Annons

300D vs 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)
KGS skrev:
Självklart är det entusiaster o inga ekonomer som meckar o renoverar... men det är säkert en kul hobby att hålla igång gamla Leicahus eller en Ford Edsel...
Det är det säkert.

KGS skrev:
så ser jag ingen möjlighet att i hemmiljö renovera eller bygga en CCD *s*
Nej..det låter inte sannolikt.

KGS skrev:

Jo de kan ha kvar på lager... men det behöver inte betyda att det är rimligt att köpa dem *s*

Japp..det var ju det jag skrev :)

Killar...killar...inte begagnatpriser nu...

300D vs 10D.. ;)

Dessutom så går förra generationens (eller förr-förra) dva DCS 520/560/ EOS D2000 för runt en 5000-8000:-....fortfarande ;) (trots pcmcia-diskar)

Kan utifrån mig själv bara rekommendera 10D.Har använt den 7-8 månader och är helnöjd mest av allt med kvaliten på huset minst lika bra om inte bättre än gamla fina eos5o och 600 det känns som 10D'n kommer att bli en trotjänare som står pall,En 300D skulle jag förmodligen tappa sönder ganska snart.
Frågeställningen borde vara om kvalitet för rent fotomässigt är dom ganska lika.

KGS skrev:
Mmm... kvalitet kostar... okej... men är 10D huset så kraftfullt? men vad händer när CCD´erna o andra komponenter börjar ge sej, eller håller de i all evighet? kommer det att vara ekonomiskt försvarbart att byta såna? kommer det ens att gå?
Om man kommer över en CCD går det säkert bra att byta den. Å andra sidan ska den hålla minst lika länge som ex. en processor, dvs. i evighet...i princip. Kantänkas att ett nytt hus är tillräckligt billigt om 10 år för att vara inressant alternativ, men att skrota fina kamerahus är ju inte kul om bara en komponent är pajj.

Önskvärt vore det om tillverkarna modulbygger sina digitala kameror. Så att man skulle kunna byta ut vitala delar allt eftersom utvecklingen fortskrider.
Men det är nog bara en dröm.

Det är mer fräsigt att komma med nya modeller som gör att folk vill byta hela kitet.
Tyvärr.

muster skrev:
Ja, det ser ju onekligen väldigt bra ut.
Problemet med både min 380EX samt studioblixtar är att kameran underexponerar så fruktansvärt. Inte ens med största möjliga bländare blir det acceptabelt.
.

Skumt som fan det där...
Men jag fattar inte varför du får underexpoinerat på studioblixtarna??? För jag antar du mäter med en lös mästaree eller???

Där skall du ju få bra resultat....

*KLURAR* Jag sitter och funderar... Kan det vara så att just 380 blixten inte är kompatibel???

För jag antar att du dragit blixten rakt frasm?? alltså utan studs mot taket???

Hakar på dator-analogin, som jag tycker är ganska lik den utvecklingen vi har och kommer att ha på digitalkamera-fronten.

Utvecklingen går fort, nya produkter kommer som är betydligt bättre, eller likvärdiga till ett betydligt bättre pris. Därför: köp inte dyrt. Köp lite billigare och du kan byta oftare och kommer att för samma pengar (byta ofta) ha bättre grejer än de som köper dyrt från början. Pss har man över en längre period betydligt bättre dator om kan konsekvent köper en processor som är lite slöare än toppmodellerna.

Självklart kan man inte köpa en 300D som den saknar funktioner man måste ha.

Jag är iofs inte helt övertygad om att utvecklingen fortsätter lika starkt som förut. För, hur mycket mer är man beredd att betala för en kamera som har 11 istället för 6 Mpix? De flesta närmar väl sig iom 10D/300D en bildkvalitet som är tillräcklig.

Men det är klart, ge mig en 30Mpix-kamera som kan ta 20 bilder per sekund, med en obegränsad buffert/minne. Klart jag hellre tar med mig den och fotar/filmar sport. Då har man ju råd att beskära en hel del och lär ju inte missa en enda sekvens.

HALLÅ....

Jag fattar inte hur det finns så negativa åsikter om 300D... Visst, den har några funktioner mindre än 10D men...

Jag tror att åsikterna bottnar i två dimensioner;

1. "Jag köpte en 10D för 22.000 och vill inte inse att 300D finns/tar lika bra bilder..."

