Annons

20D med BRA objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej ! Jag vill föreslå Sigma EX 30mm/1.4 DC HSM, kostar 3900 kr. På en dslr som Canon 20d blir det ett "normal" objektiv (samma bildvinkel, 45 grader, som ett 50mm på en analog kamera med 35mm film), vilket är väldikt lagom. Den stora största bländaren gör att det på nära håll går att få väldigt litet skärpedjup, ca, 2-3 cm, gör att det funkar bra till porträtt. Det är mycket skarpt och är nästan helt raktäknande, lite kuddistorution. Ett 30mm förvränger inte perspektiv så mycket heller (v formade och i överkant frånlutande hus), passar till arkitektur.

Slutsats : ett bra alround objektiv !

Mvh Erik !
 
Fick dock veta av Kameradoktorn att Sigma EX 30mm/1,4 DC HSM ännu inte fungerar optimalt med 20D. Har man otur får man ingen bra skärpa vid bländare större än 5,6.
 
Det lutar åt att det blir Tamron objektivet, eftersom de flesta här inne verkar vara mycket nöjda med den. Jag kommer nog satsa på 85/1,8 också, men det blir ett senare skede... nu måste jag skaffa något som är avsevärt mycket bättre än det usla kitobjektivet 18-55, som medföljde... (ALLA objektiv är bättre än det, verkar det som :) )

Nu är det dock så att jag tittade runt i "recensioner" och upptäckte två stycken snarlika tamron...

1. "Tamron 28-75/2,8 XR DI"
2. "Tamron Af SP28-75/2,8D DI IF XR"

Vilken är bäst utav dessa? 2:an "ser ut" att vara bättre, men det verkar billigare än 1:an.
Vilket är bäst?
 
Christoffer Glans skrev:
Det lutar åt att det blir Tamron objektivet, eftersom de flesta här inne verkar vara mycket nöjda med den. Jag kommer nog satsa på 85/1,8 också, men det blir ett senare skede... nu måste jag skaffa något som är avsevärt mycket bättre än det usla kitobjektivet 18-55, som medföljde... (ALLA objektiv är bättre än det, verkar det som :) )

Nu är det dock så att jag tittade runt i "recensioner" och upptäckte två stycken snarlika tamron...

1. "Tamron 28-75/2,8 XR DI"
2. "Tamron Af SP28-75/2,8D DI IF XR"

Vilken är bäst utav dessa? 2:an "ser ut" att vara bättre, men det verkar billigare än 1:an.
Vilket är bäst?

Det är samma objektiv. bara fel registrerat.

Foto taget med Tamron 28-75/2.8
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=439477

Foto taget med Canon 85/1.8
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=444423

Tamrons hemsida.
http://www.tamron.com/lenses/prod/2875mm.asp

Båda är toppen!
 
Tamronet är i alla fall ett "skarpt" val men saknar själv vidvinkeln och anväder oftare
Sigma 18-50 2.8. Tamron 24-135 är också riktigt skarpt i förhållande till sitt stora område. Båda kostar iof över 4.000.
 
Christoffer Glans skrev:
Det lutar åt att det blir Tamron objektivet, eftersom de flesta här inne verkar vara mycket nöjda med den. Jag kommer nog satsa på 85/1,8 också, men det blir ett senare skede... nu måste jag skaffa något som är avsevärt mycket bättre än det usla kitobjektivet 18-55, som medföljde... (ALLA objektiv är bättre än det, verkar det som :) )
En liten rättning. "Kitobjektivet" (18-55) kan vara MYCKET bra. Speciellt i förhållande till priset.
 
Anders, du sa att det var samma objektiv...
Så hur är det med skillnaden mellan dessa tre?

1.Tamron SP AF 28-75/2.8 XR Di LD Aspherical (IF) macro

2. Tamron SP AF ASPHERICAL XR Di 28-75mm 1:2,8 MACRO

3. Tamron 28-75/2,8 XR Di

Eller är det samma objektiv allihop?
 
Christoffer Glans skrev:
Anders, du sa att det var samma objektiv...
Så hur är det med skillnaden mellan dessa tre?

1.Tamron SP AF 28-75/2.8 XR Di LD Aspherical (IF) macro

2. Tamron SP AF ASPHERICAL XR Di 28-75mm 1:2,8 MACRO

3. Tamron 28-75/2,8 XR Di

Eller är det samma objektiv allihop?

Det finns bara ett 28-75 på Tamrons hemsida.
http://www.tamron.com/lenses/prod/2875mm.asp

Samt att objektivet endast funnits i ca 2 år.

