ANNONS
Annons

24-105 återkallas?

Produkter
(logga in för att koppla)
Daniel Grönjord
Vill de bara ha in själva objektivet med locken eller hela paketet med manualer osv?

Jag skickade bara in objektivet med locken.

d91-jal skrev:
Intressant, jag köpte också mitt på YFO i Stockholm, men jag har inte fått något besked överhuvudtaget. Var det du som initierade kontakten med dem eller hörde de av sig till dig?

Hursomhelst är ju den approachen (att byta ut dem när de fått in nya) den enda rätta.

Jag mailade CyberPhoto och frågade hur lång tid det skulle ta innan jag fick tillbaka mitt objektiv. Fick därefter mailet.
/Janne

Om du har köpt på YFO,butik (om det nu finns en sådan) så vet de väl inte vart de skall skicka posten, eller? Svårt att hålla ordning på kunder som handla på butik;)!

Har svårt att tolka det som att man inte skall skicka in allt då det är byte mot ny produkt som gäller. De kan ju inte anpassa så att varje kund får kompletterande sändningar, allt skall vara likt. Alla skickar in allat eller inget...
Men jag kan ju ha fel. Om jag har fel så är jag iaf överlycklig över att jag slipper sitta och skapa ordning i den röran:)!

Mvh Niclas,

Niclas..
Har du hävt köpet nu?

Jag har beslutat mig för att inte göra det,
jag gillar objektivet alldeles för mycket..

/Benny

Gadget skrev:
Niclas..
Har du hävt köpet nu?

Jag har beslutat mig för att inte göra det,
jag gillar objektivet alldeles för mycket..

/Benny

Lustigt att du frågade just nu Benny. Har precis förseglat kartongen med notisen att jag häver köpet (allt enligt den mailkonversation jag haft med Cyberphoto). Orkar inte väntan på ny lins, nästan så jag hellre hade behållit det som det är,, men då hade jag knappast haft ett objektiv som varit värt ngt alls;) iaf i mina ögon med tanke på det defekta..

Visst, objektivet är värt det det presterar för mig och utifrån mina förväntningar men hela historien är bara inte så rolig. Slipper hellre allt om detta just nu och då är det enda raka att häva.

Går till posten nu.

Reser också till Lofoten i november och kommer inte att ha möjlighet att bevaka allt som händer. Så lösa tygla som möjligt:)

Mvh Niclas,

Mig veterligen brukar inte Cyberphoto knussla. Och med tanke på att det är bevisat konstruktionsfel på gluggen så lär det väl inte bli några problem alls.

Nä, det brukar ju aldrig vara några problem med Cyberphoto. Man kan bara önska att fler butiker kunde bemöta folk på ett sådant sätt som de gör. Dessutom får man godis i paketet..bara det gör ju det värt att handla av dem! :)

/Benny

Gadget skrev:
Nä, det brukar ju aldrig vara några problem med Cyberphoto. Man kan bara önska att fler butiker kunde bemöta folk på ett sådant sätt som de gör. Dessutom får man godis i paketet..bara det gör ju det värt att handla av dem! :)

/Benny

Jaha, så var det gjort:)

Ja, nej det var inget snack eftersom det ju rör sig om ett konstruktionsfel. Men jag skulle kunna tänka mig att butiker kan vara lite krassliga när det gäller tidsfrister som utlöpt.

Visst, eftersom jag nu gjorde en affär med cyber som de nästan gick minus på så ser de inte det som ngn direkt förlust att jag häver köpet. Skulle faktiskt tro att de gärna såg att jag hävde köpet.

Tråkig historia, men nu (iaf när jag fått igen pengarna) så är saken ur världen och jag får fundera vidare på hur jag gör med standardzoomfrågan för min egen del..

Jag har själv varken tid eller lust att hålla på med detta en längre tid.

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Nja, 24-105 var helt rätt men när jag tappar smaken så blir det liksom baken..

Objektivet presterade tillräckligt men jag tror att jag hade förväntat den/likabra kvalitet även om linsen hade ett omfång på 24-135 f/4L IS USM.. Med det så menar jag inte att den nuvarande 24-105 är dålig utan bara att man får acceptera en del kompromisser om omfånget blir så pass stort.

Jag tycker att 70mm är för kort för att vara tillräckligt för min del att gå ifrån mina fasta objektiv. Hade nog köpt den om det inte hade varit för att den faktiskt är så mycket större, dyrare och bara gick till 70mm..

Detta tillhör dock inte denna tråd..

Mvh Niclas,

d91-jal skrev:
Intressant, jag köpte också mitt på YFO i Stockholm, men jag har inte fått något besked överhuvudtaget. Var det du som initierade kontakten med dem eller hörde de av sig till dig?

Jag ringde först och blev då ombedd att mejla till [email protected]. Därefter har jag fått svar i två omgångar (fredag och måndag).

Jag har också varit nöjd med både bemötande och pris när jag handlat på Cyberphoto. (Chokladen är ju pricken över i - den kostar inte Cyberphoto någonting, men är en trevlig gest.)

