Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350d svårt i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

annizz

Aktiv medlem
har svårt att ta bilder med min kamera i mörker, blixten står å småblixtrar och den tar inte.. väldigt irriterande.. iof vill ja inte använda blixten men om jag tar utan är det omöjligt.. har nån samma problem??
 
Det låter som att autofokusen har svårt att hitta något att ställa skärpan på.

Prova att ställa om kameran till manuell fokusering eller rikta kameran till något mer kontrastrikt, jämna enfärgade ytor är svårt.
 
Eller så trycker du in knappen så du får blixtstrobe och därmed får kameran lättare att fokusera.
 
Eller så använder du motivföljande autofokus, den tar även om inte kamera anser att fokus är hittat.

Läs i instruktionsboken.

Ungefär nio av tio handhavandefrågor på forumet skulle lösas om man kastar ett öga i instruktionsboken.
 
Eller så köper du ett ljusstarkare objektiv vilket medför att att autofokusen hittar lättare i svagt ljus, men sen är väl inte 350D någon höjdare på autofokus i mörker heller oavsett glugg, det är bla därför den är billig.

/kent.
 
Zoso skrev:
Eller så köper du ett ljusstarkare objektiv vilket medför att att autofokusen hittar lättare i svagt ljus, men sen är väl inte 350D någon höjdare på autofokus i mörker heller oavsett glugg, det är bla därför den är billig.

/kent.

Vilket kvalificerat skitsnack!!
Canon 350D är inte bättre eller sämre än någon annan kamera i det avseendet.

Vad man blir trött....
 
Hur bra kamera eller objektiv man än har händer det att det inte går att fokusera. Då får man ställa in fokus manuellt, tända en lampa eller rikta om kameran till något som är lättare att fokusera på.
 
Stefan Mag skrev:
Vilket kvalificerat skitsnack!!
Canon 350D är inte bättre eller sämre än någon annan kamera i det avseendet.

Vad man blir trött....

VA? Här är det nog du som står för det kvalificerade skitsnacket. Hur bra kameran kan fokusera i svagt ljus ÄR delvis beroende av hur avancerad af-modul kameran har. 350d har en enklare modul än ex. 1-serien, det är liksom fakta som inte går att komma ifrån. Jag är dessutom osäker på om 350d ens har ett högprecisionsläge för den mittersta af-punkten vid f2.8 eller ljusstarkade, vilket ex. 30d har. Det gör 350d till en enklare kamera i det här avseendet.
 
Stefan Mag skrev:
Vilket kvalificerat skitsnack!!
Canon 350D är inte bättre eller sämre än någon annan kamera i det avseendet.

Vad man blir trött....

Hur vore det om du tog reda på fakta innan du vräker ur dig oförskämdheter !

/kent.
 
Usch vad hetsigt det blev. Rikta kameran mot något mer kontrastrikt som är på samma avstånd och sedan komponera om bilden. Stroben funkade bra på min 300D, och man kan ställa i menyn om man vill ha strobe, men ingen blixt vid själva bildtagningen.

Att använda följande AF och bara trycka av är meningslöst, hittar den inte fokus så blir bilderna oskarpa ändå.

Ar det så mörkt att kameran inte klarar av att fokusera ens mot kontrastrikare ställen så krävs nog bländare 1 och VR/IS för att få skarpa bilder. Det objektivet finns inte. I så fall använd stativ och en ficklampa för att hjälpa kameran hitta fokus.
 
Senast ändrad:
Magnus och Kent:
Gör er inte dummare än vad ni är!
Ni har båda kameror för 25-40.000 kr styck. Det är klart att nån skillnad måste det vara. Dom flesta av vi övriga 70.000 amatörfotografer här på FS kommer aldrig att skaffa några såna kameror.

Vad jag vände mig mot är den trista generaliseringen som Kent använde sig av i sitt svar till Anna (som för övrigt tar alldeles utmärkta bilder, liksom du Kent).

Det är mycket möjligt att 8000 spänn är billigt i en del ögon men dom flesta har nog sparat ihop länge till en sån kamera.

Jag vidhåller att dom flesta digitala spegelreflexkameror är bra oavsett märke och om några nördar med kameror för 40 lax vill spela allan här så gärna för mig.
(ibland blir jag förbannad!)
 
Stefan Mag skrev:
Magnus och Kent:
Gör er inte dummare än vad ni är!
Ni har båda kameror för 25-40.000 kr styck. Det är klart att nån skillnad måste det vara. Dom flesta av vi övriga 70.000 amatörfotografer här på FS kommer aldrig att skaffa några såna kameror.

Vad jag vände mig mot är den trista generaliseringen som Kent använde sig av i sitt svar till Anna (som för övrigt tar alldeles utmärkta bilder, liksom du Kent).

