Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

200 eller 300, VR eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svartehulten

Ny medlem
Hej !

Är nybörjare och har köpt en D3000 med 18/55 VR. Funderar på att köpa ett zoomobjektiv. Har en kompis som vill sälja sitt Sigma 70/300 (föjde med hans kamera i ett paket för ett år sedan, nypris kanske 1500 kr ) för 500kr, han tyckte inte att det funkade bra när han fotograferade sin son som spelar fotboll.

Alternativ till detta är Nikons egna zoom 200 eller 300 med bildstabilisator, dock skiljer det ca 2 500 kr mellan dessa. Tror att det kommer att bli ganska mycket stativfotografering i grynning och skymning då jag tycker att det är spännande att jobba med färgerna som då finns.Jag kommer troligtvis inte att fotografera speciellt mycket action.

Vad tycker Ni? Skall jag köpa min kompis objektiv och se hur mitt fotointresse utvecklar sig eller skall jag satsa på ett dyrare med VR? Kommer man att sakna de sista 100 mm i brännvid om man köper 200 mm objektivet ? Hur mycket nytta gör VR eller är det något annat som ger mer för pengarna?

Mvh Ralf

Självklart skall du köpa hans objektiv för 500kr! Vad är det du funderar på, en bättre konjak kostar lika "mycket". Sedan kan du i lugn och ro själv fundera ut om du tycker det är värt att köpa någonting bättre. VR är bra att ha, men om du skall fota solnedgångar är ändå stativ att föredra.
Mvh
JB

Håller med om att för 500 är det bara att köpa och testa!
Känner du att du inte vill ha 70-300 eller om du vill ha ett bättre objektiv kan du säkert göra dig av med objektivet och få tillbaka din 5-hundring.

Jag hade köpt "vad som helst" för en 5-hundring för att i lugn och ro kunna testa om det är något som jag vill ha eller ha nytta av. Speciellt som jag bara har ett 18-55 objektiv.

Om inte du vill ha det så är det nog inte svårsålt för din kompis ;-)

Håller fullkomligt med! Utforska ditt fotointresse först!
Sigman är en helt OK bruksglugg. Och om priset på den är 500 bagis är det på gränsen till brottsligt att INTE köpa den.

Vad gäller VR så bör den - vad jag har förstått - inte användas med stativ. Så om det är med stativ du tänker köra, så behöver du den inte...

Å andra sidan blir Nikkor 70-300 VR 500 kr dyrare när du också förstår att Sigmat inte är tillräckligt bra....

Å andra sidan blir Nikkor 70-300 VR 500 kr dyrare när du också förstår att Sigmat inte är tillräckligt bra....
Hur menar du då? Känner du till någon förestående prishöjning?

Om du syftar på Sigmaobjektivet tror jag inte det skulle vara svårt att sälja vidare för samma summa om man tröttnar på det...

Å andra sidan kan man vända på allt och säga att Sigmat är så dåligt att det inte ens är värt 500 kr !

Och hur vet du att han kommer att tycka det? För att du tycker det?

Å andra sidan kan man vända på allt och säga att Sigmat är så dåligt att det inte ens är värt 500 kr !
Ja, det kan man säga, men det stämmer inte.

Det verkar som om en del av er ibland tappar fotfästet när det gäller optik. Så fort någon ber om råd om objektiv kommer förr eller senare råd som på ett eller annat sätt går ut på att all annan optik än Canons L-serie eller motsvarande kvalitetsklass hos andra märken är det enda som fungerar. Så är det givetvis inte. Precis som Ferrari eller Lamborghini inte är det enda som gäller när det handlar om bilar eller guldpläterade kontakter det enda som gäller när man talar om ljudanläggningar.

TS skriver själv att han är nybörjare på foto och är själv inne på att utforska sitt fotointresse. Då är det i mina ögon ett förnuftigt val att köpa Sigmat och göra det - utforska. Precis som Erland tror jag att han får ut den summan om han säljer det vidare, i annat fall gör han en förlust. Den förlust han gör om han gör samma transaktion med en dyrare optik blir emellertid sannolikt större....

Pejla in det som det frågas om först, ge råd sedan!

Tack för svaren!
Jag köpte objektivet för det verkade som om det var rätt pris på det.
Håller med de flesta av Er och det är ju faktiskt så att man inte kräver bättre utrustning än vad man själv är bra.
Testade det igår på konserten "Night at the opera", satt drygt 50 meter från scen, det var becksvart ute med massor av ljus och ljud på scen. Brännvid drygt 200 ISO 1600 och bländare 5,6, handhållet.
Visst är det brusigt och lite skakigt men jag är själv väldigt nöjd, det blev ju betydligt bättre än med min gamla kompaktkamera. Har inte fixat med bilden utan bara beskurit den. Tänkte att vintern skall vara till för att lära mig att redigera bilderna. Har haft min nya kamera i några veckor nu och det är riktigt roligt att fotografera numera
//Ralf

Bilagor

• 2010 07 24_1034_redigerad-1.jpg
    2010 07 24_1034_redigerad-1.jpg
    12.9 KB · Visningar: 263
Tycker att du skall skämmas öronen av dig Ralf att du lyckats ta en bild med en glugg som är bara så ofantligt kass! Hur bar du dig åt?

Du gjorde helt rätt, för de pengar du gav så är det inte hela världen om du skulle inse att belackarna hade rätt. Och du får ju i alla fall ett objektiv som kan göra att du vid nästa uppdatering själva vet mera av vad du vill ha. De ev. läropengar som det har kostat dig då är i det stora hela försumbart.

Plåta på! //R

Tack!
Vid nästa konsert så skall jag testa med att inte vara nykter, kanske kan man bli lite stadigare på handen då!
//Ralf

Bra sätt!

Får ibland frågan hur jag har kunnat vara så stadig på handen, svaret blir att två öl direkt på morgonen och på fastande mage löser många problem. Får i och för sig sköta påfyllningen under dagen om så behövs men lite får man ju allt offra sig i konstens namn.

//R

Har en arbetskollega som är arkitekt och undervisade för många år sedan i färg och formlära för blivande arkitekter. En hans elever hade svårt för att skapa något utan att använda en linjal och alla former hon skapade var med 90 eller 45 graders vinklar. Min kollega föreslog henne att hon skulle ta med sig sitt ritblock ut på krogen nästa gång och då kanske det skulle kunna bli lite mer kreativt skapande. Svaret han fick var -"Måste man vara alkis för att bli arkitekt?"
//Ralf

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar