ANNONS
Annons

350D - prisvärd?

Produkter
(logga in för att koppla)

krfoy

Aktiv medlem
Vill först och främst tacka för ett mycket bra forum! Har lärt mig en massa på så kort tid. Tack!

Men åter till ämnet. Nu har jag, efter många om och men, beslutat mig att köpa en systemkamera och jag är mycket intresserad av Canons 350D. Den kostar just nu 6500 kr vilket är perfekt för mig. Men då kommer jag att tänka på; den har ju ett år och ett antal månader på nacken, håller den än? Är det mycket som skiljer denna gentemot en vanlig digitalkamera? Är den för liten? Prestera den bra?

Jag funderar även på att köpa ett Canon EF 50/1,8 II-objektiv, då jag hört att det skall vara bra och grymt prisvärt. Någon som erfarenhet/bilder med denna?

Återigen, tack för ett bra forum. Ni hjälper mig mycket!

PS. Kanske helt fel avdelning? Flytta tråden då gärna..

Hej.
Jag har själv en 350D. Och visst håller den, Den kommer att hålla länge än. Det kanske kommer en ny modell i prisklassen snart, vi får se. Priset på 350D har ju gått ned sista tiden. Men 350D blir väl inte sämre för det.
Storleken är bra då jag vill ha en smidig kamera, som t.ex lätt går in i bilens handsfack. Jag vill inte ha ett kamerahus att bära på, som liknar en stridsvagn. Själv så valde jag mellan den och en pentax.
Om du jämför med en kompakt kamera så tycker jag att det är kontrollen över bildskapandet,samt bildkvalite skärpa brus m.m. som talar för systemkameran.
Objektivet ef 50/1,8. Har jag tagit några bilder med. Det är ljusstarkt, smidigt,skarpt,och smidigt. Autofokusen duger mer än väl.
Mitt favorit objektiv är just nu EF 70-200 4,0 L
Lycka till med kameran do kommer säkert att bli nöjd. Det är roligt att fotta.

MVH GREGER.

spotmatic skrev:

Det kanske kommer en ny modell i prisklassen snart, vi får se. Priset på 350D har ju gått ned sista tiden.MVH GREGER.

Någon som har mer information om detta? Kommer det någon ny relativt snart eller?

det kommer ny modell i framtiden men ner det vet
bara Canon, varför vänta på nästa ner 350D
funkar bra.

krfoy skrev:
.... Är det mycket som skiljer denna gentemot en vanlig digitalkamera? .....

Vad menar du med "vanlig" digitalkamera??

350D är en utmärkt kamera. Jämfört med dyrare Canon modeller är den ruskigt prisvärd. Ffa om du ser på de bilder den presterar. Enda "svagheten" är sökaren som är lite mörk. Många kallar den för "plastig" men den håller bra. Min har gått i ur och skur i snart ett år och har inget "knirr" eller andra fel.

Om dina funderingar går mellan 350D och andra fabrikat så tycker jag du skall fundera på vad du vill få ut av din fotografering och vad är ditt "slutmål" vad gäller utrustning objektiv etc. Om du har "låg" ambition, dvs fota med två-tre objektiv i 2000 kronor klassen; då kan du välja vilken kamera som helst; Canon 350D, Nikon D50, Pentax, nya Sony?, Olympus.

Men - om du har ambitionen att satsa på mer avancerade objektiv av högre klass bör du noga se på tillverkarens totala utbud och prisnivåer. Ffa på begagnat marknaden har Canon (och i någon mån även Nikon) mycket stort övertag. Kolla in annonserna här på fotosidan. Du kommer att se att det går 5 annonser på Canon objektiv mot ett "Pentax" eller "Minolta".

Avslutningsvis; kommer det en ersättare till 350D? JA - självklar gör det det. När: troligen i höst. Bättre: säkert några detaljer. större display och kanske lite bättre "grepp". Men knappast något som gör att konkurrensen upp till 30D blir annu svårare. För som sagt: 350D ger utmärkta bilder som i princip inte går att skilja från 20D/30D.

Slå till nu så har du en fin kamera till sommaren. Köp 50mm 1.8 (den ÄR bra) och t ex ett beg 70-200 f/4 L så har du ett allsidigt tele som fungerar för porträtt i kortaste läget med kanonprestanda och byggkvalitet. Sedan sparar du ihop till ett 17-40 f/4 L och sedan ett.. och ett ... och.. :)

mvh,
tibor

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar