Annons

300d Firmware hack

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag undrar om någon vet var man kan få fram en komplett lista på hur man ställer in funktionerna?.På Svenska om det inte finns så undrar jag om någon kan skriva ner en till mig det skulle göra allt mycket lättare.

/Leo
 
Magnuz skrev:
Jag la in hacket igår, jag använde engelska, dels för att man förstår bättre på engelska, svenska översättningar fungerar inte alltid och dels för att min instruktionsbok är på enegelska. Det var inga som helst problem med att lägga in det, bara flasha och se glad ut, man får se till att man har ett ny laddat batteri i bara för skulle den dö mitt i flashningen kan det nog bli problem. Däremot undrar jag om någon vet var man kan få fram en komplett lista på hur man ställer in funktionerna? På Engelska..

Hej Magnus.

Tror att du har ett mail att läsa.

/Arne S
 
Nu sitter jag här och tänker hacka. Ska jag formatera kortet så det är helt tomt och sen lägga filen där? Och sen stoppa in det i kameran som har nyladdat batteri och starta? Och sen formaterar jag bara igen eller?
 
sjohan skrev:
Nu sitter jag här och tänker hacka. Ska jag formatera kortet så det är helt tomt och sen lägga filen där? Och sen stoppa in det i kameran som har nyladdat batteri och starta? Och sen formaterar jag bara igen eller?

Japp, så enkelt är det. Vill minnas att man får upp något/några meddelanden på displayen. Busenkelt. Glöm inte att bestämma dig för vilket språk du vill ha innan du kör igång.
 
Tack. Har redan valt svenska. Och batteriet är precis laddat så nu kör vi. Lite pirrigt är det allt men det ska nog gå. Har tagit hem canons också ifall att. tack...
 
Vet inte om ni kollat innan, men det finns några trådar kring detta här på forumet. Har själv läst några och där finns en del matnyttigt.

Gå bara in och sök efter "hack" i rubriken så blir det några träffar.
 
Tack för hjälpen arne :) Nu funkar det. Ska sätta mig och söka lite nu då och se om jag hittar vad allt betyder också :)
 
Så här har jag ställt in kameran:

CF 1 = 4 Image replay, men även 1 change quality är gångbart

CF 2 = 1 Not possible shutter release wo CF-card

CF 3 = 1 Flash sync 1/200 fixed AV-mode

CF 8 = 0 RAW+Small minsta möjliga JPEG tillsammans med RAW, ger pltas för 79 bilder istället för 65 på 512 Mbyte

CF 12 = 1 Enable Mirror lockup


Knappen JUMP innehåller blixtljuskopensering FEC, tryck in den och snurra på hjulet.

Knappen "<-" visar vald fokusmetod. AS fungerar inte. Välj mellan AI och OS med hjulet. Jag kör med OS (one shot) som oftast.


I och med att jag har aktiverat spegeluppfällningen CF 12, så kommer kameran när den är inställd på enbildstagning vid avtryck först skicka upp spegeln och väntar sedan tiden som står i CF 17, vilket är 1,5 sekund, elelr det värde du väljer, för att sedan ta bilden. Detta blir lite jobbigt i längden, i synnerhet som motivet rör sig. För att motverka detta har jag kameran inställd på serietagning och släpper endast iväg en bild genom att släppa avtryckaren. Ungefär som att skjuta k-pist ett skott i taget. Jag löste detta på detta vis efters osm jag då slipper gå in custommenyn och aktivera resp deaktiverar spegeluppfällningsfunktionen.

Lycka till!
 
Tack för hjälpen Roland :)

Du vet händelsevis ingenstans man kan läsa nåt om blixtljuskompensering. Provade att googla på det men google vill inte dela med sig ;)

Och just det.. Vill man synka blixten på första eller andra? Eller hör det kanske till funktionerna som inte fungerar? Jag märkte inte direkt någon skilnad.
Hade!
 
sjohan skrev:
Tack för hjälpen Roland :)

Du vet händelsevis ingenstans man kan läsa nåt om blixtljuskompensering. Provade att googla på det men google vill inte dela med sig ;)

Och just det.. Vill man synka blixten på första eller andra? Eller hör det kanske till funktionerna som inte fungerar? Jag märkte inte direkt någon skilnad.
Hade!

Varsogod. Synk opå 2:a ridån kan inte ställas från kameran. Om blixten har inställning för andra ridån kommer det att fungera om blixten har förmågan att med någon knapp reglera detta. (Har provat detta med en Sigma EF 500 dg super, mot 300d och 1000f, enklast genom att ställa kameran på lång exponeringstid, så hörs ljuset av slutaren när den öppnas och blixt syns strax innan den stängs. Likaså om du har highspeedsynk på blixten som på Sigma EF500 dg super och Canon Ex 550, så kan kamaeran hantera och indikera detta med FP i kameran. Kommunikationsprotokollet fungerar mellan blixt och kamera ävenmed originalprogramvaran i kameran.

Blixtljuskopemsering, enkelt uttyck ändra mängden doserat blixtljus utifrån vad det kameran anser ska fyras av när blixten körs i E-TTL-läge. Blixtljuskopensation har samma idé som exponeringskompensation. Du kommer i bildinfon se FEC +/- 1/3-2
 
Har nu också uppgraderat och kan inte annat än instämma - fungerar klockrent och tar kameran till "nya höjder". ;) Härligt - känns som man köpt en ny kamera nästan.. :)
 
RolandM skrev:
Så här har jag ställt in kameran:

CF 1 = 4 Image replay, men även 1 change quality är gångbart

CF 2 = 1 Not possible shutter release wo CF-card

CF 3 = 1 Flash sync 1/200 fixed AV-mode

CF 8 = 0 RAW+Small minsta möjliga JPEG tillsammans med RAW, ger pltas för 79 bilder istället för 65 på 512 Mbyte

CF 12 = 1 Enable Mirror lockup


Knappen JUMP innehåller blixtljuskopensering FEC, tryck in den och snurra på hjulet.

Knappen "<-" visar vald fokusmetod. AS fungerar inte. Välj mellan AI och OS med hjulet. Jag kör med OS (one shot) som oftast.


I och med att jag har aktiverat spegeluppfällningen CF 12, så kommer kameran när den är inställd på enbildstagning vid avtryck först skicka upp spegeln och väntar sedan tiden som står i CF 17, vilket är 1,5 sekund, elelr det värde du väljer, för att sedan ta bilden. Detta blir lite jobbigt i längden, i synnerhet som motivet rör sig. För att motverka detta har jag kameran inställd på serietagning och släpper endast iväg en bild genom att släppa avtryckaren. Ungefär som att skjuta k-pist ett skott i taget. Jag löste detta på detta vis efters osm jag då slipper gå in custommenyn och aktivera resp deaktiverar spegeluppfällningsfunktionen.

Lycka till!


Tack för denna information!
Nu har jag också vågat mig på denna firmware hack.....Fungerar utmärkt!

Vet du möjligen hur dom här fungerar.

T.ex CF 4 AF/AE-lås m.m:.... Tycker inte jag märker någon skillnad här.

CF 9 AEB-ordning/ Autom.avstängning:.....Förstår inte funktionen.

CF 16 Säkerhetsförskj. med AV och TV:....Osäker här också.

Vald fokusmetod: PÅ min kamera står det AI, SE och OS


MVH/ Bengt-Arne
 
Bengt-Arne skrev:
Vald fokusmetod: PÅ min kamera står det AI, SE och OS


MVH/ Bengt-Arne


Skrev jag AS?
SE = Servo (Fungerar inte, det är den metoden som finns normalt i sportprogrammet) motivföljande. Går ej att ta bilden, fokuserar gör den. (gå runt detta genom att när bilden ska tas slå om till manuell fokus på objektivet med avtryckaren nedtryckt)
AI = AI Servo, efter en stund om motivet flyttar sig fokuserar kameran om
OS = One shot, en fokusering kameran fokuserar inte fler gånger innan bilden tas.
OF = Manuell fokus vald.
 
Senast ändrad:
RolandM skrev:
Skrev jag AS?
SE = Servo (Fungerar inte, det är den metoden som finns normalt i sportprogrammet) motivföljande.
AI = AI Servo, efter en stund om motivet flyttar sig fokuserar kameran om
OS = One shot, en fokusering kameran fokuserar inte fler gånger innan bilden tas.
OF = Manuell fokus vald.


Jag får SE att fungera i det kreativa området. Trycker jag ner avtryckaren halvägs får jag samma funktion som i sportprogrammet.
 
Bengt-Arne skrev:
Jag får SE att fungera i det kreativa området. Trycker jag ner avtryckaren halvägs får jag samma funktion som i sportprogrammet.

Berätta för mig hur du kan exponera en bild med SE i kreativa området.

Jag får det at fungera i A-DEP, men det har man ingen glädje av...
 
Bengt-Arne skrev:
Ah! Jag provade inte att exponera i detta läget. Du har rätt, det funkar inte då!


Jag har lyckats :)

Busar man ordentligt med kameran d v s skiftar runt en så tar den en bild småningom (har lyckats tre gånger senaste kvarten)....Praktiskt användbart är det dock inte....


Kameran inställd i "AF SE"
Fokuserar med SE ingen bild tas.
släpper upp avtryckaren och tryckeromedelbart ned den igen, bild tas
Kameran fortfarande inställd på AF SE vid kontroll
Bildfilen indikerar "AI Servo" i EXIF

Har dock inte en susning om vad det ska stå i EXIF när bilden tas i SE.

Praktiskt användbart är det dock inte, då funktionen mer liknar den som finns AI och OS..
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.