Annons

2500:- att lägga på digitalt, men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Köpte precis in 5 st Canon Powershot A75 för 2035:-/st (inkl. moms) Jag kan då inte hitta någon mer kompetent kamera i den prisklassen, så jag håller helt klart med Kim i tipset...

A75 eller A85 ger dig manuella inställningar, bra grepp, smart handhavande och bra bildkvalitet till ett pris som inga konkurrenter matchar. A85 har jag på jobbet sedan innan, så den kan jag med säkerhet säga är bra. A75 har jag bara testat en kort stund nu i måndags, men den verkar minst lika bra.

Men köp en tunn Casio eller något som ser häftigare ut om du inte tror på tester som andra har gjort.
 
kameran jag jagar ska vara komplement till min A1 som fyller alla andra krav... så lillkameran ska vara just det i första hand, liten... fast ändå ha allt... så visst vill jag ha det som Canonen erbjuder, men i Casios chassie... tulipanaros!
 
ja den ser cool ut... fast nu ska det ut o resas i slutet av september o den där kommer i oktober... brrr... att köpa kamera i den här storleks-/prisklassen är ingen lek alltså! Så mycket att välja på... Vore betydligt lättare att köpa DSLR...
 
Magnus, du har ju testat både A75 och A85, den ena har 3Mp, den andra har 4Mp, märks någon skillnad på bildkvaliteten? Fokuserar de på samma tid?

A75 kräver ju inte lika mycket i minne och så är den ju billigare också, så den verkar inte dumt tycker jag!

Läste på cyberphoto att man kan styra blixtstyrkan manuellt på A85. Funkar det bra på makrobilder? Det kan man väl inte göra på A75?

MVH Pamela
 
A75 och A85 är mer eller mindre identiska bortsett från upplösningen. A85 har LITE mer brus och fler pixlar. Filstorleken är inte SÅ mycket större.

Vad gäller blixten så brukar/brukade jag köra på tidsautomatik och bländare 8 för att "dämpa" den lite vid macro på min A70 (som är identisk med A75 bortsett från pictbridgeknappen). Ibland kan ett dubbelvikt papper framför blixten som bouncer vara bra åxå. Går man ända ner till närgränsen på 5cm så blir det nämligen ändå svårt för blixten att "tagga ner", även om man ställer in den på lägsta styrkan. Men det går iaf att få rätt bra (så bra det nu går med en inbyggd blixt monterad på det sättet) resultat med lite trixande.

Går man så nära som 5cm så skuggar dock objektivet en bit nere i högra hörnet av bilden, då det sitter ivägen för blixtljuset.
 
Jag vill forsätta tråden då Aiko har köpt sin kamera.
Jag blir ibland trött på att släpa på tunga systemkameror (D10/1Ds MkII) med stor optik. Jag tycker att jag syns för mycket och vill vara mer diskret. Söker en bra kompakt men med bästa möjliga kvalitet oxså.
Canon S70? någon som har testat.

Tacksam för svar av alla testläsare (Kim m.fl.)och brukare, er kunskap är värdefull.

JAn
 
Kan man säga att A75 med mindre pixlar blir bättre bildresultat? Tack för tipsen om blixt och makro.

Hur blir utskrifterna i A4?
 
zippedee skrev:
Jag blev lite sugen på Pentax Optio 750Z någon som testat den? Eller en Ixus 500 då.. ;)

Pentaxen är testad på Cyberphoto . Klart snygg kamera, lite retrostuk med svarta läderinlägg (säkert fuskläder?!). Cyberphoto tycker att kameran ger brusiga bilder (som alla andra 7-megapixlare), men det är säkert inget att gråta över, då det knappast syns på vanliga förstoringar?

Ixus 500 är ju snart en gammal modell!

För övrigt kostar Pentaxen 5790 kr, så den platsar inte i denna tråd! :-O
 
jansta skrev:
Jag vill forsätta tråden då Aiko har köpt sin kamera.
Jag blir ibland trött på att släpa på tunga systemkameror (D10/1Ds MkII) med stor optik. Jag tycker att jag syns för mycket och vill vara mer diskret. Söker en bra kompakt men med bästa möjliga kvalitet oxså.
Canon S70? någon som har testat.

Tacksam för svar av alla testläsare (Kim m.fl.)och brukare, er kunskap är värdefull.

JAn
Finns inte så mycket tester på S70 än, men den bygger ju på den högkvalitativa S60 så.

Kolla in cybers testbilder:
http://www.cyberphoto.se/canon/digital/s70.php

Tycker det ser ganska bra ut, men bilderna från G6 ser betydligt bättre ut, mindre brus och färre färgavvikelser.

Steve har testat S70:
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/s70.html
 
mr.b skrev:
Pentaxen är testad på Cyberphoto . Klart snygg kamera, lite retrostuk med svarta läderinlägg (säkert fuskläder?!). Cyberphoto tycker att kameran ger brusiga bilder (som alla andra 7-megapixlare), men det är säkert inget att gråta över, då det knappast syns på vanliga förstoringar?

Ixus 500 är ju snart en gammal modell!

