Annons

300d Firmware hack

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan vara så att Canon håller på att ta fram en ersättare till 300d och som har dom här funktionerna som vi saknar. Jag tror det är skitsnack från canon att dom inte har en uppdatering till 300d.
 
Jag tror att Canons policy är att aldrig någonsin ge dig mer än du har betalat för från början. Annars hade de lagt till exponeringskompensation för D30 RAW när de uppdaterade File Viewer Utility för D60 och senare 10D (som båda tillåter exponeringskompensation vid RAW framkallning). :(

Jag skulle bli väldigt förvånad om de släppte en upplåst firmware för 300D. Tyvärr.
 
Tyvärr har ni nog rätt

Jag snackade med en kille på Canon idag. Först var hanstensäker på sin sak; En sådan firmware kommer vi aldrig att släppa. Punkt slut. När jag sedan hänvisade till svaret jag fått via mail tidigare förklarade han det med att han tyckte det var konstigt eftersom det gick "tvärtemot vad vi fått veta att vi ska svara". Jag fick helt klart intrycket att det inte blir något.

Däremot hade han andra lösningar som han tyckte var bra; 10D, 20D osv. Samt att han faktiskt nämnde att "det kanske kommer en ersättare till 300D i stället för en ny firmware". Men men, han är ju längst ner i näringskedjan på canon så man ska väl inte dra för stora växlar.
 
Den här utvecklingen går med rasande fart. Jag menar nu kommer det så småningom en Canon EOS-1Ds Mark II – digital systemkamera med fullt bildformat och 16,7 megapixels, visserligen inte till ett pris som passar en amatörfotograf. Men vi har den snart i en enklare variant till rimligt pris.

Canon satsar fullt på att ta fram nya produkter för att ligga steget före Nikon och Minolta. Att vi behöver en uppdaterad firmware...det struntar Canon i.
 
Håller som bäst på att uppgradera min kamera... men hur lång tid skall det ta??? Det står "Re-writing firmware" men inget händer på den liggande stapeln!! Hjälp - "har jag gjort bort mig igen??"
 
orginal igen...

Hejsan alla.
Fins det någon som vet vart man kan få tag på Canons 1.1.1 version till 300D´n? Skulle vara lycklig om jag kunde få den.
/Ola
 
problem vid återgång till original

Jag har fått ett litet problem efter att jag försökte återinstallera original firmware 1.1.1 efter att jagt använt UnDutchables 0.2.3.

Efter installationen blinkar symbolen för "Röda ögon reducering", oavsett om funktionen är av- eller påslagen! Själva funktionen verkar fungera som den ska, även om jag iofs aldrig använt den.

Någon annan som haft liknande problem och löst dem?

Funderar på att sälja kameran och det skulle kännas bättre att kunna återställa den till original.

/ Leif
 
Återställ alla custom functions innan ominstallationen så löser det sig.

Men varför inte sälja med hacket?
 
Nu lyckades det!

Hade provat att återställa C.Fn tidigare, gjorde det nu en gång till efter manualen på >gpi.dk<. Vet inte vad jag gjorde annorlunda, men nu är det en vanlig simpel 300d igen!

Jag har inget emot att sälja kameran med förbättringarna, men köparen kan ju ha det. En digital nybörjare kan ju känna sig lite osäker om kameran inte fungerar som det står i manualen.

Nu när jag vet att det funkar så kan jag uppgradera tillbaka igen! ;o)

/ Leif
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.