Advertisement

Annons

300D vs 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Linmajon skrev:

Det 'enda' jag kan komma på direkt, som skulle göra 10D klart bättre är uppstarttiden..och ett mindre plastigt tumhjul kanske. Trådlös blixtsynk vore fint, och inbyggt WLAN...och..:)

Den nya 10D lär har fått den nya processorn som ger att kameran kan ta 5 bilder per sekund. För att matcha det har buffertminnet utökats till 21 bilder.
Det blir fortfarande 6MP och 1,6x
Givetvis också E-TTL 2.
Presenteras i maj/juni.

Små förbättringar. Precis som mellan D60 och 10D.
Men inget är 100 procent säkert såklart.

Det kommer fortfarande finnas plats för en Eos 3D med 8MP och 1,3x. (sensorn från 1D mk II). Men långsammare och mindre.

froderberg skrev:

...5 bilder per sekund. För att matcha det har buffertminnet utökats till 21 bilder...
Det blir fortfarande 6MP och 1,6x
Givetvis också E-TTL 2.
Presenteras i maj/juni.

Små förbättringar. Precis som mellan D60 och 10D.
Men inget är 100 procent säkert såklart.
Det ska till mycket, MYCKET större förbättringar innan 10D känns gammal i mina händer. Jag tror den känns ganska modern även om 5 år.

Abropå Gammal, i dagarna är det 10 år sedan jag blev med min första mobil(GSM)telefon, en Mortorola Micro-Tac 5200. DEN känns gammal..ojoj..och särskilt 'micro' var den inte direkt.
Var det nån som sa 'off topic?':)

Linmajon skrev:
Det ska till mycket, MYCKET större förbättringar innan 10D känns gammal i mina händer. Jag tror den känns ganska modern även om 5 år.

Hur det känns är ju egentligen ovesäntligt för fotograferingen. Det är ju bildkvaliteten som räknas och att kameran inte lägger några hinder i vägen med dåliga funktioner.

Man får hålla isär sitt fotograferande och sitt teknikintresse ibland.

10D lär säkert vara het som begagnad en lång tid framöver.

froderberg skrev:
Det är ett bra objektiv för att kosta nästan ingenting. Överraskande bra till och med. Men det ska inte jämföras med objektiv som 17-40/4 rakt av.

Pengar är tyvärr en bristvara för många. Kombinationen 300D + EF-S 18-55 kostar cirka 11 000. En 10D och en 17-40/4 kostar väl 23 000... Mer än dubbelt upp.

Även flera tester säger att 18-55.an är just överraskande bra. Jag tycker gott att den duger att börja med, man kan ju byta upp sig sen.

Man kan som sagt välja en Sigma 18-50 om man vill ha en billig vidvinkel, som har den stora fördelen att passa på samtliga Canonkameror med 1.6x sensor.
10D + Sigma 18-50 skulle bli ca 15000:-.

Senast ändrad:
froderberg skrev:
Hur det känns är ju egentligen ovesäntligt för fotograferingen. Det är ju bildkvaliteten som räknas och att kameran inte lägger några hinder i vägen med dåliga funktioner.

Man får hålla isär sitt fotograferande och sitt teknikintresse ibland.

10D lär säkert vara het som begagnad en lång tid framöver.
Japp, helt riktigt. Bildkvaliteten lär ju inte bli sämre för att det kommer en nyare bättre version. Relativt sett visserligen, men inte absolut sett...
Andrahandsvärdet på en 10D lär vara bättre än på 300D.

davidvpt skrev:
Japp, helt riktigt. Bildkvaliteten lär ju inte bli sämre för att det kommer en nyare bättre version. Relativt sett visserligen, men inte absolut sett...
Andrahandsvärdet på en 10D lär vara bättre än på 300D.

Det är väl naturligt eftersom 10d kostar mer. Sen får man se till det procentuella tappet. 30% värdeminskning är fler kronor på 10d jämfört med 300d.

Andreas

Det procentuella tappet på 300D lär helt säkert vara betydligt större än på 10D.
300D är en plastkamera som sålt i extremt stora volymer..det tenderar att göra begagnatpriset mycket lågt.

sagan skrev:

300D är en plastkamera som sålt i extremt stora volymer..det tenderar att göra begagnatpriset mycket lågt.
Man får hoppas det, men jag gissar att suget efter beg.billiga 6Mpix DSLR-kameror är nästan oändligt stort. Själv skulle jag gärna ha en 300D som ett reserv,rese,party,slit o släng andrahus. Min 10D super jag inte gärna bort...

Abropå Gammal, i dagarna är det 10 år sedan jag blev med min första mobil(GSM)telefon, en Mortorola Micro-Tac 5200. DEN känns gammal..ojoj..och särskilt 'micro' var den inte direkt.
Var det nån som sa 'off topic?':)
FÖr att inte tala om Antennen, man kunde ju slå knut på den. Och med stora batteriet så var det på vippen att den skulle gå under vapenlagen som tillhygge.... ;)

Appråpå tråden dock... 10D lätt, fast jag väntar fortfarande på nästa omgång kamerpor. Antingen 10D mk2.... eller om 3D får ett någotsånär vettigt pris. En 1D mk2 känns lite dyr som privatperson än så länge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar