Advertisement

Annons

1DsII eller 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

mapem

Aktiv medlem
Vilken av dessa två antika fullformatare är "bäst". Ja "bäst" är ett svårt begrepp, men om vi säger kombination av bildkvalitet, hanterbarhet och allt annat som är viktigt.

Jag funderar på att komplettera min Olympus OM-D med en fullformatare, och dessa två ligger inom rimliga ekonomiska gränser för mig just nu.

Eftersom jag har en lätt och bra kamera att ta med mig ut så spelar inte tyngd och storlek så stor roll, utan kanske mest bildkvaliten.

Jag är ute efter lite snygg oskärpa och sånt.

Eller ska jag vänta tills 5DII går ner lite till i pris?

Jag har en 1ds mk2 och är grymt nöjd med den, tung javisst men känslan att använda den uppväger detta med råge.

Hittar du en som är i bra skick till ett vettigt pris så är det en bra kamera.

Jag har ägt 1Ds och 1DsII. I stort skulle jag säga att fördelarna över 5D är:
1. Bättre (fullt professionell) AF med sportprestanda
2. Bättre byggkvalitet
3. Bättre grepp
4. Batterierna (om de är relativt färska) räcker längre vid kontinuerlig fotografering
5. Bättre, tåligare glas över TFT
6. Både 1Ds och 1DsII tycks ha bättre färgkalibrerade TFT displayer än 5D som inte återger färger korrekt så svårt att se om t ex vitbalans är rätt på TFT på 5D

Nackdelarna:
1. Tyngd och storlek
2. Batterierna: Dessa NiMH batterier må räcka länge då de är nya, men har "minne" och måste laddas nästan (inte helt!) ur och laddas fullt för att behålla kapaciteten. De räcker länge vid en plåtning men laddar ur snabbt i lådan så då man skall ut och fota måste man ladda dem om kameran legat någon vecka eller två - inte så spontant att fota då
3. Mindre TFT än 5D men 1DsII har samma skärmupplösning
4. 5D har möjligen en liten fördel i brus mot 1DsII (1Ds ligger mycket efter)

En 1DsII torde man munna få för 7000:- och en 5D för 3500-4500:-. En 5DII ligger mellan 7500-9500:-. För de flesta skulle jag föreslå 5DII om man har råd och inte fotar varje dag eller inte har möjlighet att ladda batteriet (planera sitt fotande). 5DII har också en bättre sensor, men för byggkvalitet och AF är den samma som 5D.

Tack för synpunkterna. Om en 5DII går att får för bara 500 kr mer än en 1DsII är den definitivt värd att överväga även om den senare har mycket bättre autofokussystem.

Spara till en 1DS mk3 !

Jag har haft en 1Ds mk2 och har en 1Ds Mk3 och jag tycker det är stooor skillnad i bildkvalité.
Förvisso får du lägga ut det dubbla och lite till men jag skulle gjort allt för att kliva upp till Mk3:an.

- 14-bitars bilder mot Mk2:ans 12-bitar !!!

- ljusmätning med 63-zoner mot MK:2ans 21-zoner

- Bara det att du får en skärm på 3" istf en på 2" tycker jag var ett lyft.

- Mk3 är ca 200 gr lättare

- Serietagningen är i alla fall uppe i 5 fps

- På Mk3 får du USB 2.0 mot bara USB 1.1 vilket kan vara betydande om du inte har tillgång till en kortläsare.

- Mk3 tillsammans med 580EX II-blixten blir även blixtfästet vattenskyddat vilket inte MK2 har

- Helt nytt menysystem som är klart bättre (viktigt att det är bra när man står där utan manualen med sig)

- Både MK3 & Mk2 har 45-pkt AF men MK3 har 19 cross-type för F2.8 eller snabbare medan MK2 bara har 7 cross-type för F4 eller snabbare

- Lithium-Ion LP-E4 i MK3 så då har du samma som till 1D mk4 eller 1Dx, kanske inte livsavgörande men byter du upp dig senare så har du samma batterier och slipper köpa nytt.

Jag har för visso min Mk3:a ute till försäljning men jag tycker jag ändå är objektiv i min syn.

Prisskillnaden mellan 1DsII och 1DsIII är väldigt stor: ca 7000:- mot närmre 20.000:-. Man måste verkligen behöva de skillnader som mark III:an ger för att motivera de 12000-13000:- emellan.

Jag har haft en 1Ds mk2 och har en 1Ds Mk3 och jag tycker det är stooor skillnad i bildkvalité.
Förvisso får du lägga ut det dubbla och lite till men jag skulle gjort allt för att kliva upp till Mk3:an.

Nja, du kanske har rätt, men jag var ute efter en superbillig FF som kul komplement till min OM-D E-M5 vid de speciella tillfällen den inte räcker till.

Fredrik AVT sa:
Prisskillnaden mellan 1DsII och 1DsIII är väldigt stor: ca 7000:- mot närmre 20.000:-. Man måste verkligen behöva de skillnader som mark III:an ger för att motivera de 12000-13000:- emellan.

Just det, och det gör jag ju inte.

Betacam_SP sa:
1ds mark 2 är.underbar!!
Rekommenderas.

Låter ju bra! Nu har jag sett att en 5D kan man får för 3-4000 bara, och 5DII för från 7000 och lite uppåt, samma som 1DsII ungefär. Eftersom jag misstänker att jag inte kommer att använda en FF särskilt mycket kanske en 5D klassisk duger i alla fall. Ska ju ha råd med nån glugg också. Men jag känner mig lockad av en riktig proffsklump som 1DsII måste jag ändå säga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar