Ja Nikon D90 verkar vara ett riktigt klipp den är ju överlägsen D300 i testet från dxomark.Men jag tycker ändå att det är konstigt oavsett dom är frälsta vid ett märke eller icke så har ju de flesta tidningar ett testlabb som dom låter kamerorna gå igenom och analyseras.Är tester från dxomark mer tillförlitligare ån andras tester.Är det så att dxomark säger det andra inte vågar?
Hej!
Jag jobbar själv med testning, mest av datorprodukter av olika slag, men även olika typer av kamerautrustningar. Jag upplever ibland att det finns lite missförstånd kring det här med mätningar och tester
Det Dxomark gör är att de mäter vissa aspekter av vad sensorn i en kamera gör och visar resultaten på ett snyggt och pedagogiskt sätt. Jag skulle säga att deras mätningar dessutom säger ganska mycket om en kamerasensors förmåga.
Men, en sådan här mätning är bara en eller ett par parametrar när man bedömer en kamera som helhet. Vi använder av goda skäl uttrycket systemkameror och de är just system, sammanhängande system med en massa olika komponenter och egenskaper. Att en sensor kan ge ett stort dynamiskt omfång och lågt brus är en väldigt bra början, men det är inte det enda en kamera består av.
Om vi tittar på till exempel objektiv så är det vanligt att människor använder mtf-mätningar som något slags universiellt kvalitetsmått. Det leder ofta lite fel, inte för att det är något egentligt fel på mtf-mätningarna, utan eftersom de bara berättar om en egenskap hos ett objektiv, bara en sida av dess personlighet så att säga. Det blir lite som att mäta upp motorn på en bil och konstatera att den har en viss effekt och ett visst vridmoment vid vissa varvtal. Väldigt intressant och exakt, motorn är viktig, men det går inte att använda som generellt kvalitetsmått för hela bilen.
Vi människor har en tendens att älska siffervärden och diagram, de är (oftast) objektiva och sanningsenliga. Men de förmår sällan på egen hand besvara kärnfrågan i de flesta test: Är den här kameran bra? Är det här objektivet bra? För att besvara den frågan finns det bara en sak att göra: sätta upp vissa grundkrav på vad till exempel en kamera bör klara av och sedan praktiskt använda den och se om och hur bra den klarar det den skall göra. Det innebär också att man inte kan bedöma en konsumentkamera och en yrkeskamera på precis samma sätt. De vänder sig till helt olika målgrupper och skall uppfylla ganska olika krav. Men bägge bör ha en bra sensor och för just den delbedömningen är mätningar som de Dxomark gör en bra start.