonsin hade. Däremot är digitalsensorer känsligare för utbrända högdagrar än vad en del filmer är, något som nog spätt på det ofta upprepade men inte så korrekta mantrat att det dynamiska omfånget alltid är dåligt hos digitalkameror.
Där digitalkameror verkligen är överlägsna filmen är dels då färg- och detaljteckningen vid mycket höga känsligheter, dels att digitalsensorer är oerhört stabila och ger samma resultat, bild efter bild, år efter år - film var ju betydligt "svajigare" och känslig för åldrande även om man körde samma filmtyp.
Sedan finns det ju egenskaper hos film som fortfarande lockar många och kommer fortsätta att göra det - vissa filmer ger en speciell känsla som kan vara både svår och arbetsam att återskapa digitalt. Dessutom är magin att se hur en bild växer fram i ett mörkrum svår att återskapa framför en dator