Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

28:or i stor test

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett Carl Zeiss 28/2,8 du kan få låna - det har Contax/Yashica-gänga, så det kräver en adapter (jag har ingen). Bor i Solna - maila om du är intresserad.
 
Mycket intressant test, inte bara på 5D utan att även använda 28'rna som normalobjektiv på DSLR'r med 1.6x corp, för funkar dom på 5D så lär dom funka bra (ännu bättre ?!) på ex. 20D och 350D.

/ Erik
 
Tack Magnus och Lars för att ni är villiga att låna ut era Zeiss-gluggar. Det ser ut som vi får tag i ett ex från ett annat ställe, men tackar ödmjukast ändå.

Däremot saknar vi fortfarande en Canon 28/2.8 som verkligen vore trevligt att få med i testet (därav att vi inte genomfört det ännu). Oavsett om någon kan låna ut ett eller ej, kör vi nu på onsdag (om vädret tillåter).

Även en fast 28:a från Nikon vore kul att få med.
 
Jag är ganska intresserad av resultatet från 28:an. Har INGEN ett EF28/2.8 att låna ut i Stockholmstrakten??...
 
StaffanW skrev:
Tack Magnus och Lars för att ni är villiga att låna ut era Zeiss-gluggar. Det ser ut som vi får tag i ett ex från ett annat ställe, men tackar ödmjukast ändå.

Däremot saknar vi fortfarande en Canon 28/2.8 som verkligen vore trevligt att få med i testet (därav att vi inte genomfört det ännu). Oavsett om någon kan låna ut ett eller ej, kör vi nu på onsdag (om vädret tillåter).

Även en fast 28:a från Nikon vore kul att få med.

Hej !
Jag har en Canon 28/1:2,8 att låna ut, kontakta mig via mail. Finns i Stockholm.
 
Nu har vi dom flesta fasta gluggar vi ville ha med (Canon 28/1.8, förhoppningsvis Canon 28/2.8, Nikon 28/2.8, Leica, Zeiss och några till).

När det gäller zoom-objektiv har vi Canon 28-70/2.8L, 17-35/2.8L, Tamron 28-75/2.8.

Dom zoomar man kanske helst skulle vilja ha haft med, Canon 17-40/4L, 16-35/2.8L och 24-105/4L IS saknar vi tyvärr. Så finns det någon hugad här på Fotosidan som har lust att låna ut sin glugg under morgondagen (eller torsdag), så hör gärna av dig.

Vi tänker genomföra testet i Gamla Stan imorgon (onsdag) vid lunch, eller om vädret då är dåligt så tar vi torsdag vid 12.
 
Nu har vi tagit testfotona. Dom objektiv vi fick med var följande:
Canon 28/1.8
Canon 28/2.8
Canon 17-35/2.8L
Canon 28-70/2.8L
Leica 28/2.8 (senaste modellen med inbyggt motljusskydd)
Leica 28/2.8 (äldre version)
Carl Zeiss 28/2.8
Tamron 28-75/2.8
Nikon 28/2.8 E
Nikon 28/2.8 AF
Nikon 28/2.8 AI
Nikon 28/2.0 AIS

Testkameran blev en Canon 5D

Stort tack till Per M i tråden som lånade ut sin Canon 28/2.8 och Christina som lånade ut sin Zeiss glugg.

Det tar nog 1 vecka eller 2 innan jag gjort en ordentlig sammanfattning, men efter en snabb titt, kan jag konstatera att det mycket av resultatet var väntat, men att det finns en och annan överraskning.

Jag återkommer i tråden när jag har lite sammanställningar klara.
 
Proboarder skrev:
Pfff... Christina? >_<

Tack för den :p

SORRY Christian, slant på tangenterna, tänk så fel det kan bli, bara av att två bokstäver kastas om.

Påminner om ett CRM-brevutskick vi gjorde på 80-talet. Ett brev som gick till gräddan inom svenskt näringsliv, där vi förklarade CRM, och att vi sätter kunden i centrum. Tyvärr blev ett "k" i texten ett "h" av misstag. Inte så farligt kan tyckas, men den viktiga meningen i brevet blev:
För på vårt företag sätter vi hunden i centrum...
Lite sådär off topic..
 
StaffanW skrev:
Nu har vi tagit testfotona. Dom objektiv vi fick med var följande:
Canon 28/1.8
Canon 28/2.8
Canon 17-35/2.8L
Canon 28-70/2.8L
Leica 28/2.8 (senaste modellen med inbyggt motljusskydd)
Leica 28/2.8 (äldre version)
Carl Zeiss 28/2.8
Tamron 28-75/2.8
Nikon 28/2.8 E
Nikon 28/2.8 AF
Nikon 28/2.8 AI
Nikon 28/2.0 AIS

Testkameran blev en Canon 5D

Stort tack till Per M i tråden som lånade ut sin Canon 28/2.8 och Christina som lånade ut sin Zeiss glugg.

