Annons

30d växling mellan sökare och skärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Tips till Malin.

Det finns ett tillbehör att fästa över sökaren som heter ZigView.. säljs bla av http://www.shiftlenses.com/
Bilden på displayen är väll inte den bästa men den kan ju hjälpa dig att komponera bilden.. Bildkvaliten är inte tillräckligt bra för att ställa fokus efter så man får helt enkelt lite på Autofokusen (iaf på det mässexemplaret jag provade på Foto 2006).

Detta kanske kan vara något om du känner att du ABSOLUT INTE vill använda sökaren.. vilket jag personligen föredrar..

Bry dig inte om alla dumma inlägg.. Dom flesta här på fotosidan är för det mesta snälla och vänliga men det finns ju alltid raka motsatsen.. kan ju varit en dålig dag , vaknat på fel sida och slagit huvet i taket =) ..... vad vet jag..

Låt inte lite otrevligheter hindra ditt fotografiska intresse..
 
Re: varför..

subject_to_change skrev:
varför har man inte live- på skärmen? går inte det? och varför har de gjort en större skärm, om man ändå inte ska komponera bilderna i den?... utan endast titta på bilderna, och se menyer?

Varför tycker du att det vore bättre att komponera bilden på Lcd skärmen ?

Vad är det som skulle vara bättre med att kunna göra så ?

Det vore intressant att höra varför ungdomar saknar den funktionen, jag har själv en kompaktkamera och jag tycker det är värdelöst och svårt att komponera med skärmen.

Det är fullständigt obegripligt för mig att man skulle vilja ha den funktionen på en systemkamera, jag kan inte se någon fördel med det alls utom kanske vid viss makrofotografering, det måste bli väldigt ostabilt, oprecist och klumpigt i allafall.

kent.
 
Senast ändrad:
Re: Re: varför..

Zoso skrev:
Varför tycker du att det vore bättre att komponera bilden på Lcd skärmen ?

Vad är det som skulle vara bättre med att kunna göra så ?

Det vore intressant att höra varför ungdomar saknar den funktionen, jag har själv en kompaktkamera och jag tycker det är värdelöst och svårt att komponera med skärmen.

jag är ungdom. svaret blir: Det beror på att vi är mer eller mindre uppväxta med digitala kompaktkameror. Digitalkompkten är standarden. När det är så så blir det ganska självklart att använda lcd-sökaren.

Om vi skruvar tillbaka klockan 20år så är 35mm kompakten standarden och lcd-sökaren finns inte som ett alternativ.

I övigt håller jag med dig. Jag föredrar personligen också alltid den optiska sökaren framfr lcd. Både på SLR'en och på digitalkompakten.
 
Re: Re: Re: varför..

harryett skrev:
jag är ungdom. svaret blir: Det beror på att vi är mer eller mindre uppväxta med digitala kompaktkameror. Digitalkompkten är standarden. När det är så så blir det ganska självklart att använda lcd-sökaren.

Om vi skruvar tillbaka klockan 20år så är 35mm kompakten standarden och lcd-sökaren finns inte som ett alternativ.

I övigt håller jag med dig. Jag föredrar personligen också alltid den optiska sökaren framfr lcd. Både på SLR'en och på digitalkompakten.

Jo så långt hänger jag med, men när man tittat i en riktig prismasökare för första gången så är det märkligt att inte alla föredrar den istället för lcd'n.

Känslan av stabiltet som uppstår när man håller kameran mot ansiktet borde väl också övertyga om att det är rätt sätt att fotografera på.

kent.
 
Re: Re: Re: Re: varför..

Zoso skrev:
Jo så långt hänger jag med, men när man tittat i en riktig prismasökare för första gången så är det märkligt att inte alla föredrar den istället för lcd'n.

Känslan av stabiltet som uppstår när man håller kameran mot ansiktet borde väl också övertyga om att det är rätt sätt att fotografera på.

kent.

haha jag kan inte annat än hålla med dig Kent.
 
hm, intressant att vissa idiotförklarar en 15 åring för att hon undrar om en så enkel detalj hos kameran. Det var förövrigt en av mina första frågor när jag köpte 350D'n, om man kunde se bilden i sökaren innan man tog den, korkat kanske eftersom jag var fullt införstådd med hur spegelreflexen fungerar men då andra tillverkare har löst frågan så kanske det inte är så dummt i alla fall?
 
Jag skulle föredra en bra bildskärm framför sökaren. Det är ju som att ha ett ljusschakt, men slippa ha spegelvänd bild och titta uppifrån. Tyvärr är inte bildskärmarna tillräckligt bra än, men det kommer nog.

Med digitalkompakter har jag aldrig använt den optiska sökaren. De är ju bara titthål utan vare sig exakta kompositionsmöjligheter eller något slags information om fokusering. Och jag är ingen tonåring, utan snarare rätt konservativ när det gäller fotogrunkor.
 
jimh skrev:
Jag skulle föredra en bra bildskärm framför sökaren. Det är ju som att ha ett ljusschakt, men slippa ha spegelvänd bild och titta uppifrån. Tyvärr är inte bildskärmarna tillräckligt bra än, men det kommer nog.

Med digitalkompakter har jag aldrig använt den optiska sökaren. De är ju bara titthål utan vare sig exakta kompositionsmöjligheter eller något slags information om fokusering. Och jag är ingen tonåring, utan snarare rätt konservativ när det gäller fotogrunkor.

Du måste ha starka och stadiga armar du :)

kent.
 
Är det bara jag som önskar livehistogramvisning som kanske skulle kunna fixas om man har livevisning, kanske finns tekniska problem med det? Tänk er dessutom en inpeglingsmöjlighet i sökaren, vilken optimal ljusmätningsmöjlighet!

//Larsa
 
Re: Re: Re: Re: varför..

Zoso skrev:
Känslan av stabiltet som uppstår när man håller kameran mot ansiktet borde väl också övertyga om att det är rätt sätt att fotografera på.

Bara om man tror att man behöver hålla kameran stabilt. Kameran tar ju bilden på en bråkdels sekund, så det kan ju inte göra något om man är lite ostadig på handen när man fotograferar.

Lite senare när man har fotograferat ett tag så inser man att bilden kan bli suddig även om slutartiden räknas i hundradels sekunder.

Trivialiteter som skakningsoskärpa och diffraktionsoskärpa är inget som en nybörjare har en aning om.

PD
 
.Z. skrev:
Är det bara jag som önskar livehistogramvisning som kanske skulle kunna fixas om man har livevisning, kanske finns tekniska problem med det?

//Larsa


jag har sett livehistogramvisning, dock var det på en digitalkompakt och inte en dslr. men endå... det visar ju att det är möjligt right?
 
Re: Re: varför..

Zoso skrev:
Varför tycker du att det vore bättre att komponera bilden på Lcd skärmen ?

Vad är det som skulle vara bättre med att kunna göra så ?

Det vore intressant att höra varför ungdomar saknar den funktionen, jag har själv en kompaktkamera och jag tycker det är värdelöst och svårt att komponera med skärmen.

Det är fullständigt obegripligt för mig att man skulle vilja ha den funktionen på en systemkamera, jag kan inte se någon fördel med det alls utom kanske vid viss makrofotografering, det måste bli väldigt ostabilt, oprecist och klumpigt i allafall.

kent.

Jag har fotograferat i 40+ år med olika märken på systemkameror. Jag har nu en digital kompakt kamera samt en Canon EOS 5D och en EOS 3. Jag tycker att det är betydligt lättare att komponera bilden genom att titta på LCD skärmen på kompaktkameran än att se genom den optiska sökaren på systemkameran. Jag tycker att samma sak gäller för shaktsökare (dvs lättare att komponera bilden). Jag tror att det beror på att jag får en bättre överblick över bilden och jag ser lättare detaljerna i bildkant som inte skall med, eller lyktstolpen som sticker upp i huvudet på motivet, eller den sneda horisonten. När jag ser i den optiska sökaren så koncentrerar jag mej för mycket på huvudmotivet och skärpan att jag ibland missar andra delar i motivet som kan vara störande.

När det gäller att hålla kameran stadigt så är naturligtvis den optiska sökaren att föredra.
 
.Z. skrev:
Är det bara jag som önskar livehistogramvisning som kanske skulle kunna fixas om man har livevisning, kanske finns tekniska problem med det? Tänk er dessutom en inpeglingsmöjlighet i sökaren, vilken optimal ljusmätningsmöjlighet!

//Larsa

Min A2'a må ha vissa svaga punkter, men ett trumfkort är just den elektroniska sökaren (inte bildskärmen där bak alltså, utan en "riktig" sökare fast med bildskärm i istället för optiskt prisma och spegel). Denna sökare ger mig dels live-histogram, något som faktiskt är nåt jag skulle sakna om/när jag köper en DSLR. Dessutom kan jag vinkla denna sökare - inte för att jag använder det så ofta, men när det behövs är det onekligen mycket praktiskt.

En DSLR med inspeglingsbara elektroniska funktioner, samt en vinklingsbar sökare (böjlig fiberoptik kanske?) låter som en hit i mina öron.
 
En sak som jag tycker är synd när man läser såna här trådfrågor, och jag säger det pga erfarenhet av dotterns flertalet kompisar som funderat på en 350D eller dylikt, är att de faktiskt direkt ångrar sig och absolut INTE vill ha en systemkamera när de inser att man inte kan använda skärmen som sökare.

Lite synd, då en systemkamera oftast ger bättre möjligheter till utveckling.
 
Måste väl erkänna att jag också frågade hur man får på displayen första gången jag höll i en DSLR. Men snabbt insåg jag fördelarna, man ser direkt var fokus ligger osv.
 
harryett skrev:
jag har sett livehistogramvisning, dock var det på en digitalkompakt och inte en dslr. men endå... det visar ju att det är möjligt right?

erro.se skrev:
Min A2'a må ha vissa svaga punkter, men ett trumfkort är just den elektroniska sökaren (inte bildskärmen där bak alltså, utan en "riktig" sökare fast med bildskärm i istället för optiskt prisma och spegel). Denna sökare ger mig dels live-histogram,
Jodå, jag har under några år kört Minolta Dimage 7i & på den så körde jag alltid histogramvisning i sökaren, den var lite liten men det funkade. Däremot så skulle jag aldrig byta bort en bra optisk sökare mot en elektronisk av det snitt som existerar idag, A2:s är det bästa jag sett men inget att jämföra med den optiska på min D7D.

Nu är det ju lite krångligare på en DSLR så jag vet inte hur det går att lösa & att spegla in det i en optisk sökare är ju ännu en bit att lösa, vore dock super!!!

//Larsa
 
harryett skrev:
jag har sett livehistogramvisning, dock var det på en digitalkompakt och inte en dslr. men endå... det visar ju att det är möjligt right?

Som skrivits tidigare så kräver detta att det är fri sikt in till sensorn, dvs att slutaren är öppen och spegel uppfälld. Men visst skulle det vara teknisk möjligt att skapa en sådan funktion. Troligtviss är det bara frågan om en del programering. (Har visserligen inte läst specen på vad de olika sensorerna som sitter i en DSLR klarar av).
 
morfius skrev:
Som skrivits tidigare så kräver detta att det är fri sikt in till sensorn, dvs att slutaren är öppen och spegel uppfälld. Men visst skulle det vara teknisk möjligt att skapa en sådan funktion. Troligtviss är det bara frågan om en del programering. (Har visserligen inte läst specen på vad de olika sensorerna som sitter i en DSLR klarar av).
Hur har Oly löst det? Kanske är ute & cyklar men har dom inte en speciell sensor för livevisningen? Om så Är fallet så går den väl inte att använda till histogram då den inte har samma data som huvudsensorn...

Ni som vet får rätta mig...

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.