ANNONS
Annons

30d eller 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

Leifer

Avslutat medlemskap
Jag funderar på en ny kamera istället för min 350. Tänkte mig en 30d eller 5d men vet inte vilken som är det bästa valet. Kommer 5d få en ersättare inom kort känns det surt att lägga ned de ganska många kronor den kostar. Vilken av dem är mest prisvärd?

Valet mellan 30D och 5D är en så pass grundläggande frågeställning att det är bara du som kan avgöra vilken du vill ha. Kan du ändå inte välja så får du väl fortsätta fota med din 350D och känna efter vad du saknar. Sen kan du ställa specifika frågor om exempelvis skärpedjup, fågelfoto, brus, byggkvalitet, livslängd för 1.6x formatet, objektivutbud etc.

Vilken som är mest prisvärd? Det beror på vad du gillar att fota och hur mycket du vill lägga ut på foto. Om du redan nu börjar oroa dig för att det kommer en ersättare till 5D, då är det knappt lönt att starta en diskussion. Det kommer alltid en ersättare, grejen är att 5D är nog allt man kan önska sig om man fotar vissa motiv. 5D med 28-300L IS är dessutom världens fetaste semesterkamera.

Är fullformat viktigt för dig ?
Är en stor och härlig sökare viktig ?

Köp då en 5D.

kent.

Jag stod i samma val för några dgr sen och eftersom jag gillar brännvidden på dom objektiv jag har nu fick det bli en 5d. Jag vill helt enkelt inte att mina objektiv ska bli nåt annat än de är nu. Plus att jag gillar att fokusera manuellt vilket innebär att jag är i behov av en stor och ljus sökare.

Min 5d kommer nog imorgon, så helgen är räddad :)!

mange78 skrev:
Jag stod i samma val för några dgr sen och eftersom jag gillar brännvidden på dom objektiv jag har nu fick det bli en 5d. Jag vill helt enkelt inte att mina objektiv ska bli nåt annat än de är nu. Plus att jag gillar att fokusera manuellt vilket innebär att jag är i behov av en stor och ljus sökare.

Min 5d kommer nog imorgon, så helgen är räddad :)!

Kul, varifrån beställde du?

mange78 skrev:
Hegethorns.se. Brukar handla därifrån, och de var faktiskt "billiga" också. 27480 inkl moms för huset.

Tänk på att du har "Canon cash back" också 2800kr.

Köpte själv 5D från technikdirekt för några veckor sedan och det fungerade ypperligt. Har redan fått pengar ifrån Canon.

5D är UNDERBAR!

s60761 skrev:
Tänk på att du har "Canon cash back" också 2800kr.

Köpte själv 5D från technikdirekt för några veckor sedan och det fungerade ypperligt. Har redan fått pengar ifrån Canon.

5D är UNDERBAR!

Jodå, det har jag koll på :)!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar