Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

24-105 återkallas?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sitter och tänker på hur jag skall göra med mitt exemplar.

Cyber säger att de skickar ersätter mot NYA linser och inte de som returneras till Canon.. Det låter ju bra.

Tycker bara att hela grejen börjar blir riktigt tråkig..



Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Sitter och tänker på hur jag skall göra med mitt exemplar.

Cyber säger att de skickar ersätter mot NYA linser och inte de som returneras till Canon.. Det låter ju bra.

Tycker bara att hela grejen börjar blir riktigt tråkig..

Hoppas att det inte är någon höstdepression på gång? :)

Jag kommer att skicka in min glugg, men det känns jobbigt när jag inte upplevt några problem med det hittills.. Hoppas det inte blir som med de LaCie-skärmarna jag hade...fick byta 4 ggr, men då var det utbytesskärmar som de skickade hela tiden. En bekant är inne på sin 5:e CRT LaCie-skärm, men med den sista krävde han att få en helt ny skärm..och det fick han också!
Fast nu skall man väl inte måla någon "ful gubbe" på väggen vad det gäller Canon-gluggen!

/Benny
 
Inte tänker ni väl skicka in gluggarna innan det är säkerställt att utbytesobjektivet skickas med vändande post - Eller att ni åtminstone har fått ett löfte om att det nya skickas innan ett givet datum?
 
Hehe ja tänker och tänker,, Klart att man vill ha (har rätt till) ett datum. Två veckor har man på sig enligt det brev jag fick från min handlare idag. Helt klart så får vi alla närmare info innan den tiden har gått. I alla Cyberphoto delar all info de har, känns rättså uppdaterat utan att jag har ngr belägg för att det är så.

Jag är inte orolig avsett, förutom att jag reser till Lofoten i November och hade helt klart behövt objektivet där. Suck;)

Man kan ju alltid enligt lag häva köpet också, då produkten är defekt.

Det är ett klart aktuellt alternativ för mig då jag känner att jag börjat ledsna på detta tjaffset. Man bryr sig nog lite för mycket;)

Mvh Niclas,
 
Fick idag nytt besked per mejl från YFO:

"Bytet kommer att ske när Canon får in nya objektiv
När detta kommer att ske vet vi inte, så tillsvidare behåller du ditt objektiv
Jag hör av mig när jag får ytterligare besked från Canon"

Om detta stämmer, slipper man ju i alla fall att vara utan objektiv. Det känns naturligtvis mycket bättre (borde vara självklart - men i fredags var ju beskedet annorlunda).

Vi får väl se vad som händer - vore intressant att höra hur de olika handlarna väljer att göra.
 
Per Krook skrev:
Fick idag nytt besked per mejl från YFO:


Vi får väl se vad som händer - vore intressant att höra hur de olika handlarna väljer att göra.

Hehe ja, jag misstänker att de också är medetna om de trådar som rullar här;)!

Inte EN ENDA av de där shopperna ignorerar det som skrivs här...

Vilket betyder mycket för oss som konsumenter och även för de om de sköter sig...



Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Hehe ja, jag misstänker att de också är medetna om de trådar som rullar här;)!

Ja, det borde ju ingå i jobbet för någon person hos varje större handlare. Fast ibland blir man förvånad. Jag snackade med någon på Zebramedia för ett par veckor sedan, och han verkade inte ha hört talas om problemen med batterigreppen till 20D. Samma sak på YFO - säljaren blev jätteförvånad när jag ville kolla serienumret. Med tanke på allt som skrivits här (och på andra ställen), tycker jag att det är häpnadsväckande.
 
Christoffer Glans skrev:
Förvånad? Hör på den här... Expert i Västerås visste inte ens att Canon släppt ett EF 24-105 objektiv i L-serien...


Man borde ju bli förvånad,, Men jag vet inte om jag blir det när det gäller expert.

Åter till obj.. hur tror ni att ett begagnatris påverkas av ett sådant fall som detta?

Jag fick ju mitt till det lägre (första utlovade) priset men funderar ändå på att häva köpet. Känns inget roligt, och det är viktigt för mig att vara tillfreds... hmm;)


Mvh Niclas,
 
Ha, Expert är nog inte vad de heter. Jag var inne i butiken i Kungsbacka för ett tag sedan och frågade vad de skulle ha för "Den nya Canon 24-105:an"

butiksbiträdet: Är det Canon orginal eller?


Hmm sa jag, det är nog ingen som hunnit kopiera den än. Hur som helst ville de ha 12' för den. Så de blev ingen affär där...
 
Fick mail från CyberPhoto.......

"Vi kommer att vänta till vi fått in alla objektiv till oss.
Vi skickar dom sedan vidare till Canon, dom kommer att byta ut dom till oss.
Men jag har inte fått veta hur lång tid detta kan ta, Canon vet det inte själva.
Jag väntar på mera information från Canon".

Har inte lust att vänta.........
/Janne
 
Bara en kommentar.

Nikon hade ett liknande problem, altså inte ett optiskt utan logistiskt för ett par år sen, kanske 10.

Då var det deras UV-blixt SB-103 som hade en liten egenhet att den exploderade ifall man använde fel batterier på fel sätt. Nikon var i alla fall tvungen att byta ut alla blixtar.

Nikon löste detta genom att man anmälde att man hade en SB-103:a med xxxxxx serienummer så fick man en ny blixt på posten och en låda att skicka in den gamla med.

Kanske så här Canon bör lösa sitt problem också?
 
martinh skrev:
Bara en kommentar.

Nikon hade ett liknande problem, altså inte ett optiskt utan logistiskt för ett par år sen, kanske 10.

Då var det deras UV-blixt SB-103 som hade en liten egenhet att den exploderade ifall man använde fel batterier på fel sätt. Nikon var i alla fall tvungen att byta ut alla blixtar.

Nikon löste detta genom att man anmälde att man hade en SB-103:a med xxxxxx serienummer så fick man en ny blixt på posten och en låda att skicka in den gamla med.

Kanske så här Canon bör lösa sitt problem också?

föredömligt av nikon.
 
hailstorm skrev:
föredömligt av nikon.

Håller med, så skall det gå till vetja:)

Men nu får vi komma ihåg att man inte satt vid fotoforum runt hela världen och spred sådana rykten. Det är mycket möjligt att konsumenterna idag (som sagt) är så tidigt ute att man nästan tar producenten på sängen, om ni förstår!

Om Canon hade fått mer tid och utan denna hysteri så hade de säkerligen löst det på ett fint sätt. Nu dömmer vi Canons agerande kanske helt utan att vi förstår varför de inte hunnit presentera sin endliga lösning.

Just att tiden är oviss tycker jag är jobbigt och mest pga det så funderar jag på att häva köpet. Då skulle problemet vara ur världen för min egen del iaf.




Mvh Niclas,
 
Det är ju nu som man börjar fundera på att köpa 24-70 istället... Jag hoppas inte att 24-105 dröjer i över en månad... det vore riktigt tråkigt.

Finns det någon som av erfarenhet vet en uppskattad tid på sånna här bravader?
Alltså, hur lång tid tar det innan produkten finns på hyllorna igen?
 
Jag tror nog att 24-105 kommer att vara Canons svarta Får ett tag, det kan väl knappast vara till det objektivets fördel att det får genomgå detta.

Jag har nog beslutat nu att häva mitt köp. Då slipper jag vara en funderare med ett objektiv svävande i luften i ett par månader..

Mvh Niclas,
 
Ekebojanne skrev:
Fick mail från CyberPhoto.......

"Vi kommer att vänta till vi fått in alla objektiv till oss. Vi skickar dom sedan vidare till Canon, dom kommer att byta ut dom till oss. Men jag har inte fått veta hur lång tid detta kan ta, Canon vet det inte själva. Jag väntar på mera information från Canon".

Vill de bara ha in själva objektivet med locken eller hela paketet med manualer osv?
 
Per Krook skrev:
Fick idag nytt besked per mejl från YFO:

"Bytet kommer att ske när Canon får in nya objektiv
När detta kommer att ske vet vi inte, så tillsvidare behåller du ditt objektiv
Jag hör av mig när jag får ytterligare besked från Canon"

Om detta stämmer, slipper man ju i alla fall att vara utan objektiv. Det känns naturligtvis mycket bättre (borde vara självklart - men i fredags var ju beskedet annorlunda).

Vi får väl se vad som händer - vore intressant att höra hur de olika handlarna väljer att göra.

Intressant, jag köpte också mitt på YFO i Stockholm, men jag har inte fått något besked överhuvudtaget. Var det du som initierade kontakten med dem eller hörde de av sig till dig?

Hursomhelst är ju den approachen (att byta ut dem när de fått in nya) den enda rätta.
 
dagr skrev:
Vill de bara ha in själva objektivet med locken eller hela paketet med manualer osv?

Rubbet,, + kopior å sånt. Tydligt att precis det som gick till kunden skall vidare till Canon.

Det är ju utbyte mot nya objektiv som är aktuellt vad jag förstår och då är det ju logiskt att de vill få tillbaka alla originaldetaljer..




Mvh Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.