** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D 100-400 oskarp

Produkter
(logga in för att koppla)

christiank

Aktiv medlem
Måste min kameran kallibreras med objektivet? I detta fall (20D+100-400 is) Objektivet har varit hos canonverkstad och var ok. Jag testade ett Canon 400 objektiv och det var skarpt med min kamera. Bilden tagen med 1/400 f/7,1 iso400 i 400mm läge

http://www.christian-k.com

Kan du lägga upp en bild på ett stillastående motiv, taget med stativ? Ser ju inget vidare ut på den bilden du lagt upp hittills.

Ser nästan ut som rörelseoskärpa eller oskärpa orsakad pga ostadig hand. Detta grundar jag på att det inte finns ett enda skarpt parti i hela bilden. Om objektivet felfokuserar brukar skärpan ligga lite framför eller bakom det tänkta skärpeplanet, men här syns inget sånt. Med ett sådan tele krävs väldigt snabba slutartider.

Jag har tagit skarpa bilder i 100läget på zoomen men i 400läget har jag aldrig fått något skarpt trots snabba tider.

Testade hos en kompis med hans 400 5,6 och det blev skarpt och han testade mitt 100-400 med sin 350D och det blev lika illa som bilden jag visar. Vi använde stativ vid det tillfället

Ang 100-400L is så är 400 läget är inte 100% skarpt som ex 100 läget är men detta är inte bra, jag fotar fotboll ibland på 400läget med bra resultat och på stillastående brukar det bli nästan lika bra som 100läget, men som någon skrev så ser det ut som skakoskärpa.

// Håkan

100-400

Har samma optik men med 10D och måste säga att jag blir mer och mer imponerad av den optiken.Men kör inte största bländare utan blända ner ett eller två steg och gå upp på iso hellre.Jag använder nästan alltid enbensstativ och tycker att det funkar mycket bra .Tycker som dom andra att din bild lider av rörelseoskärpa.vad har du för tid och bländare på din bild,frihand eller stativ ????

När jag hade den optiken fick jag märkbart bättre prestanda nedbländat till f/8 och riktigt, riktigt bra på f/11 vid 400 mm. Den var helt enkelt inte knivskarp vid f/5.6.

Prova och låt oss höra dina erfarenheter!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar