Annons

1Ds MkII

Produkter
(logga in för att koppla)

SammyJankis

Medlem
Sköna vänner, en undring.

Jag skall köpa 1Ds Mk II

Bor i Göteborg, vart köper jag den billigast och bäst? (här i sverige, för jag vill ha full garanti och service)

Och vad vet man om Mk III egentligen? När kommer den och vad händer med Mk II då?

Tack för svar!
 
SammyJankis skrev:
Jag skall köpa 1Ds Mk II
Bor i Göteborg, vart köper jag den billigast och
Och vad vet man om Mk III egentligen? När kommer den och vad händer med Mk II då?

Kanske en prisjämförelse kan hjälpa med priset.
MK III är exakt lika som en metereolog sade med allvarligt ansikte "Nutida metereologin har gått så långt framåt att man dagen efter kan säga hur mycket spådomen instämde med verkligheten."

Om och när MK III kommer så slutar man tillverka MK II. Redan nu får du ingen firmware uppdateringar till 1DsMKII och 1DMKII. Om du har en 1DsMKII fortsätter du att fotografera exakt lika nöjd o belåten som innan den kom ut.
 
Det ryktas ju om att Canon kommer med en ny proffskamera nästa vår till deras EOS Jubileum, så det kanske är värt att vänta på den eller köpa en begagnad 1DsMK2 då, priset lär nog falla som en sten på den då.

Hur som helst, lägga ut drygt 70 papp idag på en kamera som snart kommer att uppgraderas är nog inte en så smart affär.

/kent.
 
Zoso skrev:
Det ryktas ju om att Canon kommer med en ny proffskamera nästa vår till deras EOS Jubileum, så det kanske är värt att vänta på den eller köpa en begagnad 1DsMK2 då, priset lär nog falla som en sten på den då.

Hur som helst, lägga ut drygt 70 papp idag på en kamera som snart kommer att uppgraderas är nog inte en så smart affär.

/kent.

Vill man ha en kamera nu, varför vänta? Ds:en blir ju knappast sämre för att det kommer en nyare kamera. Eller?

Jag är tveksam till att en nyare kamera kommer prestera så väldigt mycket bättre resultat. Möjligtvis modernare (lättare) batteri, kompaktare hus, större buffert, större skärm, snabbare processor mm... Inget jag personligen saknar. Inte med tanke på det enastående resultatet man får idag på m2:an.

Har du behovet nu - Köp nu!
Jag tror inte heller priset kommer falla som en sten. Den lär ju vara attraktiv på beg. marknaden om den nya kameran inte landar på under 50´000 ink moms.

mvh /Peter

edit: för att svara på din fråga så har tbh.se ruskigt bra priser på 1Ds m2. Finns att hämta i Trollhättan.
 
en grej med denna kameran som jag undrar.. finns inte "autoiso" ?? vore otroligt underlättande att ha det...fantastiskt att en simpel D70 har en sådan kanonfiness men inte 10 x dyrare canon. jag redigerar bilder från en sån kamera .. fotar inte själv med den kameran så har inte dykt in i menyerna så djupt iofs. resulterar i en massa bilder med för högt iso som det är nu..
 
Jag kör 1dsm2 samt 5D o har aldrig saknat auto iso o kommer aldrig att göra det heller.Är man ute efter maximal bildkvalite eftersträvar jag så lågt iso som möjligt.
När nästa generation kommer tror jag många som har 1dsm2 kommer behålla den som backhus jag kommer i alla fall göra det för det är en riktigt bra kamera så varför sälja den om den är ett par år gammal bara.
 
Auto ISO? Det används ju när man kör i gröna-rutan-läget på konsumentkamerorna! Tror ärligt talat inte det är många som kör helautomatiskt på en yrkeskamera överhuvud taget? rätt eller fel? Det är mina spekulationer.

Mvh /Peter
 
tbmac skrev:
en grej med denna kameran som jag undrar.. finns inte "autoiso" ?? vore otroligt underlättande att ha det...fantastiskt att en simpel D70 har en sådan kanonfiness men inte 10 x dyrare canon. jag redigerar bilder från en sån kamera .. fotar inte själv med den kameran så har inte dykt in i menyerna så djupt iofs. resulterar i en massa bilder med för högt iso som det är nu..

Finns inte och det är det jag saknar mest på både 1Dm2 och 1Dsm2. Hade varit väldigt användbart i många situationer. Kass Canon.
För övrigt har slutarbyte, trots få klick, varit aktuellt på en del 1Dsm2 bl.a min men iofs så bytte Canon RCC den utan kostnad trots att garantin gått ut.

1dsm2 har trots allt varit en god investering.
Har haft min i 2år nu och den har presterat fantastiska resultat.
Att en 2 år gammal DSLR, fortfarande ligger i topp med ett nypris 3000:- över introduktion talar för sig själv.

