Annons

20D fokuserings problem

Produkter
(logga in för att koppla)

moh1

Aktiv medlem
Är det någon som har hunnit prova sin 20D ännu och testat hur den fungerar
När 10:an kom så var det många som hade fokuserings problem.

Gärna en kommentar på hur autofokusen fungerar på tex bilar som kommer snabbt imot er.
 
moh1 skrev:
Är det någon som har hunnit prova sin 20D ännu och testat hur den fungerar
När 10:an kom så var det många som hade fokuserings problem.

Gärna en kommentar på hur autofokusen fungerar på tex bilar som kommer snabbt imot er.

Verkar hur bra som helst. Ska plåta både rally och motorcross i helgen, så du ska få besked
 
Vid en snabb anblick verkar autofokusen vara hur grym som helst. I dunkel piskar den min gamla Eos 33 på fingrarna rejält.
 
Efter drygt 1000 bilder på sista tävlingen i Riksmästerskapet i Rally, TV-Svängen i Hörby, så kan jag konstatera att autofokusen i både Eos 1D mark II och 20D är fantastisk.

Jag plåtade med ett Sigma 120-300/2,8 + EF 1,4x i en kurva efter en högfartsraka. Bilarna bromsade och sladdade vilket gör hastigheten ojämn och det blir svårare för autofokusen att räkna ut var den ska lägga skärpan.

Jag använde en av de övre fokuspunkterna för att få skärpa på förarna. Det är imponerande att man inte bara får bilden skarp utan kan lägga skärpan precis på förarna och se deras ansiktsuttryck.

Idag ska jag på SM i motocross på Svampabanan i Tomelilla. Det har regnat och jag hoppas på kletiga bilder... :)
 
Har nu testat kameran intensivt under två dagar. Visst känns autofocusen snäppet vassare än på min gamla 10D. Servon fungerar hur bra som helst och den missar inte helt som 10 D i bland gör med fåglar mot en bar himmel. Lämnar prov från i morse på en lärkfalk som kom flygande rakt emot mig i full fart .Hela serien blev skarp! Utrustning och inställningarna är Canon 300/4.0 ej IS + 1,4 converter, ISO 400, JPEG. Ingen efterskärpning. Bifogar också ett utsnitt på falkhuvudet i verklig storlek.
Döm själva!
 

Bilagor

  • leffeliten.jpg
    leffeliten.jpg
    20.3 KB · Visningar: 252
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.