Annons

24-105/f4 skärpa jmfrt med EF 50/1.4

Produkter
(logga in för att koppla)

canon11

Aktiv medlem
Medveten om att det redan finns några trådar om detta objektiv, (och nu finns det en till).

Jag har idag en 40D med ett 50/1.4 och en Sigma 18-200. Är rätt nöjd med Sigmat, det tar skapliga bilder, men om man jämför skärpan med 50:an så är det milsvid skillnad.

Är därför lite sugen på ett nytt zoom, med samma klockrena skärpa som mitt 50.
Så frågan lyder, kommer jag bli missnöjd med ett 24-105/f4 om jag förväntar mej samma skärpa (eller iallfall väldigt nära) som med 50/1.4 ?

- Anders

Fasta objektiv slår vanligen även bra zoomar. En zoom köper man för man vill slippa byta objektiv och offrar lite skärpa, distorsion, vignettering och ljusstyrka. Den bästa i canonstallet är 70-200L f4 IS USM.
Jag har båda objektiven du nämner och är nöjd med båda. Vill du har riktigt bra skärpa men längre brännvidd så kan du kolla på EF 100mm 2,0 USM eller på 70-200L f4 IS USM.

Fasta objektiv slår vanligen även bra zoomar. En zoom köper man för man vill slippa byta objektiv och offrar lite skärpa, distorsion, vignettering och ljusstyrka. Den bästa i canonstallet är 70-200L f4 IS USM.
Jag har båda objektiven du nämner och är nöjd med båda. Vill du har riktigt bra skärpa men längre brännvidd så kan du kolla på EF 100mm 2,0 USM eller på 70-200L f4 IS USM.

Haha, nja, tyvärr Sven, men nya 70-200/2.8L II är faktiskt den bästa. Ditt är numera bara näst bäst.

Tackar för tipsen. Skall ta en ordentlig titt på fotona på jämförelsesiten.

Vad gäller 70-200 så är detta inte tillräckligt allround för mej. Vilket jag är ute efter men som jag kanske inte nämde.

24-105 känns ok vad gäller allroundhet(?). FInns det andra, liknande med en skärpa som ett fast 50 eller söker jag det orimliga?

24-70/2.8L? Kanske inte heller tillräckligt allround men bra nog att jämnföras med fasta gluggar.

Hur tillförlitlig är jämförelsesidan? Är det nån som har egen erfarenhet.

Har nu sutttit ett tag om jämfört, och 24-105 L kommer väldigt nära 50/1.4. Dock inte i kanterna, men väl i centrum.

Jämför man samma glugg med ett 24-70/2.8 så är även här 24-105 skarpare i center och mid frame, men inte i hörnen.

Jämförde också med mitt Sigma 18-200, och här ser det riktigt oskarpt ut.

Så, baserat på denna sida så tvekar jag inte att köpa ett 24-105

Du kan lugnt köpa 24-105. Särskilt om du kör det på ett crophus. Hyggligt skapt på full öppning och bra nedbländat till 5,6.

Hur tillförlitlig är jämförelsesidan? Är det nån som har egen erfarenhet.

Har nu sutttit ett tag om jämfört, och 24-105 L kommer väldigt nära 50/1.4. Dock inte i kanterna, men väl i centrum.

Jämför man samma glugg med ett 24-70/2.8 så är även här 24-105 skarpare i center och mid frame, men inte i hörnen.

Jämförde också med mitt Sigma 18-200, och här ser det riktigt oskarpt ut.

Så, baserat på denna sida så tvekar jag inte att köpa ett 24-105

Jag har testat 50 mm f/1.4 och äger även ett 24-105.

Jag upplevde 50 mm gluggen som soft ända fram till f/2.8 och även där lite oskarp i kanterna.
Mitt 24-105 har i stort sätt skärpa från f/4 till F/11 och kan väl matcha den 50 mm gluggen som jag för övrigt lånade av en vän.

Jag tror inte att du blir besviken med 24-105 om du ändå fotar mest över f/4 där båda gluggarna är skarpa.

Fräckt! Men är det verkligen pålitligt? EF 50mm 1,4F spöar ju det mesta. Till och med EF 50mm 1,2F L!?

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=6

Vilket kanske inte är så konstigt. 50L är snarare känt för hur det tecknar sin oskärpa än att vara skarpt i skärpeplanet. Inget (med vett) köper ett 50L för att ta idiotskarpa bilder - då är t.o.m det lilla 50/1.8 bättre på höga bländartal. Eller ännu hellre det gamla 50/2.5 Macro - som är mycket skarpare än någon 50-glugg canon tillverkar idag.

Håller med om mycket men inte att EF50mm 2,5 macro skulle vara skarpare än 50 1,4. Jag har båda och jag har dragit runt med macrogluggen en hel del därför att den är så förb-t lätt och bekväm med inbyggt motljusskydd och 1:2 närgräns. Men den är inte skarpare än 1,4. Mindre distorsion eller rättare sagt ingen distortion. Den riktigt gamla macrogluggen från Canon, dvs FD 50 (55?) mm makro var däremot skarpare än allt annat och användes som referens i många tester av objektiv. Den var obehagligt skarp!

Vilket kanske inte är så konstigt. 50L är snarare känt för hur det tecknar sin oskärpa än att vara skarpt i skärpeplanet. Inget (med vett) köper ett 50L för att ta idiotskarpa bilder - då är t.o.m det lilla 50/1.8 bättre på höga bländartal. Eller ännu hellre det gamla 50/2.5 Macro - som är mycket skarpare än någon 50-glugg canon tillverkar idag.

FD-N 50/3.5?
Jo, medhålles. Den är bättre - en av de stora genom kamerahistorien t.o.m. Men lite opraktisk på EF-kameror... :)

Men annars får vi nog vara överens om att inte vara överens...
Den/de 50/2.5 jag provat har samtliga varit lika skarpa vidöppna eller ett halvt steg nerbländat som 50/1.4 någonsin blir. Tyvärr bara i mitten dock, i kanterna är 50/1.4 skarpare ända upp till och med F/5.6. På F/8 och vidare upp tycker jag makron vinner ganska lätt, faktiskt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar