Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

2nd curtain med 300D + Sigma EF-500 DG Super

Produkter
(logga in för att koppla)

d.a.n.i.e.l

Aktiv medlem
Hur får jag till blixtsynk med andra ridån,
med min 300D och Sigma EF-500 DG Super?
Jag har ställt in både blixt och kamera
(med rysshack) på detta, men får då blixt
vid både första och andra ridån.

Tackar!
 
Så kanske det kan vara. Tack för det snabba svaret?

Men varför används förblixt då, och inte vid synk med första ridån?
 
Hej

Den kommer så tätt vid första ridån så du ser nog inte den.

Vid andra ridån kan man nog se förblixten i sökaren om du kollar, det tror jag jag gjorde på med D60


Roine
 
d.a.n.i.e.l skrev:
Hur får jag till blixtsynk med andra ridån,
med min 300D och Sigma EF-500 DG Super?
Jag har ställt in både blixt och kamera
(med rysshack) på detta, men får då blixt
vid både första och andra ridån.

Tackar!


Du ställer in den funktionen på blixten. Funktionen kan inte styras via Canon EOS 300D, ens med ryskhacket. Du kan även använda higspeed synk, för kortare synktider än 1/200 s genom en inställning på blixten.

Det första kameran gör är att sända en förblixt för att mäta behovet av blixtljus. När den sänds är slutaren stängd. Därefter tas bilden genom att slutaren öppnas. Är synk inställd på första ridån kommer blixten att fyras av i omedelbart efter att slutaren öppnats på vid gavel. I detta läge är det ofta svårt att med blotta ögat se skillnad på förblixt (mätblixten) och blixtljuset som exponerar bilden. Vid synk på andra ridån kommer blixten att avfyras omedelbart innan ridån stängs. Förblixten kommer som tidigare innan slutaren öppnas.

Förblixt kommer inte att sändas ut om blixten ställs in med manuell styrka.

Lättast är detta att se genom att prova 1/200 s och 2 s som slutartid med synk på första respektive andra ridån.

Att förblixten inte når sensorn eftersom den är stängd kan du verifiera genom att ställa in din blixt i slavblixtläge med full styrka på blixtljuset. Förblixten kommer då att trigga kamerans interna blixt, som löser ut full styrka på Sigman som inte hinner ladda upp till dess att huvudblixten fyras av. Fördel om batterierna i Sigman inte är helt färska för att garantera att de inte hinner ladda upp blixten, fem fulla blixtavfyringar brukar avhjälpa detta. Det du kommer att se är en bild utan blixtljus om du har riktat sigman mot kameran.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.