Det är mycket möjligt att 8000 spänn är billigt i en del ögon men dom flesta har nog sparat ihop länge till en sån kamera.

Jag vidhåller att dom flesta digitala spegelreflexkameror är bra oavsett märke och om några nördar med kameror för 40 lax vill spela allan här så gärna för mig.
(ibland blir jag förbannad!)

Vad har det med saken att göra, vilka kameror vi har? Kent kom med ett tips som fungerar om man vill att autofokusen skall fungera bättre i svagt ljus. Nämligen att använda ett ljusstarkare objektiv. Sen nämnde han det faktum att den enklare af-modulen i 350d är en del av förklaringen.

Sen kom du med ett påhopp mot Kent, vilket var helt befängt! Hade jag varit Kent hade jag rapporterat inlägget.

Det ska väl för fan inte spela någon roll vilken prisklass på utrustningen man har när man svarar i trådarna.

Du står för det kvalificerade skitsnacket här! Det bevisar du än en gång med nya påhopp. Men jag tänker inte sjunka så lågt och kalla dig dum, som du kallar mig.

Ibland blir JAG förbannad!
 
Stefan Mag skrev:
Vad jag vände mig mot är den trista generaliseringen som Kent använde sig av i sitt svar till Anna

Jag kanske skulle utryckt mig anorlunda, Canon 350D är en utav instegsmodellerna i Dslr världen, den är prissatt lågt jämfört med mer avanserade kameror, och för att Canon skall kunna sätta ett så pass lågt pris måste dom spara in på prestandan och autofokusmodulen är en utav dom saker dom sparat in på, därför klarar inte den kameran skum belysning lika effektivt som mer påkostade kameror, men som sagt ett ljusstarkare objektiv bör hjälpa kameran att se bättre, men det är ju också en kostnadsfråga.


Låter det bättre så ?

Jag vill inte heller sjunka så lågt i diskutionen som du Stefan, det är jag för gamal och trött för.

/kent.
 
annizz skrev:
har svårt att ta bilder med min kamera i mörker, blixten står å småblixtrar och den tar inte.. väldigt irriterande.. iof vill ja inte använda blixten men om jag tar utan är det omöjligt.. har nån samma problem??

Det låter som du använder ett motivprogram alt "gröna rutan"...
Det är bara i "Baszonen" blixten hoppar upp av sig själv, i övriga lägen måste du trycka på blixtknappen.
Skulle rekomendera Bländarautomatik(Tv)(du väljer slutartid, kameran bländare) och ett stativ, använd manuell focusering.
Ta järna hjälp av en ficklampa när du focuserar...
 
Jag skulle vilja inflika ytterliggare en sak, ljusstarkt objektiv räcker inte alltid. Har man mycket zoom i objektivet så kan det köra ihop sig ändå.

Men som Kent och Magnus sagt så har det väldigt mycket med autofokus och göra.

Det är ju lite som att jämföra päron och äpplen. Sedan spelar det väl mindre roll vad ALLA andra har råd med? Dyrare kameror är ju dyrare av en anledning. Även om inte 350D är någon dyr kamera så är den avancerad nog för många. Men det är knappast någon kamera i världsklass. Med något...
 
Ett enkelt tips att ställa skärpan i mörker är att införskaffa si en laser pekare för någon hundralapp, sen är det bara att belysa målet med lasern och sätt focus punkten på den röda pricken.

det fungerar även på långa avstånd.


www.stefan-zander.com
 
The Ghost skrev:
Ett enkelt tips att ställa skärpan i mörker är att införskaffa si en laser pekare för någon hundralapp, sen är det bara att belysa målet med lasern och sätt focus punkten på den röda pricken.

det fungerar även på långa avstånd.


www.stefan-zander.com
Vilket grymt bra tips! Det enda som retar mig är att jag inte kom på det själv. ;)
Ska genast låna grabbens laserpekare och testa i kväll. Klockrent!
 
Nån som har tips när man ska fota tex norrsken om natten!Helst utan att använda manuell fokusering då det är svårt se när det är mörkt!

Min 350D hittar inte fokus.
Medans min gamla A75a gick utmärkt att fota sånna bilder med!
 
jaa om dom syns tydligt kan ju det funka..

Men man funderar ju hur en så enkel kamera som A75an kunde hitta fokus.. Har jag fått nåt om bakfoten eller kan skärpan ställas in på oändlighet eller nåt sånt?
För fokuset blir ju låångt låångt borta minst kilometrar bort och kanske på berg flera mils avstånd! Eller hur hittar man på enbart himlen!?

Ingen med 350 som testat och har lite tips!? :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.