Annons

1ds? Ids jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

EdwardH

Aktiv medlem
Hur smart är det på en skala att ta banklån för att köpa sig en Canon 1ds?

Eftersom jag lever med min kamera (den har nästan blivit en kroppsdel) så är det ju bra att ha en snabb, fin kamera. Och en 1ds är en sån.
 
Hur smart med banklån?? Det kan bara du avgöra.

Kom ihåg att Canon 1Ds inte är någon liten kamera i storlek, kan därför upplevas som en något stor "kroppsdel" att ha med sig överallt, jämfört med dina tidigare kompakt digitalkameror.
Dessutom behöver du ett antal objektiv och blixt som tillbehör.

Du skall veta att jag blir avundsjuk om du kommer att äga en 1 Ds i framtiden.

Lycka Till / Björn
 
Hej

Vänta mars ut, det kommer nog att komma fler kameror från både Canon och Nikon samt ev Kodak.

Dessutom vet du då vilka barnsjukdommar 1Ds har.
 
1 på en skala 1-5 för en digitalkamera, köper man däremot en Leica M eller Contax G så är den fortfarande värd att leva med när lånet är betalt.

hälsningar
P. Toresson
 
If you don't yet own a Canon system, wait and see what Nikon comes out with. They're announcing their new products on Tuesday, I'm told...

Best, Duncan
 
gotothebar skrev:
köper man däremot en Leica M eller Contax G så är den fortfarande värd att leva med när lånet är betalt.

Jag var inte medveten om att Leica och Contax gjorde digitalkameror. Där ser man.

Anledningen till att en 1ds skulle vara betydligt längre än dagens kameror är att 11mpixel räcker ... till det mesta och lite till.

För det är ju mest i det området (mpixels) där det går framåt.
 
Sony är medlem i MPAA och RIAA. Två organisationer som, tillsammans, ser till att ta bort så många rättigheter att använda de produkterna de säljer hur vi själva vill.

De vill också ta bort våra rättigheter att göra saker rent allmänt. Banna P2P-program, övervaka hela nätet, osv osv osv.

Usch för sånt.

Canon har inte gjort något sådant (vad jag vet).
 
EdwardH skrev:
Hur smart är det på en skala att ta banklån för att köpa sig en Canon 1ds?

Eftersom jag lever med min kamera (den har nästan blivit en kroppsdel) så är det ju bra att ha en snabb, fin kamera. Och en 1ds är en sån.

Självklart ska du ta ett banklån för att köpa en kamera. Eller ännu hellre ett Finaxlån och allra helst hos en ockrare.
 
EdwardH skrev:
Sony är medlem i MPAA och RIAA. Två organisationer som, tillsammans, ser till att ta bort så många rättigheter att använda de produkterna de säljer hur vi själva vill.

De vill också ta bort våra rättigheter att göra saker rent allmänt. Banna P2P-program, övervaka hela nätet, osv osv osv.

Usch för sånt.

Canon har inte gjort något sådant (vad jag vet).

Hehe... ja så kan man ju också se på saken.
Skulle dock aldrig låta en sån sak avgöra mitt val av kamera. Om en kamera med Sony CCD var den bästa kamera jag kunde få för pengarna så skulle det oxå vara den jag köpte.
Men det är min åsikt. Du har din och det respekterar jag. Jag delar den dock inte. ;)
 
Hej

Många verkar inte förstå skillnaden mellan hobby och yrke.

En hobby har inga ekonomiska aspekter, enbart välbefinnande som drivande mål.

Detta borde ju förskjuta referensramen rejält. En 1Ds räcker länge,. Kan idag inte se var en D60 inte räcker till (om man är i den digitala världen), så en Ds är ju som att bygga ett hus av guld!.

Att jämföra digital / analog har ju inte med frågeställningen att göra, det är ett annat race liksom (i min värld). Som bla har en EOS 3 och en Bessa T som ankare i den världen!

Roine
 
Att köpa på sig riktigt dyr utrustning för skattade pengar kan medföra fotografiska impotensproblem. Det som var en lustfylld hobby blir plötsligt så stort - kanske på sikt något som man känner att man måste försvara både inför sig själv och andra. Även om 80.000 känns rätt idag så är det inte säkert att det känns rätt imorgon.

Jag har varit där själv - för över tjugo år sedan som en relativt färsk fotograf fick jag för mig att det enda som kunde göra mig rättvisa var det finaste huset på marknaden (Nikon F3). Föga anade jag när jag köpte huset hur otroligt fånig jag skulle komma att känna mig när jag träffade fotografer som var tio gånger duktigare än jag och använde kameror som kostade en fjärdedel så mycket som min.

Som tur var fick jag sålt den utan att förlora alltför mycket pengar. Jag startade om och skaffade en betydligt enklare kamera och ett par justa objektiv istället.

Så baserat på egen dyrköpt erfarenhet blir mitt råd att skynda långsamt. Behåll lusten.

Numera använder jag jättedyra grejor som jag aldrig skulle ha råd med som privatperson. Men det är en annan historia.
 
Lyssna inte på dom! Dom är bara avundsjuka. Om din ekonomi tillåter ett lån så är det väl upp till dig. Att jantelagen säger att man inte ska ha för fina grejer är inte nåt att bry sig om. Att avvakta vilka nya kameror som kommer är knappast en dum idé däremot.
 
Jag fick redan som barn lära mig att man aldrig ska köpa prylar på lånade pengar (Skillnad om man köper hus etc). Sen tror jag att Göran (Tack för senast, Göran) har en poäng. Man kan nog tänka "varför inte skaffa sig det bästa som går? Man vill ju inte bli begränsad", men som sagt, hur dum känner man sig inte sen när andra fotografer tar betydligt bättre bilder, med betydligt enklare/primitivare/sämre utrustning?

Att ta ett banklån för att köpa en kamera, som kanske kommer att ha halva (eller mindre)marknadsvärdet när lånet väl är betalt, tycker jag inte låter som en bra idé.

Detta är mina tankar i ämnet.

(Har i.o.f.s. inte ångrat att jag köpte min EOS 30, men det är lite skillnad att lägga ut 8k på en kamera, mot 80k...)
 
Så många åsikter. Jag vet inte vad jag ska göra.

Om mina polare lyckas hitta en D60 i USA (när det nu blir) så kommer jag väl nöja mig med den. Förhoppningsvis är shutter lag:en på den inte så jättefarlig (inte mer än en sekund iaf).

Men om det inte blir någon D60 så får jag faktiskt ta och spana in möjligheten att skaffa sig en 1Ds.

I dunno.

Är det bara jag som aldrig separerar mig från kameran? (förutom när jag ska duscha eller sova).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.