Annons

300D Exp lås

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenand

Medlem
Jag har inte använt min 300D speciellt mycket än men tycker att jag har problem med exponeringslåset. När detta används tänds en icon i fönstret. Denna försvinner dock inte efter att bilden är tagen. Är exponeringslåset fortfarande låst ?. För att bli av med markeringen får jag slå av/på kameran
 
Enligt min manual (sidan 78) så sitter funktionen i i 4 sekunder. Spontan gissning (har inte huset här) är att det är ett feltryck och att de i själva verket menar 16 sekunder (annan timer-symbol som används i manualen). Men jag vet inte, frågan har emellertid varit uppe förut så det borde gå att söka sig fram till det.
 
Har inte kvar min 300D, men jag minns att funktionen är aktiv en stund efter att man tryckt på *-knappen, har dock glömt hur länge.

På min 20D är det runt 4-5 sekunder. Däremot skiljer det om man använder den med blixt uppfälld, då är ikonen tänd 15-20 sekunder.

Arne
 
Det snabbaste sättet att bli av med låset, är att vrida programratten ett hack fram och tillbaka.
 
Exponeringslåset är aktivt så länge displayen i sökaren visar siffror, 4 sekunder. Trycker du avtryckaren till hälften för att ställa skärpan igen, får du 4 nya sekunder. Du kan hålla inne *-knappen och ta flera bilder efter varandra med samma lås-inställning.

Blixtexponeringslåset är aktivt i 16 sekunder.

Min 300D släpper låset efter 4 sekunder eller när jag tagit en bild utan att hålla inne *-knappen.
 
Arne S skrev:
På min 20D är det runt 4-5 sekunder. Däremot skiljer det om man använder den med blixt uppfälld, då är ikonen tänd 15-20 sekunder.
Då var det säkert de sekunderna jag tänkte på och manualen har säkert rätt när den säger 4.
 
Tack för hjälpen

Hej

Tack för hjälpen allesammans. Jag var lite otålig när jag testade tidigare. * släcks efter 4 sek utan och efter 16 sek med blixt. Solklart, tack.
 
Ska man sikta på något lämpligt ställe först och trycka in *, och sedan släppa *, för att sedan zooma, fokusera och skjuta?
 
Exp lås

Enligt manualen:
1 ställ in skärpan
2 rikta mot punkt där exp ska låsas
3 tryck på *
4 komponera om
Man kan behålla låset genom att hålla inne *
 
Andreas_H skrev:
Tappar man inte skärpan om man komponerar om efter man ställt skärpan?
Det beror ju på vad du har för skärpedjup, fast i just det här fallet så spelar det ingen roll eftersom du inte ställer in skärpan före omkomponeringen, det du gör med *-knappen är ju bara att ljusmäta och låsa exponeringen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.