Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

35 eller 50 mm fast?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mortier

Aktiv medlem
Läst mkt om Nikon AF 50/1,8D som alla lovordar. Fick samtidigt tips om Nikon AF-S DX 35/1,8 G

Jag kommer använda objektivet tillsammans med min D90 och fota fester inomhus, en del actionfoto när jag är ute och fiskar mm.

Vilket passar mig bäst tror ni?
 
35 mm är mer allround och funkar i de flesta situationer, speciellt inomhus. 50 mm blir ett ganska lagom porträttobjektiv, men kanske inte till så väldigt mycket mer. 50 mm kan kännas långt inomhus och kort utomhus.
 
På analoga tiden var ju 50mm ett sk normalobjektiv som passar "vanlig fotografering". På Nikons systemkameror med DX-sensor växer 50:an så den motsvarar 75mm på fullformat (småbildsformat) och blir således ett kort tele. Tele inomhus är inte så kul om det inte är människor långt bort i jättestora lokaler eller porträtt (halvkropps- till ansiktsporträtt) som man fotograferar.

35 mm motsvarar 52,5mm på DX och är således ett normalobjektiv för DX. Köp det om det inte huvudsakligen är porträtt du vill använda objektivet till. Det är väldigt mycket mångsidigare tycker jag, duger till nästan allt, och minst lika skarpt och bra som 50:an.

Jag tycker 35:an är så skarpt att bilderna ofta ser riktigt bra ut även i 100% förstoring. Man kan alltså beskära bilder tagna med objektivet ifråga så de ser ut som de vore tagna med längre brännvidd, t.ex. 50mm. (jfr. med att du inte kan få en bild tagen med en 50:a att motsvara en 35:a..).Tyvärr förstärks då eventuellt brus och megapixlarna blir färre, men jag har printat ut snygga högupplösta porträtt på A4 av kraftigt beskurna bilder (ca hälften bort) tagna med sämre objektiv än detta, och min kamera har färre megapixlar än din... :)
 
Vilket passar mig bäst tror ni?

Prova själv, vetja!

Ställ din zoom på 35mm och låt den vara där några dagar. Gör samma för 50mm. Utvärdera.

Du kan dessutom ta en titt i din bildsamling och se vilken av brännvidderna 35 och 50mm du använder flitigast.

Båda objektiven är skarpa och bra.

Per.
 
35

Köp en 35:a! Du får en perfekt normal på dx-formatet. Sitter på min kamera nästan jämt. 50 mm blir lite för mycket tele (ca75mm) för att funka som partyglugg, ibland går det ju inte att backa...
/Johan
 
Ett alterantiv till Nikons 35a kan vara Sigmas ljusstarka 30/1,4, som fått ganska bra recensioner. Kostar visserligen lite mer, men dyker upp på beg-marknaden ibland.
 
Tack för alla tips. Lutar mer & mer mot ett 35 mm. Kan som många säger bli lite för för mkt med ett 50 mm.
 
Jag kollade på exakt samma objektiv och beslutade mig för 35an, ångrade mig inte en sekund. Skarpt redan vid full bländare!

Väldigt skön brännvidd på DX då det blir så gott som så man ser världen i egna ögon. Jag rekommenderar den varmt
 
Jag köpte ett Nikon 50mm i mellandagarna och velade då mellan en 85mm istället.
Nu när jag haft den ett par veckor inser jag att jag skulle ha köpt en 35mm istället! Ville ha att fota med inomhus helst utan blixt.
Så just idag har jag beställt ett 35mm istället, hoppas den funkar bättre för mina behov!
 
Jag har båda, men det är 35:an som sitter på större delen av tiden. Ett mer flexibelt normalobjektiv på en DX-kamera, helt enkelt. Men 50:an är ett bra porträtt-tele, så den tänker jag inte sälja :).
 
Roligt att de flesta är överens om 35 mm objektivet. Jag köpte nämligen det igår, tror att jag fick ett bra pris hos Expert , 1970:- inkl ett Kenkeo DMC Pro 1 Digital UV-filter. När jag skulle ut och handla en ersättare till mitt gamla 50 mm (ej autofokus) objektiv var jag säker på att det skulle bli en ny 50 mm. I början saknade jag möjligheten att komma "närmre" med 35 an men det uppvägs av den större flexibiliteten. Jag är klart nöjd!
 
Roligt att de flesta är överens om 35 mm objektivet. Jag köpte nämligen det igår, tror att jag fick ett bra pris hos Expert , 1970:- inkl ett Kenkeo DMC Pro 1 Digital UV-filter. När jag skulle ut och handla en ersättare till mitt gamla 50 mm (ej autofokus) objektiv var jag säker på att det skulle bli en ny 50 mm. I början saknade jag möjligheten att komma "närmre" med 35 an men det uppvägs av den större flexibiliteten. Jag är klart nöjd!

Får man fråga vilken Expert? (såg att du bor i Skåne)
Tänkte själv införskaffa ett och det lät bra med filtret på köpet.
 
Får man fråga vilken Expert? (såg att du bor i Skåne)
Tänkte själv införskaffa ett och det lät bra med filtret på köpet.

Expert Limhamn, men det var utförsäljning och sista exemplaret. Ordinarie var dock billigare än Cyberphoto, 1995:- för objektivet och 249:- för filtret att jämföra med Cyberphoto 2190:- och 345:-. Prova Expert Mobilia.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.