Annons

35 millimeter

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Vad finns det att välja på om man vill ha ett ljusstarkt objektiv kring denna brännvidd? Vi snackar småbildsformatsnormen, så 24 mm är det som gäller med en digital Nikonkamera.
Jag hade länge och väl ett Sigma 24/1,8 som jag av nån dum anledning sålde. Det är det trevligaste jag haft av de 10 objektiv jag köpt och sålt sedan jag började fota för ett och ett halvt år sedan. Skarpt, ljusstarkt och med oerhört fin färgåtergivning och kontrast.
Finns det något alternativ för en vettig peng?
Jag använder i dagsläget ett Tamron 17-50/2,8 som jag gillar mycket, men jag skulle vilja ha ett fast objektiv kring denna brännvidd med större ljusstyrka.
35 mm (24 mm) ger för mig det utsnitt som bäst stämmer överens med vad jag ser framför mig nämligen.
 
Finns nog inte så mycket att välja på förutom Sigma. Skulle vara en Nikkor 24/2,0 Ais. Vet inte alls om det är bättre. Varför inte kika på sigma igen?
 
Det är ju nästan så man blir sur..

Blev oerhört förvillad av den missvisande rubriken... att säga att man vill ha tips om ett 35mm-objektiv, och sen säga att man egentligen är ute efter 24mm, är väl kanske inte helt klart och tydligt. 24mm är alltid 24mm, oavsett på vilken kamera du sätter det. punkt.
 
Re: Det är ju nästan så man blir sur..

Zardas skrev:
Blev oerhört förvillad av den missvisande rubriken... att säga att man vill ha tips om ett 35mm-objektiv, och sen säga att man egentligen är ute efter 24mm, är väl kanske inte helt klart och tydligt. 24mm är alltid 24mm, oavsett på vilken kamera du sätter det. punkt.
Jag antecknar.
 
Mycket citron

Blir man, som Erik, sur över att trådskaparen säger 35 mm istället för 24. (Han förklarar ju tydligt ändå vad han menar) så har man förmodligen ätit på tok för mycket citroner. Alternativt är det kanske den, här på Fotosidan (hos vissa medlemmar), alltför vanligt förekommande Besserwisserattidyden som återigen gör sig gällande. I alla fall tyder tonen på inlägget så.
 
Makten skrev:
Jag hade länge och väl ett Sigma 24/1,8 som jag av nån dum anledning sålde. Det är det trevligaste jag haft av de 10 objektiv jag köpt och sålt sedan jag började fota för ett och ett halvt år sedan. Skarpt, ljusstarkt och med oerhört fin färgåtergivning och kontrast.

Min herre verkar (ha varit) en aning sökande i sitt objektivval :)

Kollade runt lite på nätet och det ser ut som om du får köpa tillbaka ditt Sigma. Nåt annat hittar inte jag till Nikon.
Om du byter till Canon så finns ju 24mm 1,4 L för c:a 13000 spänn :)
 
Rekommenderar Zeiss Distagon T* 2.8/25 ZF.

http://www.zeiss.com/c12567a8003b58b9/Contents-Frame/acc411c7fe134667c12571ec004db061

Finns iofs inte att beställa ännu, men det står "End of 2006" så det borde väl vara rätt snart...

Ett test som jämför med Nikons motsvarigheter:

http://16-9.net/lens_tests/zf25mm/index.html

Ur testsummeringen:
"If you're a Nikon shooter, the conclusion is irrefutable: as soon as it hits the shelves, run and get a ZF 25mm: it will be the sharpest and best corrected 24/25mm you've ever seen. End of story."

Sitter själv med en ZF 2/35 som är extremt trevlig på min D200 med 1.35x "sökarförstorare".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.