Jerry
Jerry
 
snap skrev:
Jag kör 1dsm2 samt 5D o har aldrig saknat auto iso o kommer aldrig att göra det heller.Är man ute efter maximal bildkvalite eftersträvar jag så lågt iso som möjligt.
När nästa generation kommer tror jag många som har 1dsm2 kommer behålla den som backhus jag kommer i alla fall göra det för det är en riktigt bra kamera så varför sälja den om den är ett par år gammal bara.

själklart ska det vara så lågt iso som möjligt. men om ljuset varierar mycket så kan det ena sekunden vara iso 800 för att vara 400 nästa bild.. och det resulterar i många bilder som har för högt iso.. i vårt fall finns inte tid att justera iso manuellt för varje bild, och bländarvärdet måste va ganska högt så ison kan sällan va den lägsta. mycket underligt att de inte lagt in den funktionen i en sådan här kamera.
 
peter_wahlström skrev:
Auto ISO? Det används ju när man kör i gröna-rutan-läget på konsumentkamerorna! Tror ärligt talat inte det är många som kör helautomatiskt på en yrkeskamera överhuvud taget? rätt eller fel? Det är mina spekulationer.

Mvh /Peter

Njae,,inte helautomatik.....

Tänk dig istället möjligheten att koppla in Auto ISO i alla läge Av, Tv eller M och autoiso går in när det inte räcker till. Yummie...

Jerry
 
Jerry Gladh skrev:
Njae,,inte helautomatik.....

Tänk dig istället möjligheten att koppla in Auto ISO i alla läge Av, Tv eller M och autoiso går in när det inte räcker till. Yummie...

Jerry

Ja, det är klart.. den köper jag.
Det vore mumsigt i vissa situationer när man använder kameran till reportage och vill ha kontrollerat skärpedjup i Av-läget t.ex... Pricken är i-et är att man skulle kunne ställa vilka intervall den jobbar , så att den inte hoppar upp på 3200 utan kontroll.

//Peter
 
peter_wahlström skrev:
Ja, det är klart.. den köper jag.
Det vore mumsigt i vissa situationer när man använder kameran till reportage och vill ha kontrollerat skärpedjup i Av-läget t.ex... Pricken är i-et är att man skulle kunne ställa vilka intervall den jobbar , så att den inte hoppar upp på 3200 utan kontroll.

//Peter

exakt så funkar det på en simpel D70. det är det som är så störande :)
 
tbmac skrev:
exakt så funkar det på en simpel D70. det är det som är så störande :)

Auto ISO på alla programlägen och låsbart intervall... Det var inte dåligt.

Men det är väl som med allt annat... Jag har inte saknat det förräns nu... Snacka om att skapa sig ett behov.. haha... (saknar det kanske inte så mycket dock, men ändå...)

:eek:)

//Peter
 
kan tänka mig många sportfotografer som skulle ha nytta av detta.. solen är i moln iso 800 är valt , schumacher ska komma om 3 sekunder över krönet.. swish så kommer solen fram samtidigt som formel-1bilen kommer..klick, iso 1000 i rent solsken .. etc.etc.
 
Att auto-iso inte skulle höra hemma på en proffskamera tycker jag är fel. På konserter och där ljuset varierar kraftigt på olika delar av scenen skulle det vara praktiskt.

Eller för dokumentärfotografen som måste hänga med i händelserna utan att behöva tänka på tekniken alltför mycket.
 
Man kunde i alla fall haft konstant visning av ISO-värdet i sökaren. Funkar ganska bra att justera ISO med sökaren till ögat men man får gissa sig till värdet när det går fort.

Jerry
 
Auto ISO är precis lika onödigt som auto-bländare eller auto-tid...

För att "spell it out" så tycker jag Canon inte riktigt förstått att ISO idag liksom bildar en treenighet med tid och bländare och borde ha samma "status" när det gäller kamerans funktioner.
 
För dig ja Ola.

AutoISO har jag aldrig saknat men visst är det många som använder det. Att kategoriskt säga att ngt är onödigt blir ju lite osmart, enligt mitt sätt att se saken iaf.

AV-mode tycker jag är helt genialt;)!

M-fungerar inte så praktiskt i mitt fotande. . .

Enligt mig så har iiingen kamera automatisk exponering så länge den kompenseras eller tillåts hamna på kamerans estimerade värden.
Så fort du kompenserar ett semimanuellt prog som AV så fotar du enligt mig manuellt.
Det är den mänskliga hjärnan som gör ngt manuellt och inte om det heter tex M i en kamera;)! När man kör på "M" i kameran så är det fortfarande ofta en eller annan ljusmätare som mäter ljuset.. den mätaren kallar jag automatisk;)


Nu fick jag änligen ut ngr saker jag irriterat mig över länge.gott.

MVH Niclas,
 
Jag var möjligen otydlig, men min första mening var ironiskt (vilket det andra stycket avsågs förklara). Jag ser Av som en bra grej och tycker det är konstigt att det inte finns "Iv".

Så, jag är helt med dig Niclas även om jag väldigt ofta kör manuellt (i betydelsen M-läge).

Det jag menar är att jag finner det märkligt att Canon inte inser att alla tre justeringsmöjligheterna tid, bländare och ISO borde ha samma status, dvs alla möjligheter av auto-kombinationer borde finnas där av anledningen att det säkert finns situationer när man vill ha kontroll på en viss av parametrarna men kan låta de andra variera fritt. Att låsa två och låta kameran ta hand om den tredje borde också gå, (A+T)v, (A+I)v , (T+I)v. (A+T) motsvarar manuell med varierbar ISO kopplad till ljusmätaren, t ex). Sedan kan man lägga på olika "safety shifts" på detta för att vara helgarderad och kunna koncentrera sig på.

Nästa steg blir en "remote" ljusmätare för det infallande ljuset kopplat till detta...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.