Annons

24x36 mm filmens framtid?

Produkter
(logga in för att koppla)

cros

Medlem
Hej,
En något filosofisk fråga som jag inte förväntar mig ett entydigt svar på.

Hur länge tror ni att 24x36 mm formats film inklusive framkallning/kopiering kommer att erbjudas av fotobranschen (till ett rimligt pris), med tanke på digitalteknikens snabba framåtskridande?

Har själv plöjt ner åtskilliga tusenlappar i en klassisk 24x36 mm utrustning...

Det vorde skoj och höra vad du tror.

:) Christer
 
Intressant fråga, som jag själv ställt mig. Man kan ju jämföra med att svartvitt förespåddes en snabb död när färgfilmen kom, men så blev det inte. Man kan å andra sidan jämföra med när CD:n slog ut vinylskivan, det gick fort när det väl tog fart.

När det gäller foto tror jag båda teknikerna har sina fördelar. Digitalt:
- Ingen filmkostnad
- Bilder går att "rätta till" i datorn (fördel?)
- Du ser resultatet på kamerans monitor direkt
- Enkelt att använda på webben

Analogt:
- Du får ett "äkta" original (i alla fall med dia)
- Hållbarhet
- När det kommer en ny film, så kan du direkt sätta den i kameran och använda den. När det kommer bättre digiala kameror måste hela kameran bytas!
- Kostnaden för utrustning
- Idag finns inget digitalt alternativ med samma kvalitet som ett projicerat dia.

Det finns säkert fler för- och nackdelar. Min slutsats: Båda kommer att existera parallellt under lång tid framöver. Jag hoppas att det är så, jag vill gärna se teknikerna komplettera varandra och inte konkurrera!
 
Menar du "alla" varianter?

Personligen tror jag att svartvitfilm kommer finnas länge till, eftersom det är en process som i princip vem som helst kan göra väldigt mycket av själv, med enkla medel. Negativfärgfilm i 135-format är det väl mer osäkert för. Dia kommer väl finnas kvar ett tag längre än negativ. Men man kan ju fortfarande köpa Super-8 film för en nästan rimlig summa pengar.

Man kan föresten köpa 126-formatsfilm igen, fast att de "stora" inte gör den längre. När marknaden blir tillräkligt liten så finns det pengar att tjäna för små företag. Så jag tror att man kommer kunna köpa 135-formatsfilm länge än.
 
Bjarne skrev:
Intressant fråga, som jag själv ställt mig. Man kan ju jämföra med att svartvitt förespåddes en snabb död när färgfilmen kom, men så blev det inte. Man kan å andra sidan jämföra med när CD:n slog ut vinylskivan, det gick fort när det väl tog fart.

Lite haltande jämförelse tycker jag, men i princip så håller jag med dig. (Går inte vinylförsäljningen upp igen förresten?)

Frågan är om det blir ett paradigmskifte eller inte. Skillnaden är inte tillräckligt stor. Jämför med hur många som använder häst för att transporterea sig jämför med tåg, flyg och bil (i vår del av världen...). Där kan man snacka skillnad.

Skilladen mellan digtal- och kemisktfotograferande är väll snarare som propeller- och segelbåt. Segel används knappast proffesionelt, men det finns ju väldigt många som seglar för det.

/Johan
 
Kompaktkameror

I senaste FOTO tror jag att det var en notis om att Canon trodde att de nästa år kommer att sälja fler digitala kompaktkameror än analoga motsvarande. Jag tror att det säger en hel del om konsumentmarknaden och hur fort den ställer om till digitalt.

Däremot tror jag inte att det behöver innebära att den analoga marknaden försvagas nämnvärt för det. Jag tror man brukar säga att de digitala kamerorna snarare attraherar människor som kanske inte varit fotografer tidigare.

För systemkameror så är väl skillnaden i pris fortfarande för stor för att det ska framstå som likvärdiga alternativ för amatören och så kommer det nog att vara ett par år framöver.

Intressant tycker jag är vad de stora filmtillverkarna som Fuji och Kodak ska ta sig till. De lägger ju onekligen fortfarande en hel del pengar på att marknadsföra filmer framför digitala lagringsmedier.

Istället för att jämföra digitalt/analogt med vinyl/CD kanske man kan jämföra med rakhyvel/rakapparat där hyvlarna var dödsdömda för bara något år sedan. Rakapparat är/var ju så mycket bättre men tack vara framgångsrik marknadsföring och produktutveckling så är ju hyvlarna fortfarande 'in the business'.

Bra marknadsföring förresten, alltså, om man drar en gång med tre blad, är det verkligen annorlunda än att dra tre gånger med ett blad? Måste kolla ettans mattebok.
 
I stället för jämförelsen vinyl/CD (där jag förresten fortfarande tycker att vinylen låter bättre) kan man jämföra film/video. För amatörerna innebar videon en stor fördel framför smalfilmen och kunde därför locka till sig nya användare. Smalfilmen är ju också så gott som död idag. Däremot så har filmen levt kvar i professionella sammanhang, där många fortfarande anser den vara det bästa.
En sak som faktiskt talar för småbildsfilmen är de miljontals kameror som faktiskt finns hemma hos folk idag. Inte pensionerar man en sådan "maskinpark" i första taget!
Många tycker också att det är för krångligt och dyrbart med Photoshop och digitala kameror. Vi får väl se tiden an...
 
Att jämföra digitalt/analogt med CD/Vinyl är som att säga att Canon, Nikon, Minolta osv helt enkelt slutar tillverka Vinyl för att styra över alla till ett billigare och lättare medium att producera, men låter ett par små bolag som dom äger fortfarande pressa vinyl.

Vinylen är inte död helt död, för den delen. All bra musik släpps fortfarande först på Vinyl innan den kommer på CD. Är DJ och åker över till London ett par ggr om året för att handla skivor och där finns ju hur många affärer som helst, till och med den engelska motsvarigheten till "Folk & Rock" och "Skivhuset" säljer vinyl. Det är bara här i Sverige som den är i "stort sett" död.

Men nu kom vi bort från tråden lite, eller ganska mycket! Jag tror som dom flesta att båda systemen kommer samexistera och vara komplement väldigt länge, precis som svart/vit film och pensel och tavlor.

Men ju enklare det kommer att bli för konsumenten att få ut sina bilder på papper från en digitalkamera, ju fler digital kameror kommer ersätta kompaktkameran. Men jag tror att film + kamera är en ganska oslagbar kombination i enkel hantering. Många människor (stora massan) tycker inte det är kul att se bilderna på datorn (t ex min fästmö) utan vill ha dom på papper och kunna sätta in dom i ett album. Sedan är en kompaktkamera väldigt billig jämfört med en hyffsad digitalkamera, så dom 3 rullarna per år en vanlig person framkallar kan kanske vara svårt att jämföra med ett högre pris för en kamera men slippa själva framkallningskostnaden (som är ganska billig). Men det kommer att ändras, men jag tror inte det kommer att förändra foto som hobby så mycket så att t ex film baserade kameror skulle försvinna.

Enl. artikeln i Foto så satsar Canon fruktansvärt mycket på digitalkameror och har satt upp som mål att vara mer än dubbelt så stora som den största konkurrenten.
 
necromancer skrev:

Enl. artikeln i Foto så satsar Canon fruktansvärt mycket på digitalkameror och har satt upp som mål att vara mer än dubbelt så stora som den största konkurrenten.


hihi, inte dubbelt så bra då :) Jättestort, i framtiden...

/ Johan
 
Ja, när faster Agda litar på den digitala svängen, när hon ser de uppenbara fördelarna och själv kan hantera processen från tagning till bilderna i albummet, då kommer den stora proppen att går ur.

Om vi ska prata marknadstermer så har digitalkameran tagit sig ur fasen "early adopters", dvs de första tekniknissarnas tid är förbi, Nu är vi snarare i fasen "followers" där den breda massan börjar ta åt sig tekniken. Men vi är inte uppe på puckeln än där den stora massan har gått över. För att det ska ske behövs det inte så mycket mer förbättringar i kamerorna, utan mer i sälva processen att efterbehandla och fått ut bilder för albumet. Om/när den processen kan göras urenkel så att faster Agda fattar då tror jag att i alla fall konsumentfilmen är starkt hotad.