För övrigt kostar Pentaxen 5790 kr, så den platsar inte i denna tråd! :-O

Ja recensionerna har jag så klart läst, men jag var mest nyfiken på om någon har haft den i handen själva och provat den :) Du kan få den för 5400, trodde inte att 400kr hit eller dit gjorde så mycket ;)

Lite brus får man nog räkna med, har den andra egenskaper som väger upp det så kan det ju gå.
Får väl avvakta lite och se vad folk tycker om den när de har hunnit testa lite mer.

Och ang. att ixusen är smått gammal så förstår jag inte vad det har för betydelse om den ändock håller upp till kraven?
 
Aette har fått en lillsyrra...

Proudly presents... Elim!

Nåja, hur proudly lär väl visa sej så småningom, men den fyllde flickornas krav på storlek o jag ska ändå inte använda den... tror jag... *s*
 

Bilagor

  • elim.jpg
    elim.jpg
    24.9 KB · Visningar: 191
En sak skall man lära sig och det är att först tala om vad man skall ha sin kamera till och hur man skall visa bilderna samt hur man vill ta bilderna. Dvs skall man fotografera blommor, natur och lite konstnärligt är det bra med en kamera som har tillgång till manuella funktioner via knappar på kameran; men skall man fotografera släkt och vänner samt lite roliga sker bara lite för skoj skull är en kamera med bra automatik att föredra.

Som alla nu vet efter diskutioner så ger ett högt antal mega-pixels på en liten CCD brusiga bilder och man kommer inte ifrån bruset helt och hållet genom att förminska bilden utan man måste förs brus reducera.

Då är frågan om man inte skulle kunna nöja sig med en 3,3 mega pixels kamera som tar lite mindre detaljer men ger en bild som till synes är mindre brusig. Tex gör Epson 3,3 Mpix (4,8 Hypix) bättre och klarare nattbilder än Minolta A1/A2 gör och Epson fångar även färger bättre men har inte samma detaljrikedom i bilderna.

Så det finns även fördelar man 3,3 Mpix i vissa fall och man skall inte utgå ifrån att många Mpix alltid är bäst.

OBS: för er som nu tänker klaga. "NEJ A1 ÄR INTE EN DÅLIG KAMERA, MEN DEN ÄR HELLER INTE MARKNADENS BÄSTA!"
 
men än slinker A1 inte in i 2.500:- segmentet... snart kanske... lilla Elim kostade otroligt nog bara 2900 spänn, den som stod på hyllan kostade 3700 nånting, men eftersom kartongen var öppnad så var det här exet nedsatt till 2900... sen hittade jag ett 512 MB minneskort (SD) för 700 spänn.

Det lär räcka i den kameran. Blir hur många bilder som helst i en storlek/kvalitet som väl matchar vår gamla filmkompakt som nyligen sa upp sej...
 
HDFS) (KGS skrev:
men än slinker A1 inte in i 2.500:- segmentet... snart kanske... lilla Elim kostade otroligt nog bara 2900 spänn, den som stod på hyllan kostade 3700 nånting, men eftersom kartongen var öppnad så var det här exet nedsatt till 2900... sen hittade jag ett 512 MB minneskort (SD) för 700 spänn.

Det lär räcka i den kameran. Blir hur många bilder som helst i en storlek/kvalitet som väl matchar vår gamla filmkompakt som nyligen sa upp sej...
Verkar vara ett bra köp. Hoppas vi får se några bilder snart.

Men öppen kartong kan betyda att någon lämnat tillbaka den och det kanske är nått fel med kameran. Jag råkade ut för det när jag köpte en X-box och de sade att den var nersatt för att kartongen var öppen, men väl hemma hörde vi att den skrammlade som en begagnad ångvält när vi slog på den :)

Jag håller tummarna för att du gjort ett bra köp och ett riktigt klipp.
 
Det betyder det säkert, men jag gillar att ta risker, dessutom har jag full garanti :)

Tog ett par bilder av hunden i morse, det är bilder som säkert skulle kunna vinna en fototävling, de är fullständigt urdåliga, men påminner ändå om nåt jag sett i FOTO... den pyttelilla blixten har inte riktigt samma räckvidd som 56:an *s*

Du håller väl koll i mitt galleri, bäst vad det är så dyker det upp nåt som lillan producerat!
 
Bara som en parentes till ursprungsinlägget kan jag säga att jag nog litar mindre till enskilda privatpersoners omdömen om sina egna kameror eftersom de oftast är väldigt färgade och tenderar att tycka sin kamera är skitbra utan att kanske erkänna/känna till dess brister. Detta gäller särskilt i de lägre prissegmenten där människor inte är lika medvetna eller har tillräcklig kunskap/intresse.

/D
 
En bild tagen med lillan, det e faktiskt otroligt så liten o smidig den rackarn är... o nog duger bilderna efter lite fix i PS. Har printat ut i A4, vem behöver en tung 20D att släpa på? *asg*
 

Bilagor

  • casiomedaljoser.jpg
    casiomedaljoser.jpg
    40.8 KB · Visningar: 104
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.