Det tar nog 1 vecka eller 2 innan jag gjort en ordentlig sammanfattning, men efter en snabb titt, kan jag konstatera att det mycket av resultatet var väntat, men att det finns en och annan överraskning.

Jag återkommer i tråden när jag har lite sammanställningar klara.

Hej Staffan,
Hur går det med det stora objektivtestet ?
Jag förstår att det är mycket jobb, men väntar med spänning på rapporten, någo beräknat datum för publicering ?
 
Under tiden kan man läsa denna testfantasts arbete http://www.16-9.net/lens_tests/index.html. För många år sedan påpekade jag för Lars Kjellberg som är den person som har den största samling av MFT testade objektiv i världen , http://www.photodo.com/nav/prodindex.html att testvärdet speglat bara just det testade objektivet.
Variationer är stora vad det gäller bilåtergivning, objektivserier är inte jämna, ett 28mm/2,8 objektiv kan uppträda helt annorlunda än ett annat från samma tillverkare.
Med dagens bra digitalkameror ses och avslöjas felaktigheterna lättare.
Åter till testerna på http://www.16-9.net/lens_tests/index.html
Han har fått utmärkt resultat med ett Sigmaobjektiv på 14mm jämfört med Nikon och Canon. http://www.16-9.net/lens_tests/14mm/14mm_test.html
Hans råd blir att köpa en massa Sigmaobjektiv, testa ut det som är bäst och behålla detta.
Ett kanske inte allt för realistiskt råd då de flesta handlar över nätet idag för att spara några 100lappar iställer för att gå till sin lokala fotohandlare och fråga om han fler än ett objektiv hemma och kan en enkel test utföras för att se om objektiven skiljer sig åt.
Vad ger då en test som http://www.16-9.net/lens_tests/index.html , vi får är en indikation om ur det tetstade objektiven uppträder. Hur vårt eget exemplar fungerar kan vi endast veta genom en egen test och jämförelse. Därför så många "tegelstensbilder" från mig, men jag vet därmed hur mina objektiv uppträder.
Slutsats: Varken Canon,Nikon mfl tillverkare tycks ha en fullgod jämn kvalitet och bra kvalitetskontroll som man kan eller kunde se hos Leitz och även Contax.
Mikael
 
Senast ändrad:
Ledsen att det tagit tid.
Beror till stor del på att jag nyligen blivit tvåbarnspappa och det är extremt svårt att få till någon tid alls, mellan blöjbyten mm.

Hade tänkt att göra ett så grundligt jobb som möjligt, men det verkar ta tid när man inte har någon tid över....
Ska istället försöka bli klar med testet i natt, så får jag komplettera de uppgifter som saknas i testet.

Hmm, blir nog en låång natt..

PS! Och visst har Mikael helt rätt i att objektiv inte är helt jämna i samma serie, men att få tag i 4-5 objektiv av VARJE testat objektiv, skulle nog vara nästintill omöjligt. Jag tror ändå att resultaten ger en rätt bra sammantagen bild över startfältet.
 
Makten skrev:
Hmm, är ordningen verkligen rätt? Nikon 28/2,8 AF ser ju skarpare ut på f/2,8 än på f/8! Kan det verkligen vara möjligt? :-O

Jag skulle nog vilja säga att skillnaden är hårfin på 2.8 och 8 för den gluggen. Men jag ska dubbelkolla.
 
Lite felsökningshjälp:

Jag hittade inte Nikon PC i rangordningslistan för optimal bländare. Vid närmare koll visade det sig finnas 13 bilder på f/2,8 och bara 12 på optimal bländare.

Nikon E verkar saknas i listan för f/2,8.
 
Pupillen skrev:
Lite felsökningshjälp:

Jag hittade inte Nikon PC i rangordningslistan för optimal bländare. Vid närmare koll visade det sig finnas 13 bilder på f/2,8 och bara 12 på optimal bländare.

Nikon E verkar saknas i listan för f/2,8.

Tack Lennart. Har tyvärr ingen möjlighet att rätta sidan förrän ikväll. Nikon PC hann jag inte få med på bästa bländare, och Nikon 28/2.8 E ska in ovanför Nikon AF. Ska alltså vara:

Nikon 28/2.8 AI
Leica 28/2.8 new
Canon 28/2.8
Canon 28/1.8 (f 2.8)
Carl Zeiss 28/2.8
Nikon 28/2.0 AIS (f 2.8)
Tamron 28-75/2.8
Nikon 28/2.8 E
Nikon 28/2.8 AF
Canon 17-35/2.8L
Leica 28/2.8 old
Nikon PC Shift 28/3.5 (f 3.5)
Canon 28-70 2.8L

Ber om ursäkt för missen.

En intressant iaktagelse är att alla objektiv verkligen behöver bländas ner för att bli skrapa. Tex är Tamron 28-75/2.8 skarpare på bländare 11 än dom tre absolut skarpaste på bländare 2.8 (Nikon AI, Leica och Canon 28/2.8)
 
Har ni testat med och utan skärpning? Det verkar ju som om en del optik tar skärpning bra medan andra inte gör det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.