saracarolina
Ny medlem
Jag ska då införskaffa mig ett nytt objektiv.
Men vet då inte om jag ska ha 35mm eller 50mm?
Vilket är bäst till vad?
Men vet då inte om jag ska ha 35mm eller 50mm?
Vilket är bäst till vad?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tycker personligen 35mm är en tråkig brännvidd på crop-kamera. Hittar inget vettigt användningsområde, varken bra för landskap, miljöer eller porträtt. Kan tänka mig det är mer användbart på FF.
Kollade igenom ett gäng bilder tagna med min 17-50mm-zoom. I princip alla bilder var tagna i eller nära ändlägena. Knappt någon i mitten.
Ni som tycker 35mm är användbart får gärna berätta vad ni använder det till.
Tycker personligen 35mm är en tråkig brännvidd på crop-kamera. Hittar inget vettigt användningsområde, varken bra för landskap, miljöer eller porträtt. Kan tänka mig det är mer användbart på FF.
Kollade igenom ett gäng bilder tagna med min 17-50mm-zoom. I princip alla bilder var tagna i eller nära ändlägena. Knappt någon i mitten.
Till allt för tillfället!
Det är en kompromiss, men går man nära blir porträtten tillräckligt bra och det går ändå hyfsat att få med det man vill ha med 35mm. Jag vet flera som har 50mm på Fullframe på nästan jämt som allt-i-allo. Även till landskapsfoto.
Enligt mig är 50mm alldeles för snävt inomhus. Man slår i väggen när man ska få med sällskapet i bild. Om nu trådskaparen inte har en stark åsikt själv så säger jag 35mm alla gånger, såvida inte det ska vara specifikt för porträtt.
Sedan ska det väl vägas mot en ljusstark zoom t ex 18-50mm/2,8 som är mer allround, men en sådan är också 3 gånger så dyr och inte lika ljusstark och kanske inte lika skarp heller. Jag har iallafall hittills varit för snål för en sådan, men vad det lider blir det nog en.
Jag ska då införskaffa mig ett nytt objektiv.
28-35 mm till crop är rekommenderat. Skulle ha satsat på sigma 30 1.4. Jag anser inte att 50mm på crop är använbart överhuvudtaget om man inte är inne i porträtt.
Det där tyder på att du nog inte komponerar din bild INNAN du sätter kameran till ögat, eller hur? Det blir lätt att man vill ha "mer av allt", men sällan blir bilderna bättre av det.Kollade igenom ett gäng bilder tagna med min 17-50mm-zoom. I princip alla bilder var tagna i eller nära ändlägena. Knappt någon i mitten.
Det där tyder på att du nog inte komponerar din bild INNAN du sätter kameran till ögat, eller hur? Det blir lätt att man vill ha "mer av allt", men sällan blir bilderna bättre av det.
Man kan naturligtvis använda en viss brännvidd till precis vad som helst. Det gäller bara att anpassa sitt tänkande till bildvinkeln, så det är en utmärkt övning att använda en brännvidd som man inte gillar av just den anledningen.
Jag tycker 50mm passar bäst när man vill komma lite närmare medan 35an passar bäst då man vill få lite mer med på bilden.
50mm på ff är gudomligt. Jag väntar bara tills Canon släpper en ny 50/1.2 eller 0.95 då kommer jag köpa den oavsett om det betyder att jag måste sälja allt jag äger. 35mm på crop är lite tråkigt även om det motsvarar samma bildvinkel som man får med 50mm på ff. Mest pga att det inte är möjligt att få lika kort skärpedjup med samma bländare. Då är det lite roligare med en 50mm även på crop så att man kan få lite kraftigre bokeh.