2. "Vem som helst fattar väl att en proffskamera måste vara svart. Den där 300D är väl en konsument kamera.."

Vad hade hänt om Canon först släppt 300D och väntat med 10D???.Va, hur hade då frågorna på detta forum låtit???

Typ...Varför köpa en 10D när man kan "hacka" fram alla funktioner??? eller Nä, jag behåller min utmärkta 300D och väntar på en fullsensormodell...

/(lite provocerande....)

Ingen har väl sagt att 300D tar sämre bilder än 10D ? Det har varit andra kvalitetsaspekter som tagits fram.

academic skrev:
Jag fattar inte hur det finns så negativa åsikter om 300D... Visst, den har några funktioner mindre än 10D men...

Jag tror att åsikterna bottnar i två dimensioner;

1. "Jag köpte en 10D för 22.000 och vill inte inse att 300D finns/tar lika bra bilder..."

Hehe...verkar vara någon som överreagerar :)

Ja, 300D ger samma bildkvalitet (frånsett blixtexponeringarna) ingen som sagt något annat.

10D är av en helt annan byggkvalitet..och har en hel del trevliga andra fördelar som jag nämnde tidigare.

Så det är bara att välja vilken man anser sig behöva/ha råd med.

academic skrev:

2. "Vem som helst fattar väl att en proffskamera måste vara svart. Den där 300D är väl en konsument kamera.."

Det råder knappast några tvivel om att 300D riktar sig till den vanliga konsumenten..det visar om inte annat försäljningsstatistiken och Canons egna uppgifter.

Den stora skillnaden är väl inte färgen..utan materialet/byggkvaliten.

Senast ändrad:
Maverick28 skrev:
Skumt som fan det där...
Men jag fattar inte varför du får underexpoinerat på studioblixtarna??? För jag antar du mäter med en lös mästaree eller???

Jajamen, mätte med lös mätare. Och jag tycker som du, hur kan det bli fel??

Vad det gäller 380EX blixten så fattar jag det som att alla blixtar i EX serien är kompatibla.

I den där bilden är blixten skickad rakt på, men har även provat att studsa i taket. I blixtens mest uppräta läge blir exponeringen mest korrekt men då får man dras med tunga skuggor under ögon och haka. Pest eller kolera...

Och nej, jag accepterar det inte heller men antar att jag får leva med det. Har dock dragit hem FECSetup och tänkte ställe upp blixtkompenseringen en hel del för att se om det löser några problem. Har du andra förslag är du hjärtligt välkommen att höra av dig.

Tips:

Köp den kamera som bäst uppfyller din kravspecifikation inom din budget. Kalykera inte med något som helst andrahandsvärde i kameran.

muster skrev:
Jajamen, mätte med lös mätare. Och jag tycker som du, hur kan det bli fel??

Vad det gäller 380EX blixten så fattar jag det som att alla blixtar i EX serien är kompatibla.

I fallet med kyrkan hade det ju kunnat förklaras med att du riktat blixten uppåt..

Du har ju bara en räckvidd på 6 meter med den blänmdaren och liknande.

HAr du testat att lösa ut förblixten emd * knapen och sett omm det blir bättre??

JAg är tveksam mot att dra upp blixtkompenseringen... Detta då jag i mitt fall oftare och oftare får bra exponerade bilder... Crossbilderna ä nästan lite utfrätta.

men det känns som att det funkar bäst ok man väljer TV eller AV programmen.. Inte gröns läget eller liknande..

Jag blir lite, men inte mycket, klokare av era svar :) En engagerad diskussion blev det iaf.

Jag kommer att ta en del blixtbilder. Dels produktbilder på bänk - dels studioporträtt. Är det alltså så att 300D är helt oduglig på de bilderna?

Min teori var att jag kan leva utan de mer lättarbetade reglagen i 10D samt de få funktioner som saknas i 300D tills jag blir en duktigare fotograf (det känns väl rätt tänkt?). Pengarna jag sparar på att köpa en 300D får istället gå till fler gluggar.
Kamerakänslan tänkte jag feta på med batterigreppet.

Men hur är det nu alltså? Helt objektivt?

Testerna visar att 300D har klara problem med blixtexponeringar..men det kanske fixas med en ny firmeware..fast det vet man ju inte.

Helt objektivt så är det bara du som kan bestämma vad du prioriterar..ingen annan..men gå in i en affär och känn på kamerorna..blir nog lättare att bestämma sig då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar