Annons

30d växling mellan sökare och skärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Idag fick vi hem våran Canon eos 30d. Det känns något pinsamt att fråga det här, men hur växlar man mellan att se bilden innan man tar den i skärmen istället för sökaren? mycket tacksam för svar!
 
Det gar inte.
30d ar en systemkamera, sa det gar inte att se bilden annat an i sokaren.
Endast nagon av Olympus kameror kan visa bilden live i fonstret.
 
Hej

Man kan inte se bilden i förväg på skärmen som man kan på digitala kompakter.

MVH

Omar
 
Här finns en tråd där en annan person gjort samma iakttagelse som du.

Kortversion: Det skall vara så.

Den längre versionen kommer nog, befarar jag.
 
varför..

varför har man inte live- på skärmen? går inte det? och varför har de gjort en större skärm, om man ändå inte ska komponera bilderna i den?... utan endast titta på bilderna, och se menyer?
 
läs trådarna.

det sitter en spegel framför bildsensorn hela tiden förutom i fotograferingsögonblicket då spegeln fälls upp och ger sensorn fri sikt
 
Det beror på konstruktionen hos de digitala systemkamerorna. Till skillnad från kompakterna så har systemkameran både en slutare och en spegel framför sensorn. Olympus har dock löst det hela med sin E-330, så det går att göra, men är inget som har varit efterfrågat eftersom den optiska är så mycket bättre.
 
Re: varför..

subject_to_change skrev:
varför har man inte live- på skärmen? går inte det? och varför har de gjort en större skärm, om man ändå inte ska komponera bilderna i den?... utan endast titta på bilderna, och se menyer?

Större skärm innebär att det är lättare att bedöma skärpa och man kan göra tydligare menyer och histogram. Det blir stadigare och bättre resultat om man lär sig fotografera med kameran mot ansiktet. Du kan handhålla längre tider än med utsträckta armar.
 
Jeppe skrev:
Olympus har dock löst det hela med sin E-330, så det går att göra, men är inget som har varit efterfrågat eftersom den optiska är så mycket bättre.
Nog är det efterfrågat hos många yngre men inte bland oss äldre som är vana att använda optiska sökare, personligen så har det låg prioritet för mig men självfallet så kan det vara användbart vid vissa enstaka tillfällen.

//Larsa
 
ohwall skrev:
[borttaget]

Det dar var vall anda ganska onodigt?

Jag kommer ihag nar jag fick min 300d for ganska exakt tva ar sedan, och det var bara forsta veckan det kanndes lite konstigt att inte kunna anvanda skarmen som sokare. Det blir som nagon ovan sa, mkt stabilare om man haller kameran mot ansiktet. Onskar dock att den optiska sokaren hade kunnat goras lite storre, som i eos 5d eller nagot i den stilen.

Men jag forstar inte riktigt hur folk kan kopa en sadan kamera utan att veta en sadan grundlaggande sak som att man inte anvander skarmen som sokare...
 
Jag är gammal, ser dåligt. trött i kroppen, men min fru vill ha bilder av trädgården när den är som vackrast. Tänkte bara för en timme sedan när jag skulle ta blommor i gräshöjd- vad enklare det hade varit om man kunde vinkla ut displayen och använda den som "sökare"
Nu har jag både skitiga knän och axlar och gräs i håret.
Även vid vissa presskonferanser hade varit gott att kunna höja kameran över huvudet och se vad man fotar
Mikael
 
macrobild skrev:
Jag är gammal, ser dåligt. trött i kroppen, men min fru vill ha bilder av trädgården när den är som vackrast. Tänkte bara för en timme sedan när jag skulle ta blommor i gräshöjd- vad enklare det hade varit om man kunde vinkla ut displayen och använda den som "sökare"
Nu har jag både skitiga knän och axlar och gräs i håret.
Även vid vissa presskonferanser hade varit gott att kunna höja kameran över huvudet och se vad man fotar
Mikael
Jodå, helt klart så finns användningsområden & nu så kanske en sådan funktion inte behöver fördyra så mycket heller...

Det intressantaste med livevisning tycker jag är att kunna se livehistogram, gärna inspeglat i den optiska sökaren med en knapptryckning. Detta tror jag dock Olympus missade, osedvanligt korkat tycker jag...

//larsa
 
Till Sven-Erik Öhvall. Varför skrev du som du gjorde i ditt inlägg?? Jag tycker du var ohövlig och att ditt inlägg var helt onödigt. Frågeställaren i tråden ställde en fråga som jag tycker hon kan få ett vänligt svar på även från dig. Om inte, behöver du inte säga något alls. Tittade på din profil och såg att du var gammal nog att förstå bättre.

Till Malin: Fortsätt att ställa frågor, det är det bästa sättet att skaffa sig kunskaper

Mvh/Leif Berglund (snart 57 år).
 
Nu vill jag inte trampa någon på tårna men tycker det är lite märkligt att man köper en kamera för ca 10,000 Kr och inte är mer insatt i hur kameran fungerar.
Jag vill veta precis allt om kameran innan jag bestämmer mig för att köpa något sånt dyrt.

Sen så är det nog tekniskt omöjligt att visa bilden på displayen innan du tagit bilden.
Dels för spegel, skulle säkert gå att fälla upp med lite modifiering av programvaran. Men sensorn är nog inte kapabel att leverera rörliga bilder som krävs för att visa på displayen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.