Att jämföra digitalt/analogt med CD/Vinyl är som att säga att Canon, Nikon, Minolta osv helt enkelt slutar tillverka Vinyl för att styra över alla till ett billigare och lättare medium att producera, men låter ett par små bolag som dom äger fortfarande pressa vinyl.
Vinylen är inte död helt död, för den delen. All bra musik släpps fortfarande först på Vinyl innan den kommer på CD. Är DJ och åker över till London ett par ggr om året för att handla skivor och där finns ju hur många affärer som helst, till och med den engelska motsvarigheten till "Folk & Rock" och "Skivhuset" säljer vinyl. Det är bara här i Sverige som den är i "stort sett" död.
Men nu kom vi bort från tråden lite, eller ganska mycket! Jag tror som dom flesta att båda systemen kommer samexistera och vara komplement väldigt länge, precis som svart/vit film och pensel och tavlor.
Men ju enklare det kommer att bli för konsumenten att få ut sina bilder på papper från en digitalkamera, ju fler digital kameror kommer ersätta kompaktkameran. Men jag tror att film + kamera är en ganska oslagbar kombination i enkel hantering. Många människor (stora massan) tycker inte det är kul att se bilderna på datorn (t ex min fästmö) utan vill ha dom på papper och kunna sätta in dom i ett album. Sedan är en kompaktkamera väldigt billig jämfört med en hyffsad digitalkamera, så dom 3 rullarna per år en vanlig person framkallar kan kanske vara svårt att jämföra med ett högre pris för en kamera men slippa själva framkallningskostnaden (som är ganska billig). Men det kommer att ändras, men jag tror inte det kommer att förändra foto som hobby så mycket så att t ex film baserade kameror skulle försvinna.
Enl. artikeln i Foto så satsar Canon fruktansvärt mycket på digitalkameror och har satt upp som mål att vara mer än dubbelt så stora som den största konkurrenten.