Annons

20D maximal vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)
20D får inte vinjettering (mörka hörn) med någon EF-objektiv.

Mest vidvinkel med 20D får du ju annars med EF-S objektivet 10-22/3.5-4.5 USM, den har låg vinjettering.

Tvärtom, EF-S gör att bakre linsen kan komma närmare sensorn.

Grejen med EF-S för övrigt är att den inte tecknar för större sensor än APS-C (d.v.s. den sensorstorlek som 20D m.fl. har).

Vad bra! Då behöver jag inte oroa mig för att paja sensorn och kan använda mina gamla EF-gluggar utan svarta hörn. :)

Tack kim!

Hej Kim!

Kan du reda ut APS-formatet för mig?
Jag har tidigare en EOS-IX - det är ju APS-film, med bildstorlek 20*30 ungefär och brännviddsförlängning 1,25 ggr.

Nu ser jag att termen APS anges i samband med
EOS digitalkameror (20D) med bildyta c:a 12*18 och så anges brännviddsförlängning APS 1,6 ggr.

??

mvh/einar

APS film har formatet 30.2 x 16.7 mm, bildytan är ungefär för APS-C 22,3 x 15,6 mm, APS-H 27,4 x 15,6 mm och APS-P 27,4 x 9,6 mm.

Canons 1,6x sensorer (e.g. 20D) är 22,5x15 mm, Nikons 1,5x sensorer är 23.7 x 15.6 mm. Bägge ligger väldigt nära APS-C, varför det har varit naturligt att använda denna beteckning.

Bränviddsförlängningen 1,25x som brukar anges för APS, avser förmodligen APS-H formatet.

/Daniel

Har inte Sigma ett 8mm F4 EX som passar. Dock med ett cirkulärt utsnitt och 180° bildvinkel, eller är det inte så.

Jodå, det finns fiskögeobjektiv som ger mer vidvinkel, om man nu skulle vilja ha ett sånt.

Jag utgick givetvis ifrån att han var ute efter ett raktecknande objktiv :D

Sedan har sigma ett 15mm med 180° på diagonalen hur nu det fungerar. Det borde väll vara det objektiv som ger störst bildvinkel med vanligt rektangulärt utsnitt?!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar