Annons

22 objektiv listade på TECHNIKdirekt.de

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderar starkt på att köpa Olympus 35-100/2.0. Har jobbat extra och tycker att jag kan unna mig det.

Dock är min fråga, finns det någon som använt detta objektiv. Är det värt ca.20000,-. Brännviddsomfånget skulle vara idealiskt för mina behov.

Den finske fotografen Lauri Sippu knäpper ju fantastiska bilder med sina Oly Pro objektiv.

För den som behärskar finska språket kan man läsa om Lauri Sippus erfarenheter av Oly E-330 tillsammans med Oly Pro objektiven.

http://web.mac.com/lsippu/iWeb/Photo Gallery/Laiteblogi/C05550B5-5AF8-4690-8C7D-CF3263749A49.html

Du är inte ensam om dina 35-100/2.0 tankar.
Omfånget 35-100/2.0 tycker jag är betydligt mer användbart än 50-200. Nästan 2 bländarsteg snabbare är ju också betydande.
Vore det inte för storleken skulle jag kunna bortse från det höga priset.

Vet inte om du har sett Sevastiens bilder tagna med 35-100 och E-500. Väldigt bra. http://www.photosight.ru/photo.php?photoid=1728373&ref=author
Han skriver ej hur mycket de är efterbehandlade. Eventuellt har han lagt på oskärpa i efterhand, men på nära håll och 100/2.0 borde man kunna uppnå den oskärpa han har på några av bilderna. Skärpan upplevs utomordentligt bra.

Jag väntar ett tag till och hoppas på att Olympus kommer ut med ett kortare tele med hög ljusstyrka och samma fina optiska kvalitet.

Nu har det anlänt. Har lyckats låna ett 35-100/2.0 under två veckor för utvärdering. Om det motsvarar förväntningarna kommer jag att köpa ett.

Mina första intryck:

Stort, men ligger ändå skönt i handen. Personligen gillar jag lite tyngre objektiv eftersom jag tycker att de är lättare att handhålla.

Kvalitet in i minsta detalj.

Ohyggligt bra skärpa över hela omfånget.

Låter som ett kanonobjektiv!

Det hade inte varit dumt att ha och fota inomhusidrotter med :)

Posta gärna lite bilder tagna med objektivet.

Hur blir "blurret", dvs bokehn vid motljus?

Pro-serien tycker jag har ett ganska fult blurr i motljus som jag t.ex. inte har med mina gamla fasta gluggar. Är det något man får betala om man vill ha objektiv med bra skärpa på största bländare?
Någon som vet hur det kommer sig?

på tal om

På tal om Sigma EX 30/1,4 DC för 4/3.

"Med en 1,5x FOV beskärningsfaktor ger objektivet en motsvarande brännvidd på 45mm."
Hur blir det då på ett 4/3 standards hus?
Jag vet dock inte hur man räknar ut allt det där.
Är det det dubbla? dvs 60mm?
För i min oro så är 40cm lite väl i närgräns, men med tanke på 50mm f1.8, standard objektivet till OM kamerorna som hade 45 cm i närgräns om man kollar på objektivet, så är det helt okej med 40 cm i närgräns på ett 60mm objektiv.
Troligtvis så är jag ute och cyklar nu.

Synd att det itne finns så många billiga ljusstarka objektiv till 4/3

god jul nu när snön kom tillbaka nu igen då.

Sigma 30 EX DC HSM F1.4

MichaelAlster skrev: Hur blir det då på ett 4/3 standards hus?
Ett objektiv med brännvidden 30mm har med en brännvidds-multiplicering om 2x (4/3-Systemet använder inte "crop" utan Focal Length Multiplier) en bildvinkel för diagonalen på 39.6º. Önskar du jämföra med hur det var på gamla goda tiden med 35mm film, så hade du för att åstadkomma samma bildvinkeldiagonal mycket riktigt behövt ett objektiv med brännvidden 60mm.

Närgränsen för ett objektiv kan kortas genom att använda en mellanring, men oftast fungerar dessa smidigare tillsammans med teleobjektiv.

Man kan ju hoppas att fabrikanterna har varit lyhörda och hörsammat mångas önskan om ljusstarka objektiv till överkomliga priser. Vågar man hoppas på redan nu till PMA 07?

