Annons

3 kameror i 1, är det möjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl-Magnus Palmblad

Aktiv medlem
Hej,
Jag är helt "ny" i fotovärlden och är här tack vare att jag har börjat dyka och vill dela mina undervattensupplevelser med andra.
Jag är alltså ute efter en kamera som jag kan dyka med. Till den måste jag köpa UV-hus med extern blixt.
Sen vill jag även kunna sätta fast den på motorcykeln och filma när jag är sugen på det. Ni som filmer på hoj, använder ni uv-hus eller nåt annat för att skydda kameran? Eller sätter ni bra fast kameran bakom kåpglaset?
Till sist vill jag fota lite naturbilder som till stor del kommer att innehålla min lilla familjs busar, en katt och en hund. Katter är ju sådär roliga att fota, så då vill jag ju ha ganska bra zoom. Hunden kan man ju sätta still men han har en tendens att hinna blinka, gäspa, något roligare att titta på och slutligen somna ;) efter alle de sekunder som vår kompakta idag tar på sig att autofokusera och trycka av.
Är det rimligt att en kompaktkamera kan göra allt detta? Jag har tittat på G12, P7000 & S95. De större för att det verkar som att man kan göra många inställningar ganska fort (jag avskyr att bläddra i djupa menyer med tröga knappar) och den mindre har jag tittat på just för att den är mindre. Eller måste man kombinera en kompakt med en system?
En G12 med UV-hus och blixt går på 16 000, så det utgör väl taket för vad det får kosta. En S95 landar på strax över 11 000.
Dykning = dyr hobby, motorcykel = dyr hobby så jag har ganska begränsade resurser för foto som det känns utöver det tak jag satte.
Jag har letat i forumet men inte hittat det jag vill veta om alla mina aspekter.
Tacksam för hjälp
/CM
 
Hero GoPro

Kolla in Sportkamerorna under rubriken Videokameror på Cyberphoto.
Komplettera med en kamera som tar utbytbara objektiv, t.ex. Lumix G eller PEN, båda MFT som är det mest kompakta ILC-systemet på marknaden.
 
Canons S95 kostar ungefär 3500 kr, Canons specialgjorda uv-hus (som klarar 40 m) 2500 kr. Kostar en uv-blixt verkligen så mycket?

Jag har kollat på Ikelites hus som på Scandinavian photo kostar 3395 samt en blixt för 4795 (finns en för 3295) vilket blir 11 690 (om kameran kostar 3500). En G12 för 4000 med ikelite hus och samma blixt kostar 15 790. Anledningen till att jag kollar på ikelites hus är att de känns lite bättre (går djupare men det är oväsentligt för min dykning) samt lättare att bygga på med vidvinkel.
 
Har nu beställt en XZ-1, nu håller jag bara tummarna för att den kommer imorn.
Tack så mycket för er hjälp.
Valet föll på Olympus pga dess goda landegenskaper + billigt uv-hus + bra kamera i dåligt ljus.

Hoppas bara att sambon, jycken och katten står ut med en lins i ansiktet hela tiden :D
 
Hej! Vad fick du ge för XZ1 & huset? Är själv dykare (och amatör-"fotograf") och ska till Malta i sommar. Behöver ha en uw-kamera då. :)
 
Jag har bara köpt kameran än så länge, gick på 4 200 hos Dustin. Har frågat några lokala handlare, men ingen hade den inne samt att några inte hade råd att sälja olympus...
Kolla på scandinavian photo (tror jag) för uv-hus, men jag har för mig att det är ganska billigt
/CM
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.