Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350D, kvalitetsproblem?

Produkter
(logga in för att koppla)
Petlan skrev:
Jag är vänsterhänt och förstår inte riktigt vad du menar. Håller man inte kameran exakt lika oavasett man är höger eller vänsterhänt? En (1) gång har jag råkat trycka in knappen av misstag med tummen, och det var andra dagen jag ägde kameran, när jag dessutom satt hemma i soffan och lattjade lite med den, så jag ser inte det som något problem.

Som jag skrev några inlägg ovan så tror jag att han menar vänsterögd, d.v.s. att man tittar med vänster öga. Det är då problemen med att näsan kommer i vägen för vissa knappar uppstår...

//Larsa
 
Jag är delvis vänsterhänt (skriver med vänster men i övrigt högerhänt), men jag tror inte det har något samband med vilket öga man föredrar att använda.

När jag började fotografera använde jag vänster öga, men jag vande mig ganska snabbt att använda höger öga i stället när jag insåg att utrustningen var anpassad för det.
 
Jag har kommit åt den berömda knappen med tummen men man vänjer sig. I övrigt är jag hur nöjd som helst med kameran. Har haft en EOS10 läänge som aldrig strulat. Mycket av fel på bilder och korrupt data kan bero på minneskortet. Min far som också har en 350D hade ett minneskort som gav precis sådana fel som bekrivs. Han bytte det och nu är allt finemang.
 
Joi skrev:
ja det är märkligt att de nya DSLR tycks ha mer problem än de analoga
Eller så ser det bara ut så eftersom en förkrossande majoritet av fotosidans medlemmar använder digitala kameror. Man engagerar sig i det som berör en och tenderar att inte bry sig om resten...
 
Ja, det låter troligt med minnet men den trilskas även när jag inte har något kort i alls och displayen flimrar i allehanda färger emellanåt och då och då låser sig mätningen på något sätt så att endast bländare och slutartid visas i displayen men ingen mer info, oavsett vilket programläge jag ställer den i. Dessvärre dyker problemen endast upp när jag skall ta en bra bild eller något som jag inte har så stor chans att återskapa, som när jag var på 10års-cermonin i Srebrenica häromveckan eller nu på Pride. Så jag känner på mig att den kommer fungera galant när jag går in i butiken och snackar med dem på onsdag.
 
emilsall skrev:
Ja, det låter troligt med minnet men den trilskas även när jag inte har något kort i alls och displayen flimrar i allehanda färger emellanåt och då och då låser sig mätningen på något sätt så att endast bländare och slutartid visas i displayen men ingen mer info, oavsett vilket programläge jag ställer den i. Dessvärre dyker problemen endast upp när jag skall ta en bra bild eller något som jag inte har så stor chans att återskapa, som när jag var på 10års-cermonin i Srebrenica häromveckan eller nu på Pride. Så jag känner på mig att den kommer fungera galant när jag går in i butiken och snackar med dem på onsdag.


Klart att du ska ha en ny kamera, flimrar skärmen som du säger så är det ju något knas med den. Kanske kan du filma elendet med din mobil eller dylikt som "bevis"
 
Haha, bra idé, har dock tyvärr inga filmmöjligheter. Men jag har lämnat alla trasiga bilder på minneskortet så hoppas jag de tycker de bilderna är bevis nog. Minneskortet kommer från samma ställe dessutom, så de kan inte skylla ifrån sig direkt.
 
Jag har hadde samma problem med min 300d.. Det vissade sig att det budget cf-kort förra ägaren hadde använt var problemet. Efter jag köpt nya kort har problemet helt försvunit.
 
Jag har ett Sandisk Ultra II 2gb, räknas det som lågbudget? Hursomhelst känns det som att det är själva kameran, för den låser sig och flimrar, de misslyckade bilderna uppstår antagligen när det sker just under bildskrivningen. Det "största" problemet är egentligen när den låser sig så att jag inte ens kan ta någon bild, eller ens sätta på kameran.
 
Var just inne i butiken och de höll till fullo med om att min kamera verkade vara trasig. De tog hand om kameran och skrev ned vad som var fel och serienummer och allt, och precis som allt var klart sade han "Räkna med att det tar minst sex veckor."

Okej, den måste ju bli lagad tänkte jag, men nu ser jag bara bilder jag vill ta överallt och inser att "minst sex veckor" är väldigt lång tid! Och just nu vid sensommaren/höstövergången när ljuset är så fint och sådär. Vilket får mig att fundera på om man inte kan kräva någon slags lånekamera under tiden? Jag förstår att butiken inte kan stå för sådant, men kan jag inte kräva det av Canon? Händer ju att jag får frilansjobb emellanåt också. (Vilket antagligen kommer regna över mig just nu medan kameran är borta...)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.