Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

3 eller 4 megapixlar??

Produkter
(logga in för att koppla)

Athena

Medlem
Jag är valet och kvalet om jag ska köpa en digitalkamera med 3 eller 4 megapixlar. Jag skulle vilja göra lite delförstoringar, leka lite med filter och dyl men kommer nog ändå mest att ta bilder som slutligen blir i storlek 10x15 eller 13x18 och ganska oredigerade. Någon som kan ge lite råd och tips?
 
Om det stämmer kommer du nog klara dig med 3MP, men frågan är om det kanske inte ändras i framtiden och du kanske vill göra större förstoringar, etc. Sen kan man ju kolla vad prisskillnaden är. en 4MP är ju mer "framtidssäker" på det viset, en 3MP kanske du kommer vilja uppgradera. Tror inte att det är en nackdel med 4MP om det inte är alltför stor prisskillnad.
 
Ja, jag förstår din tanke Peter. Kruxet är att jag väljer mellan två kameror Canon Powershot A70 eller Konica Digital Revio KD-400Z och jag känner nog att Canon skulle passa mig bättre på många fler sätt än Konican. Åh vad svårt det är!!
 
Jag har själv haft en A40 och var väldigt nöjd med den, men om du tycker att A70n skulle passa bättre i övriga avseenden förutom 3MP eller 4MP, välj då A70. Det är vad jag tycker iaf.
 
Titta inte bara på antalet pixlar, utan även hur bra bilderna blir. Brus, färgåtergivning, m.m.

En Canon 1D med tre megapixel, till exempel, slår nästan (eller alltid?) vilken kompaktkamera som helst med fyra megapixel.
 
Fast 1D är ju på 4 megapixel.
Själv är jag mycket nöjd med bildkvaliteen på båda mina 3 megapixels kameror, en Sony P-71 och en Canon D30, men jag har iofs inte provat med mer än normalstora paperskopior.
 
1D är ju en proffskamera, den är inte att jämföra med, men du kan gärna jämföra en Canon D30 med Sonys och Minoltas 5MP kameror. Det blir en rätt bra jämförelse.
 
Guffa skrev:
Titta inte bara på antalet pixlar, utan även hur bra bilderna blir. Brus, färgåtergivning, m.m.


Som sagt, haka inte upp dig för mycket på pixlarna. Jag ägde under en period en 2megapixlare samt en 3:a. 2megapixlaren gav klart bättre resultat pga klart bättre optik samt bättre signalbehandling.

Jag skulle föreslå en högklassig beg. 3megapixlare typ Nikon Coolpix 990-995, en sådan hittar du idag för 3500-5000 om du söker lite. Vissa vill ha klart mer men dom får nog behålla dem.

Larsa
 
Jag befann mig i dina kläder för ett år sedan då jag skulle välja mellan någon 3Mp eller 4Mp Konica KD-400Z.
Jag valde iallafall Konican och jag tycker att den fungerar jättebra. Har framkallat en bild i 20x30 format (på expert.se, digicenter) och det fungerade fint.
Men som alla här säger så ska man inte haka upp sig på antalet Mpix.
Vet inte så mycket om A70 men den ser ju fin ut iallafall =). Finns det möjligtheter till manuella lägen på den? Den möjligheten finns desvärre inte på konican (om man nu vill ha den möjligheten)...


Ha det gött och fundera!
 
A70 har väl fulla manuella lägen, vilket jag saknade på min 2MP A40(dennes manuella läge var kontroll över slutartid och max/min bländare, inga steg imellan för bländaren altså).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.