Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

24-105 återkallas?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker du utnyttjat felet bra i den bilden, Peter. Kul effekt.

Kanske det kan vara så att felet inte uppstår på kameror med småbildssensor, och att Canon helt enkelt inte testat det tillräckligt på modellerna med mindre sensor. Canons räknade säkert med att detta objektiv främst skulle säljas, och användas med 5D. Nåja, jag bara spånar lite ...
 
Roinew skrev:
Jag antar att det är samma optiska fenomen som jag hade i min lilla IXUS digital kamera som syns på denna bild:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=31276

/ Roine W
Det verkar det vara, även om det verkar vara iaf 7 resor värre på 24-105.

http://www.damocles.nu/pub/images/temp/24-105L-Optical_fault.jpg



AFE skrev:
Jag tycker du utnyttjat felet bra i den bilden, Peter. Kul effekt.

Kanske det kan vara så att felet inte uppstår på kameror med småbildssensor, och att Canon helt enkelt inte testat det tillräckligt på modellerna med mindre sensor. Canons räknade säkert med att detta objektiv främst skulle säljas, och användas med 5D. Nåja, jag bara spånar lite ...
Man Tackar, jo, det finns helt klart fördelar med att kunna ta fram effekten med vilje. Tänk bara att kunna jaga en del av de härliga ljusstrålarna med vilje istället för att nödtvunget vänta på dimma när man är ute och vill plåta en liten skogssjö med ljusstrålar... ;)


Det lär nog synas även på fullframe, då även med ljuskällan i bild troligen. Nu ligger den precis utanför bilden, men det är tydligen bara om ljuskällan är i typ 37º-45º vinkel från linsen den uppträder enligt vissa källor. På 20D räcker det med att förlänga motljusskyddet litegranna med den mindre bildcirken som APS-C fångar. Då skulle jag aldrig se det.
 
Damocles skrev:
Det verkar det vara, även om det verkar vara iaf 7 resor värre på 24-105.

Tänk, man hade ju nästan hoppats att 24-105 skulle vara bättre än en Ixus...

;-)

(Om jag inte försökte skratta, så skulle jag gråta...)

YFO väntar mer info från Canon i början av nästa vecka. Vi får väl se vad som händer.

EDIT: Fick mejlet från YFO kl 22.13 på fredag kväll - så de verkar ju åtminstone anstränga sig!
 
Senast ändrad:
Alltså, igen, när detta är på något vis fixat så kan man knappast klaga på det objektivet jämfört med 24-70L, spec om man har det stora z,omfånget i minnet:=)!!

Det på gränsen att jag vill skicka in mitt objektiv, jag så nöjd som jag är och felet har jag nu endast kunnat provocera fram. Ja, felet finns där men i mina egentliga bild/motiv:situationer så behöver jag ALDRig vara orolig över att det skall spela ngn roll överH.

Men visst skickar jag nog in objektivet även om jag är så nöjd som jag är,,

Kom ihåg at Canon skall kOOmma med en pressrea, snart... hur många som köpt sin Volvo sitter och glåpar på en pc,skärm t.ex? Klart som tusan att konsumetrykten sprids snabbare på internet sådana forum än vad producenten hinner med, om inte producenten sett felet alltså...


Mvh Niclas,
 
Jag hoppas det inte blir månader... behöver bra optik ASAP och vill egentligen inte köpa 24-70 bara för att de inte hinner fixa felen med 24-105.
 
Enligt de besked jag fått skall objektivet lämnas in så snabbt som möjligt......men ingen verkar veta när och hur problemet skall avhjälpas. Rykten från andra länder säger att inga "reservdelar" finns tillgängliga före 15 november??

Som kund önskar jag att Canon byter min vara mot en ny när sådan finns att leverera. Som det verkar vara nu skall jag lämna in en för mig nu fungerande vara för att inom obestämd tid återfå den reparerad.....om en, två eller flera månader??

Helt oacceptabelt!!

(Tur att jag inte betalat fakturan på gluggen ännu.....för nu får den ligga tills jag fått min vara levererad!)
 
För min del känns inte 24-105:an ett dugg sämre bara för att det har upptäckts ett fel.
Jag ser vad jag ser och det är bara positivt än så länge. Däremot känner jag mig betydligt mer orolig för hur länge man skall behöva vänta på att få tillbaka den eller få en ny glugg sedan.


/Benny
 
Jag har tagit bort några inlägg åt märkeskrigshållet. Håll dessa inlägg till vs. Och svara inte på det här inlägget.
 
Jag tänkte skriva att forumvärden är Canonriddare och surar efter nederlaget, men det står nog Nikon på hans sköld och lans! ;)
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Mycket som har raderats av forumvärden! Undrar varför?
För att skadeglädje och annat jidder inte hör hemma här. Han förklarar säkert varför ditt inlägg raderades (och svaren på det) om du mailar honom istället för att fråga i tråden.
 
Hoppas inte det var min högst oskyldiga kommentar angående 24-70 som föranledde raderingarna. Jag menade bara att jag av ANDRA anledningar gick på den optiken istället men med tanke på jiddret som nu uppstått för er som hellre såg 24-105 i er väska så blev man lite extra glad att det inte var just denna som slutligen landade på min önskelista. Någon skadeglädje känner jag absolut inte.

//Klart slut från Jerka
 
Jag bryr mig inte ett dugg om ifall det står Canon, Nikon eller något annat på det jag använder. Allt har både för- och nackdelar!
Det är bara prylar och vilket man trivs med är upp till var och en. Jag har en bekant som använder sig av Nikon och vi kan skämta och skratta om "märkeskriget" för det känns som barn i en sandlåda, även om vi själva skojar med varandra ibland. Vi kan bara konstatera att våra kameror och tillbehör är bättre eller mindre bra i någon jämförelse, men valt det som passar oss bäst.
Jakten på det optimala slutar aldrig, oavsett vilket märke man satsar på.
Jag har inget emot i fall någon tycker annorlunda om det jag har för huvudsaken är väl ändå vad jag själv tycker om det jag använder.

Jag är ändå medveten om att det inte är lämpligt att skoja om "märkeskriget" i ett forum, för det blir oftast till blodigt allvar och det är väl då som någon vuxen måste träda in och hålla ordningen! :)
 
Jag håller med dig fullständigt Benny,ibland måste det till en vuxen för att bringa ordning i sandlådan.:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.