Annons

300d Firmware hack

Produkter
(logga in för att koppla)
RolandM skrev:
Nej. Men kolla för säkerhets skull på ryska sidan, i handboken som följer med hacket.


Jag får läsa igenom den, får bli i morgon. Jag skall upp och jobba i morgon, dax att krypa ner i sängen.

Jag återkommer om jag kommer på något nytt själv.

Natti natti!
 
CF4, 9 och 16 fungerar inte med hacket.

--jalle

Bengt-Arne skrev:
Tack för denna information!
Nu har jag också vågat mig på denna firmware hack.....Fungerar utmärkt!

Vet du möjligen hur dom här fungerar.

T.ex CF 4 AF/AE-lås m.m:.... Tycker inte jag märker någon skillnad här.

CF 9 AEB-ordning/ Autom.avstängning:.....Förstår inte funktionen.

CF 16 Säkerhetsförskj. med AV och TV:....Osäker här också.

Vald fokusmetod: PÅ min kamera står det AI, SE och OS


MVH/ Bengt-Arne
 
Tack för det!

Jag anade detta efter att jag kollat informationen på den ryska sidan. Det blev ju ändå en del bra och användbara förbättringar.

MVH/ Bengt-Arne
 
Hej är det någon som installerat hacket och sedan tagit bort det? I så fall vilket firmware installerade ni? Version 1.1.1 update eller?

Tacksam för svar
 
nisnon skrev:
Hej är det någon som installerat hacket och sedan tagit bort det? I så fall vilket firmware installerade ni? Version 1.1.1 update eller?

Tacksam för svar


Vad jag vet så finns det bara Version 1.1.1 från Canon.
Varför vill du inte använda hacket?
 
Jag har köpt en kamera med hacket installerat på engelska och vill gärna ha menyerna på svenska istället. Går ej att ändra efter installation vad jag vet.
 
Då förstår jag bättre.

Ladda in 1.1.1 och välj meny på Svenska, där efter lägger du in hack versionen istället och då blir denna på svenska. Så här får du göra om det skal bli rätt.
 
lagus skrev:
Kan jag lägga in "hacket" på min D30 och också få en 10D? :D

Det hade ju varit en kanon( canon) grej för dig, men jag tror inte det kommer att fungera.
Har du inte allt för bråttom går det att köpa en begagnad 10D till överkomligt pris i och med 20D är på gång, eller för all del en 300d om du tycker den räcker.
 
Nej, jag bara skämtade till det lite. Jag ska byta upp mig till en 10D så fort jag får ekonomi till det. Dom börjar bli riktigt prisvärda. 300D tycker jag är för plastig och ser inte den som ett alternativ.
 
Jag har ju själv en 300D och tycker den fungerar bra,men i dina kläder hade jag också riktat in mig på en 10D.
Med tanke på att du är intresserad av att ta fotbollsbilder hade en 20D smakat bra, men det är ju ekonomin som kommer i kläm hela tiden.....tyvärr!
 
Varför kan inte Canon släppa en ny firmware där dom låser upp funktionerna "lagligt" så man slipper oroa sig för garantin? Jag menar, nu när 20D släppt och 10D är "ute", så är gapet mellan komsument o semipro större vilket borde motivera en uppgradering av 300d fär att konkurera bättre med ex.d70.
 
Jag drog mig också för att ladda in firmware hacket från ryssland på grund av garantin, men jag saknade funktionen att kompensera blixten. Men det är klart, händer det något med kameran har man kanske inte möjligheten att återgå till originalversionen.
Fördelarna med att lägga in hacket vägde över för mig.
Jag håller med dig om att Canon borde släppa en version med fler funktioner.
Jag har en gammal Canon G2 som har fler möjligheter än 300D.
 
Det viktigaste för mig var att kunna ställa blixtljuset tillsammans med min blixt( Canon 420).
Det har i och med hacket dykt upp nya parametrar.
Tidigare gick det att plåta fast det inte fanns ett CF-card imonterat, det kan man nu välja bort.
Man kan nu göra spegeluppfällning. Det går att köra med 3200ISO. Det går nu även med lätthet välja fokuseringsmetod.
En del andra saker kan man också göra. Det går annars att läsa sig till vilka förbättringar som är gjort http://satinfo.narod.ru/en/index.html
 
Tack för påminnelsen!

noijs skrev:
Varför kan inte Canon släppa en ny firmware där dom låser upp funktionerna "lagligt" så man slipper oroa sig för garantin? Jag menar, nu när 20D släppt och 10D är "ute", så är gapet mellan komsument o semipro större vilket borde motivera en uppgradering av 300d fär att konkurera bättre med ex.d70.

Jag har själv haft (har??) en mailväxling med Canon om just detta. Sammanfattning av svaret blev att man ännu inte har tagit fram någon programvara som man anser vara tillräckligt säker för att inte skada (!) kameran då denna (enl Canon) inte är gjord för att ha dessa funktioner. Man vill vara rädd om sin kvalitet. Men man jobbar vidare med utveckling av sina marknadslednade...o.s.v.

Detta var det svar jag fick andra gången då det första svaret bara var bl.a. bl.a. Jag mailade tillbaka en fråga där jag bad om besked huruvida man överhuvudtaget jobbar för att få fram en sådan programvara. Har inte hört något på två månader. Men nu ska jag maila/ringa dem igen. Hoppas att det är fler som stöter på dem, så att de förstår att det är efterfrågat.

/Arne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.