Men i det här fallet verkar deras policy lite tveksam. OM YFO verkligen får göra som de sagt - dvs ta hem felfria objektiv, meddela kunderna, för att sedan byta defekt mot nytt - varför väljer i så fall Cyberphoto att samla ihop sina kunders objektiv för att sedan byta alla på en gång? Det kommer ofelbart att ta tid, och kunderna kommer att vara utan sina objektiv under tiden.

Med YFOs policy, så är ju skadan minimerad (även om den är irriterande). Jag kan ju fortsätta att använda ett objektiv jag hittills är väldigt nöjd med. När de fått in nya objektiv, så tar jag mig dit och byter - en extra utflykt självfallet, men jag slipper vara utan normalzoom.

Från Cyberphoto alldeles nyss:

"Vi har fått veta att ni inte behöver skicka in erat objektiv om ni inte finner något fel på det.

Om det visar något problem senare, så är Canon medveten om felet och ni kan skicka in det till dom då för åtgärd.

Då skickar vi en ny frakt sedel som går direkt till Canon.

Och om det är fel på det nu, kan vi skicka en ny frakt sedel som gör att det inte behöver komma upp till oss först, utan det går direkt till Canon

Hör av er om ni vill ha en ny frakt sedel"

Ja, tydligen så är det så att konsumenterna har tagit Canon lite (mycket!) på sängen.

Jag tycker att det hade varit bättre att på rak arm kallat in alla objektiv.

Jag menar att det minskar objektivets attraktivitet ännu mer nu när det kommer att figurera en hel del felaktiga linser på marknaden. Det objektivet kommer då ALDRIG att ens bli i närheten kvitt ryktet.
Det absolut bästa hade varit att plocka hem alla objektiv och genomgå alla, resurskrävande ja men mest återupprättande javisst!

Om jag nu hade skickat in objektivet och fått ett nytt tillbaka så hade jag nog krävt ett slags giltigt bevis på att det genomgått Canons kontroll. Ett bra tips tror jag.

Jag är nu ännu mer glad över att jag hävt köpet, tveklöst!

MVH Niclas,

Cyberphoto skrev ju i första mejlet: "man upplever bilden som oskarp vid svårare ljusförhållanden",

Men bilden enligt länken tolkar jag som annat än det problemet eller är det så det blir alltså?

http://www.fotosidan.se/pools/view/10/508887.htm

En annan fråga:
Om man nu skall häva köpet så måste de nu kontrollera att det verkligen är defekt för man skall kunna göra det?

/Benny

Gadget skrev:
Cyberphoto skrev ju i första mejlet: "man upplever bilden som oskarp vid svårare ljusförhållanden",

Men bilden enligt länken tolkar jag som annat än det problemet eller är det så det blir alltså?

http://www.fotosidan.se/pools/view/10/508887.htm

En annan fråga:
Om man nu skall häva köpet så måste de nu kontrollera att det verkligen är defekt för man skall kunna göra det?

/Benny

I mitt fall så vet jag att objektivet uppvisar felet (strålningsfenomenet). Ingen på/från Cyber har ifrågasatt den saken i samband med min önskan om att höva köpet.

Jag tror att det är strålningsfenomenet som är det verkliga problemet och källan till de starka reaktionerna. Jag hade inte reagerat på det förän efter en lång tid, eftersom jag fick anstränga mig för att se det både i bilder och i sökaren. I sökaren ser man det bara svagt och då lättast i hörnet upp mot ljuskällan, i en spec vinkel..

Jag förväntar inte heler ngr problem med Cyber.

Jag har också fått mail om ca när jag har mina pengar tillbaka.

Mvh Niclas,

Kan någon med insikt i ämnet (optik) gissa sig på vad som är fel i objektivet?
Min gissning är att något är galet med antireflexbehandlingen på en eller flera linselement.
Är det så pillar man nog isär objektivet och byter dem. Har någon en känsla för hur krångligt det är?

Niclasfoto skrev:
I mitt fall så vet jag att objektivet uppvisar felet (strålningsfenomenet). Ingen på/från Cyber har ifrågasatt den saken i samband med min önskan om att höva köpet.

Jag tror att det är strålningsfenomenet som är det verkliga problemet och källan till de starka reaktionerna. Jag hade inte reagerat på det förän efter en lång tid, eftersom jag fick anstränga mig för att se det både i bilder och i sökaren. I sökaren ser man det bara svagt och då lättast i hörnet upp mot ljuskällan, i en spec vinkel..

Jag förväntar inte heler ngr problem med Cyber.

Jag har också fått mail om ca när jag har mina pengar tillbaka.

Mvh Niclas,

Okej...jag har försökt framkalla problemet, men jag får kolla igen. Hade det varit så starkt som bilden via länken visar hade man ju definitivt märkt det..
Hur som helst så bör man få objektivet kontrollerat i alla fall och dessutom få ett papper på att det är kontrollerat och reparerat och/eller felfritt.

M.v.h: Benny

Tycker detta visar att man inte kan ta för självklart att ett objektiv är bra bara för det finns en röd rand på det, har ett "L" eller är svindyrt.
Att göra bra objektiv verkar vara svåra saker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar