Annons

350d - ingen skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

nilssonexil

Medlem
Jag har haft min 350d i en vecka och den har funkat utan problem tills jag för första gången visade bilderna på min tv. Efter detta är skärpan som bortblåst, hur jag än bär mig åt. har provat 3 olika objektiv - samma sak, så det måste vara kameran det är fel på. Kameran har inte tappats eller skadats.
Någon som vet vad felet kan vara? Tacksam för svar.
 
Har du några bildexempel du kan lägga upp här så vi får se hur oskärpan ser ut?
/Thomas
 
om du har samma bild i datorn är den oskarp då oxå?

du kan inte jämföra en TV som visnings media med en Datorskärm. Datorskärmen är mycket skarpare.

kopplar du upp kameran direkt mot TV'n eller en CD/DVD skiva i en spelare?

//J
 
men framförallt vad har du för TV?

Troligtivs är det inget fel på bilderna, utan snarare att TV:n inte klarar återge kvaliten, du ska veta att en TV av några års modell har betydligt sämre upplösning... nya HDTV saker vet jag inte, men även dom ligger väl under en datorskärm?
 
TV-kvalite

Hej
Nu vet ju inte jag vad du har förTV eller om du kopplar TVn till datorn men om du använder videoutgången på kameran så blir ungefär så här:

Skala ner bilden till 750x500 pixlar och skriv ut lite större än A3. Alltså inget vidare. Det blir väl c:a 35-40dpi.

Enklare uttryckt. Nästan all härlig upplösning som din kamera har försvinner på en TVskärm
 
oskärpan är i sökaren, tar jag en bild så blir den okej vad gäller skärpan. jag har inte kollat på de nytagna bilderna i tv, så glöm allt som har med tv'n att göra. Men det är riktigt störande att inte se motivet i skärpa i sökaren.
 
Dioptri-ratten uppe vid okularet.. har du kanske råkat vrida på den?

/Edit: To old, to slow
 
låter möjligt, hur kollar jag upp det? är helt ny på sånt här och har inte hunnit med hela bruksanvisningen..
 
aaaaaaaaah! tack det var det där lilla hjulet som hade ställt till det för mig... tack allihop! ska nu sätta mig för att plöja igenom bruksanvisningen!

än en gång tack!!
 
Läste en gång ett tips, när jag hade köpt min 10D..

1. Läs manualen
2. Läs manualen igen..

Faktiskt mycket bra idé, det står fantastiskt mycket nyttiga saker i den och det är lätt att missa något första gången.

Hoppas du får det roligt med din nya kamera.

nilssonexil skrev:
låter möjligt, hur kollar jag upp det? är helt ny på sånt här och har inte hunnit med hela bruksanvisningen..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.