Annons

2/3" D-SLR..varför inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

sagan

Avslutat medlemskap
2/3" (8.8x 6.6mm) Varför gör inte Sony (exempelvis) sin 828 i form av en systemkamera med utbytbara objektiv, istället för att envisas med kamera efter kamera som "nästan" är en systemkamera?
 
För att de inte tror att målgruppen för en kamera med utbytbara objektiv skulle acceptera att inte kunna använda skärpedjupet som ett kreativt verktyg kanske?
 
Men många köper ju 828 eller liknande p.g.a av smidigheten eller av konstnadskäl istället för just en systemkamera..det är ju avancerade kameror, riktade till fotointresserade.

Så jag tror inte att de som köper 828 nu skulle bli färre om det gick att byta objektiv på den..snarare tvärtom.

Den skulle ju kunna säljas med samma objektiv som den har nu..i paket för de som vill ha en "alltiettlösning" och ändå fortfarande ha möjlighet till utökning av möjligheterna.
 
Det skulle knappast bli mycket billigare med en 828 med utbytbar optik än en riktig DSLR. Det man vinner på en billigare sensor förlorar man nog på minskade toleranser hos mekaniken mellan optiken-sensorn. Liten sensor = små toleranser.
 
martinl skrev:
Det skulle knappast bli mycket billigare med en 828 med utbytbar optik än en riktig DSLR.
Givetvis inte, men det är det ju inte i dagsläget heller.

martinl skrev:

Det man vinner på en billigare sensor förlorar man nog på minskade toleranser hos mekaniken mellan optiken-sensorn. Liten sensor = små toleranser.

Kan kanske vara en förklarning.
 
Sony fiskar stort...

Sony vill knyta den stora massan kring sina produkter.

Med en kamera som 828 gentemot t.ex 300d kan du:

Filma
Live preview i LCD (viktigt för oss glada amatörer)

Mig veterligen stödjer inte en DSLR just film och live preview och det är egenskaper som jag tror är svåra att rucka på utan att tappa kunder.

Men det var ju inte det som var frågan....

Jag tror Sony kommer hålla sig till att sälja wide och teleconverters till en kamera som 828. Utvecklingskostnaden att ta fram ett system som inte är DSLR fast med ytbytbar optik tror jag e ganz kostamt.
 
Re: Sony fiskar stort...

s96talle skrev:
Sony vill knyta den stora massan kring sina produkter.

Med en kamera som 828 gentemot t.ex 300d kan du:

Filma
Live preview i LCD (viktigt för oss glada amatörer)

Mig veterligen stödjer inte en DSLR just film och live preview och det är egenskaper som jag tror är svåra att rucka på utan att tappa kunder.

Men det var ju inte det som var frågan....
Min tanke var ju att den skulle vara precis som nu fast man kan byta objektiv..alltså fortfarande elektronisk sökare vilket medger videoinspelning o.s.v

s96talle skrev:

Jag tror Sony kommer hålla sig till att sälja wide och teleconverters till en kamera som 828. Utvecklingskostnaden att ta fram ett system som inte är DSLR fast med ytbytbar optik tror jag e ganz kostamt.

Där är problemet..707/717 har stabila zoomobjektiv som inte åker in och ut vilket gör dem anpassade till tunga konverters..828 har en zoom av en typ som åker in om ut vilket gör att den inte klarar av tyngden från en konverter så bra.

Sony rekommenderar att man inte använder konverter till 828:an.
 
Re: Re: Sony fiskar stort...

sagan skrev:
Min tanke var ju att den skulle vara precis som nu fast man kan byta objektiv..alltså fortfarande elektronisk sökare vilket medger videoinspelning o.s.v

Hm..kom på att jag skulle ha skrivit "2/3" sytemkamera..varför inte?" (istället för D-SLR)
Jag menade ju inte att den skulle ha spegel.
 
Nu är jag med... 828 har ju som du säger ett objektiv som rör sig. Då är det väl bara att hoppas på att Sony lyssnar på användarna... dom har ju varit relativt alerta på att snappa upp "önskemål" tidigare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.