Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

2 frågor om photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas74

Aktiv medlem
Fråga 1:Går det att spela in ett macro som croppar bort det svarta runt bilderna när man scannat dia?
Det går ju att få markeringen i exakt samma storlek varje gång men går det att ställa in så att den flyttar sig antal x och y från bildens hörn? Eller på ngt annat vis.
Har provat autobeskärningen i CS men den funkar inte så bra.

Fråga 2: När jag lagt en dropshadow runt en bild, går det att spara bilden så att bara bilden och skuggan sparas och inte den förstorade arbetsytan/bakgrunden.
Skulle vilja att den tomma arbetsytan inte kommer med ifall man öppnar bilden i ngt annat prg eller ska visa den på webben m.m

Om du markerar allt (CTRL+A) kan du sen flytta markeringen med piltangenterna.

Knepet är att lägga så mycket som möjligt på separata lager (layers). Testa att separera själva bilden och skuggan från "Background layer" (bakgrundslagret) så har du mycket mer flexibilitet, t ex kan du enkelt kopiera skuggan till andra bilder.
Just lager är själva nyckeln med Photoshop, hade det inte varit för lager-funktionen tror jag inte många hade använt Photoshop.

Senast ändrad:
Tack för svaret,
Att försöka frilägga bilden/skugan från bakrunden i olika lager tänkte jag inte på, skall försöka prova mig fram där lite mer.

Ang. beskärningen tror jag inte du riktigt greppade vad jag menar.

Om jag markerar allt och sen använder piltangenterna så flyttas ju bara markeringen, den minskas ju inte runt själva bilden.
Jag vill ha ett macro som beskär bilden i ett knapptryck, så att jag slipper flytta markeringen för varje bild, Vill effektivisera lite när man har mycket bilder att lägga in på datorn.

Andreas74 skrev:
Ang. beskärningen tror jag inte du riktigt greppade vad jag menar.

Om jag markerar allt och sen använder piltangenterna så flyttas ju bara markeringen, den minskas ju inte runt själva bilden.
Jag vill ha ett macro som beskär bilden i ett knapptryck, så att jag slipper flytta markeringen för varje bild

Jo, gör som Björn säger. Det enda är att du måste göra det i två steg:

Välj markeringsverktyget
CTRL+A
Pila ned X pixlar
Pila höger X pixlar
Beskär med menykommandot
Pila upp X pixlar
Pila vänster X pixlar
Beskär med menykommandot
Klart

Bör fungera.

/G

kanske "image-trim" funkar? torde ju funka oberoende på hur tjock ramen är.. men kanske måste den även ligga helt rak oxå. har inte provat..

ANNONS