P.S: Jag gjorde en tabell en gång för att jämföra bildvinklar för mina gamla objektiv, på antingen ett hus för 35mm eller för 4/3.

Bilagor

• aov.gif
    aov.gif
    8.2 KB · Visningar: 987
Aha, men tusen tack. Jag blir så förvirrad med allt med alla olika sensorstorlekar.

Men listan hjälpte mig verkligen.

Men ett exempel, vi tar ett 50mm från om serien
som då har en bildvinkel för diagonalen på 46,8
Då när man sätter på det på ett 4/3 får det då en bildvinkel för diagonalen på 24,4? Fast sen är det ju inte exakt så för adaptern skapar ju en annan bild bildvinkel?

Men jag har tänk om det är smartare att in handla en mellan ring än att köpa ett fast objektiv, men jag vill ha ett vanligt "walk around".
Men jag såg nyligen(precis nu) att sigma har ett 24mm macro, men jag vet dock inte pris och sånt, sk ge mig in i det nu.

Men tack igen för ditt svar, det var mycket mycket uppskattat : )

Michael:

Jag har tittat mycket på sigmas 30mm och då samtidigt 24mm då det låg nära och också var en snabb glugg..
Vad jag har förstått så är 30mm att rekommendera, andra säger att det är både bättre byggt och är bättre överlag.

Du får gärna uppdatera mig om du hittar annorlunda uppgifter :)

Okej men det låter juh bra, men om man läser recensionerna här på fotosidan så är det seg fokusering, osäker för den delen också, sen är det någon som har problem med dam mellan linserna, men det är troligtvis något enstaka fall.
Sen kantskärpan klagar dem också på, men jag vet inte om det gäller vid användning av 4/3 kameror, efter som att det är minde bildvinkel än det blir på en ASP-C sensor, om jag har rätt så är det väl helt enkelt så att lika mycket av det som är "suddigt" på kanterna inte kommer med, alltså mindre träff yta än på en asp-c sensor, därav mindre bildvinkel.
Men det bryr jag mig inte så mycket om, jag vill ha ett ljusstarkt(snabbt) objektiv och jag vill ha det nu, eller jag kan vänta men jag vill gärna att det kommer upp mer alternativ på marknaden.

Men tack för svaret: ) btw så såg jag någon tjusig bild, men jag komemr inte ihåg vilken, tror det var den med barnet och phållen.

Tack igen.

Ja, det ska finnas en del problem med bak-fokus och front-fokus men jag har inte sett någon olympusägare som klagat på detta.. Det sägs att fourthirds är striktare med sina tester ;)
Det finns någon recension på detta objektiv för just olympus på:

http://www.fourthirdsphoto.com/

Det är mer relevant hur det fungerar på just olympus då det verkar skilja sig en del :)
Såg någon annan väldigt utförlig recension med e-1 som var väldigt positiv också, kommer dock inte ihåg var den fanns.. på dpreviews forum finns en hel del att läsa. Kantskärpan eller avsaknaden av den är som sagt inget problem på olympus :)

Så länge man köper nytt så kan man ju byta Om det mot förmodan skulle skita sig..
Jag längtar tills jag har råd att införskaffa det.....

Ah, ja jag förstår vilken bild du menar, man tackar så vänligast :)

Mvh /Hampus

Okej, man kan ju se det så här, här på fotosidan är det privatpersoner som skriver recensioner, speciellt personer med ett system i handen, det är ju inte intressant att veta hur den sköter sig på en nikon kamera då man själv har ett 4/3system
(BTW så är det inte offta jag ser en speciellt seriös recension här på fotosidan, de flesta säger bara "bra och lätt, trevlig o handen" det säger ju intge så mycket).

Men fourthirdsphoto sidan, det är ju privat personer där med, men det kanske är mer engaskerade i recensionen/er? aja struntsamma, det jag har läst om 30 mm'aren är ju hyffsat (vad jag kommer ihåg och sett).

Men dpreviews, det är där jag hänger den mesta av min tid på nätet, man hittar väldigt många intressanta trådar.
Och ja, är man inte nöjd så är det ju bara att sälja.

Tack igen för ett bra savar : )

Mvh//M

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto