Nej, ovanstående citat är exempel på logisk kullerbyttor.
Nej, faktum är att du nedan upprepar ungefär samma sak som jag sa, fast annorlunda uttryckt
Visst är det så att den större sensorn fångar in mer ljus
Vilket var precis det det handlade om.
men ljuset sprids också över en större yta.
Vilket så länge du tar en bild med samma bildvinkel och sedan ser på den i samma format (till exempel lika stor utskrift) inte spelar någon roll.
Det centrala är just att du använt fler fotoner för att uppnå samma resultat. Vilket alltså var precis vad jag försökte förklara
Den mottagna ljusmängden PER YTENHET är därför konstant.
Bara för att ett negativformat är mindre än ett annat så innbär detta inte att det mindre formatet skulle behöva större bländare eller längre tider för att exponera likvärdigt.
Och var ser du att jag påstod något så absurdt?
I ditt exempel med normalobjektiven konstaterar du att bländaröppningen i 25/2 är fysiskt mindre, detta är riktigt. Men detta kompenseras av att brännvidden också är kortare. 50/2 är allstå inte ljuskänsligare än 25/2. Används samma slutartid och ISO blir också exponeringen identisk.
Just precis. Men med samma bländaröppning, samma exponeringstid och samma känslighet har den större sensorn mottagit fler fotoner = mer ljus = mer information att arbeta med = mindre brus
Detta kan vem som helst testa själv hemma, tar 30s.
Håller helt med dig!
I ditt handduksexempel konstaterar du att den större handduken träffas av fler droppar vilket är riktigt. Däremot är den större handduken inte blötare: Eftersom den är större behöver den också fler droppar för att blötas ned lika mycket. I detta exempel kan exponeringen ses som handdukarnas "blöthet", som ju är lika oavsett storlek.
Just det, men säg att du har en handduk på 1 kvadratmeter som tar emot 100 droppar och en handduk på 1,5 kvadratmeter som då sannolikt tar emot 150 droppar - bägge är lika blöta, men hos den större handduken har man mer information (fler droppar) att utgå ifrån när man skall beräkna blötheten = mer exakt resultat.
Anledningen till att 24x36 presterar bättre än APS-crop i dåligt ljus har andra orsaker. Bla beror det på att förstoringen från negativ till färdig bild är lägre ju större negativformat man har, brus och artifakter "drunknar".
Om du har en APS-sensor på 12 megapixel och en fullformatssensor på 12 megapixel så kommer den senare ge mindre brus eftersom den samlar in fler fotoner, mer ljus, för i övrigt samma bild. Förstoringsgraden till en utskrift i en viss upplösning (t.ex. 300 dpi) har ju med antalet pixlar att göra, inte hur tätt packade de sitter på sensorn.
(Ofta pratas det om att större pixlar ger lägre brus, men detta är framförallt sant om man tittar i 100% på skärmen. Under förutsättning att bruset är stokastiskt fördelat över sensorn samt att fillfaktorn är samma så kan en sensor med högre pixeldensitet i princip uppvisa samma brusegenskaper som en med låg: Det ökade bruset per pixel kompenseras av de större antalet pixlar.)
Helt riktigt, större pixlar är bara en fördel när du tittar i 100%. Men större total insamlingsyta ger (för varje given pixelstorlek) alltid en fördel för den resulterande bilden eftersom du alltid får mer information att arbeta med. Det gäller kameror och det gäller all annan form av utrustning som samlar in data och gör något med dem. Ju mer data (fotoner, vattendroppar) du har att utgå ifrån, ju exaktare blir resultatet.