/e
 
Förmodligen aldrig, finns ingen anledning att ta bort nåt som är bra.Inte konstigt att försäljningen av digitalkameror ökar, dom är ju uttjänta efter nåt år.

Sen en annan sak, det måste vara väldigt exklusiv plast i en olympus c-900 zoom.Ett linsskyddslock kostar 375 :-..!!?? det ger ett kilopris på 37500:-..horribelt och sinnessjukt..precis som övrig prissättning i den digitala världen..
mvh/gunte..
 
Hej

Tror priset kommer att minska marknaden.
Det kommer att säljas färre filmer, processas färre och då går priset upp.

Dock tror jag att tekniken med film har en längre tekniks motiverad livslängd än ekonomisk.

DVS 135 filmen blir väl i status med mellanformat idag om ett par år (5-8 var det nån som nämnde), men tror nog på 8-10.


Roine
 
När man kan köpa en digital kompaktkamera för 200 spänn, och få 36 bilder utskrivna för 79. Det är där volymerna finns.
 
Sumpen skrev:
Ja, när faster Agda litar på den digitala svängen, när hon ser de uppenbara fördelarna och själv kan hantera processen från tagning till bilderna i albummet, då kommer den stora proppen att går ur.....

Om/när den processen kan göras urenkel så att faster Agda fattar då tror jag att i alla fall konsumentfilmen är starkt hotad.
Faster Agda har det enklare med digitalt. Det är bara att plocka ur Compact Flash kortet och ge det till expediten, eller att de tar ur kortet åt henne. De tankar över bilderna till sin dator, formaterar Agdas kort och sätter in det i hennes kamera, så att hon får "en ny rulle film".
Sedan gör de kopiorna som vanligt på en timme eller vecka, precis som de har gjort i 30år med vanlig film, och bränner sedan ned bilderna på en CD.

Risken att Agda ska ljusskada sin film när hon tar ur CF kortet finns ju inte heller.
 
"Infrastruktur" inte bara kamera...

En sak som kommer vara viktigt för hur fort övergången från film till digitalt kommer gå, är vad som kommer att finnas av infrastruktur i form av enkla sätt att ta vara på/visa sina bilder. Fortfarande är det så att man måste vara till hälften datanerd för att kunna ta till vara den fördelen digitala bilder har. Det är lite troligt att faster Agda sitter med photoshop och cdbrännarprogram för att ta hand om sina bilder. Utvecklingen av infrastruktur är nog faktiskt viktigare för den stora massan än vad ytterligare pixlar och minneskapacitet är. Och är det viktigare för stora massan är det även det som kommer avgöra hur fort filmen "försvinner" iallafall som massprodukt.
Här finns troligen även pengar att tjäna, hitta en bra enkel lösning som gör digitalkameran enkel nog att använda även för faster Agda och din lycka är gjord ;)

/Henning
 
Det här tror jag...

Intressanta inlägg tycker jag. Svårt att sia om framtiden, men efter att ha läst ett antal inlägg i debatten, det här är vad jag tror (viss upprepning).


När den digitala tekniken är tillräckligt lättillgänglig med tillräckligt bra bildprestanda för gemene man då kommer den klassiska fotografin att bli lämnad till proffsen, tills även deras krav på prestanda är uppfylld av digitalkameran. Vad jag vet så använder väl proffsen mycket mellanformat. Använder de 24x36 format så misstänker jag att de gärna kör med de dyra digitalkameror som erbjuds redan idag (om inte deras budget säger annat). De som blir kvar när detta är ett faktum är de extrema entusiasterna, som får betala hyfsat dyrt för att får tag i 24x36 film.

Priset på digitala kameror tror jag kommer att sjunka drastiskt de närmsta 5 åren. Då kommer man att häpna över att en 6Mpixel kamera kunde kosta 30-50 000:-

Om ca 10 år tror jag att vi endast har entusiaster kvar:)


Christer
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.