Pga det lätt hysteriska namnet med alla förkortningar så tycker jag inte det är konstigt om det blir fel och missförstånd.

Jag köpte mitt i mitten av 2004. På det står det ordagrant:

TAMRON SP AF ASPHERICAL XR DI LD IF 28-75 1:2.8 MACRO

Vilket är lika med det som visas på Tamrons hemsida.
 
Senast ändrad:
Tackar då alla för den otroligt goda hjälp jag fått angående det här! Jag tror jag bestämt mig för att satsa på
"TAMRON SP AF ASPHERICAL XR DI LD IF 28-75 1:2.8 MACRO".

Tackar jättemassa!
 
oldtowns skrev:
Fick dock veta av Kameradoktorn att Sigma EX 30mm/1,4 DC HSM ännu inte fungerar optimalt med 20D. Har man otur får man ingen bra skärpa vid bländare större än 5,6.
Lite sent kanske eftersom vår vän Cristoffer verkar ha bestämt sig men i alla fall.

Mitt Sigma 30mm/1.4 focuserar perfekt !

Endera är ryktet överdrivet (självklart finns det de som focuserar dåligt) eller så har jag snuskigt mycket tur. se själva :

mvh Erik !
 

Bilagor

  • focus copy.jpg
    focus copy.jpg
    38.7 KB · Visningar: 390
ekemannen skrev:
Lite sent kanske eftersom vår vän Cristoffer verkar ha bestämt sig men i alla fall.

Mitt Sigma 30mm/1.4 focuserar perfekt !

Endera är ryktet överdrivet (självklart finns det de som focuserar dåligt) eller så har jag snuskigt mycket tur. se själva :

mvh Erik !

Om ryktet är sant eller ej har jag ingen aning om, men att ett objektiv fokuserar på rätt punkt är ju inte detsamma som att det ger optimal skärpa. Jag uppfattade Juhas inlägg som att de optiska egenskaperna gör att objektivet inte är skarpt på stora bländare (>f/5.6), inte att det skulle vara fokuseringsproblem. De flesta objektiv (alla?) behöver ju bländas ner för att uppnå optimal skärpa.
Gör ett nytt fokuseringstest och prova med att blända ner till f/8 eller 11. Då tror jag att du ser skillnad i skärpa jämfört med f/1.4.
 
ekemannen skrev:
Lite sent kanske eftersom vår vän Cristoffer verkar ha bestämt sig men i alla fall.

Mitt Sigma 30mm/1.4 focuserar perfekt !

Endera är ryktet överdrivet (självklart finns det de som focuserar dåligt) eller så har jag snuskigt mycket tur. se själva :

mvh Erik !

är det där en 100% crop? Isåfall är skärpan jävligt bra... F1.4 självklart?
 
även om det kanske var ett zoomobjektiv du sökte, så måste jag ändå tipsa om Canons 50mm/1.8 II. Grym skärpa för 1124:- på cyberphoto.
Visst, det är plastigt och lätt, men ruskigt skarpt!
 
Jag tycker att jag borde göra ett tillägg till min tidigare kommentar om Sigma 30/1.4. Kameradoktorn är en av Sthlm:s mest välsorterade detaljister för fotoprylar. Min avsikt var att inköpa ovannämnda objektiv när jag besökte dem. Jag fick till svar att det inte är objektivet i sig som är dåligt. Det är dess förmåga att fungera ihop med Canon 20D. Enligt uppgift från dem fungerar objektivet utmärkt tillsammans med t.ex. Nikon. Och kanske då även 300D som Erik skrev om.
 
Inte för att vara tjatig.. men på technikdirekt kostar tamron 28-75 strax över tre laxar.

Leveransen till mitt postkontor tog 4 dagar.
 
oldtowns skrev:
Jag tycker att jag borde göra ett tillägg till min tidigare kommentar om Sigma 30/1.4. Kameradoktorn är en av Sthlm:s mest välsorterade detaljister för fotoprylar. Min avsikt var att inköpa ovannämnda objektiv när jag besökte dem. Jag fick till svar att det inte är objektivet i sig som är dåligt. Det är dess förmåga att fungera ihop med Canon 20D. Enligt uppgift från dem fungerar objektivet utmärkt tillsammans med t.ex. Nikon. Och kanske då även 300D som Erik skrev om.

Det låter lite märkligt tycker jag...
Vissa gluggar passar ju mindre bra till digitala hus, men att det skulle skilja mellan märken? Tja, allt är ju möjligt.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg är det ju däremot möjligt att det är oskarpt vid stora bländaröppningar, men det borde inte skilja mellan olika hus.
Nåja, K-doktorn kan det nog bättre än jag, bara att erkänna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.