Annons

300 D till ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Tweedy

Aktiv medlem
helloj på er!!

jag har i nuläget en 300D som jag är nöjd med, men om ett tag så kommer det nog vara läge att byta upp sig kanske till en 20D eller 5D eller om canon kommer ut med en ny medans jag sparar (chansen är stor), är dålig på teknik och sånt, men de stora skillnaderna mellan 20D och 5d? det skiljer ju en del i pris 5 D kostar dubbelt så mycket, så man vill ju veta att det är rejäla doningar innan man kostar på sig en sån.

vad tycker ni?

//Emma
 
Jo det är klart, men alltså nu var det inte det vi snackade om utan skillnaden mellan 20D och 5D,huvudsakliga skillnaden som avgör 5 D är trots allt dubbelt så dyr!

tar ju lite tid att spara ocks[
 
Eller vänta tills efter februari då Canon troligen kommer att släppa spec's på en ny systemare, kanske bättre än d200? =)
 
Ja kan knappt bärga mig! Ska ju sälja min bil lär få 10 papp för den o det blir en kamera för dom pengarna helt klart!!!
 
Tror nog att du får ut mera av att satsa på bättre optik, om du inte har andra än de som du har i din profil.
 
för tillfället har jag bara de som står i min profil :)

50 1,8 är nytt (haft i en vecka) nästa objektiv har jag ingen aning om vad det blir men klart att det blir nåt nytt
 
Om du inte vet/tror att du kommer att ha nytta av den fullstora sensorn på 5D så är 20D ett vettigare val, helt klart. Personligen tycker jag att detdär med fullstor sensor är lite överskattat och i mångt och mycket så är det nog så att det finns lite av en mentalitet att "36x24mm, det är riktiga grejer, istället för dedär leksakerna med 24x15mm!"

Visst blir det väl lite skillnad i detaljupplösning och även i brusprestanda, men personligen tycker jag inte att det skulle vara värt det. 20D är en mycket bra kamera.

Lägg mellanskillnaden upp till 5D på optik istället. :)
 
Din 300D är en utmärkt kamera. Den tar bilder av god teknisk kvalité och går att göra fina förstoringar i från i storlek 60x40 cm. Den ideala storleken på bilder i mitt tycke är 30x20 cm eller 24x18 cm. Till dessa storlekar räcker kameran mer än väl till. Först när kameran blir utsliten som jag skulle fundera på att byta till något annat. Det är en rätt stor peng att byta kamera, som egentligen inte tillför någon förbättrad bildkvalité som motiverar ett köp av 350D, 20D eller 5D.

Optik, blixtar, reflexskärmar, goda middagar och fotokurser ger mer kvalité till bilderna än vad en ny kamera kommer att ge.


Så lyder mitt råd.
 
Håller med de andra. lägg pengarna på optik och andra tillbehör. 5D har som några andra har nämt en fullformats ccd, vilket inte ger dig någon brännvids förlängning. Sen e det självklart massa andra saker som skiljer dem åt. Sökarna är det väldig skillnad på tex. 5D Måste du också köpa till blixt, då den inte har inbyggd. men som som sagt, köp bra optik för den e a och o för bra bilder.

och att köpa d200 i stället... då fär man vänta läääänge. mvh
 
Instämmer ! Satsa på optik ! Och externa blixtar. Äger själv Canon speedlight 420 blixt men tänker kompletera med en begangnad 550 eller 580. 550 och 580 kan ju styra 420 trådlöst (IR) så då kan man variera blixtljus lite mer. 10 pengar (10 000 kr alltså) är lätt att göra över med.

/ Erik
 
Jag har bytt från 300D till 20D och skillnaden är stor i inställningsmöjligheter och enorm i snabbhet.
Ska du ha en 5D med fullformat får du vara medveten om att den kräver riktigt bra optik för att komma till sin rätt, så du bör budgetera optik för en rejäl slant också. 5D är lite långsammare än 20D och inte så lämpad för actionfoto, men suverän för porträtt, landskap mm med bra optik. Du kan inte använda EF-S optik på 5D.
Hade jag en 300D idag skulle jag bärga mig några veckor eftersom sannolikheten att efterträdaren till 20D presenteras snart är stor. Man kan nog räkna med att den kommer att matcha Nikons D200 i prestanda och specar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.