Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1DMkIV - Missvisande JPEG i RAW-filerna

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikb81

Aktiv medlem
Hej,

Jag har ett besynnerligt problem med min 1D Mk IV som jag inte lyckats komma tillrätta med. Ska försöka beskriva problemet:

Jag fotar enbart i RAW och använder Lightroom för att ta fram bilderna. Som jag har förstått det ligger det en JPEG "inbäddad" i RAW-filerna, och det är denna som bl används för att visa bilden på kamerans inbyggda skärm.

Nu har det visat sig att denna JPEG är mycket missvisande - den visar en betydligt ljusare/högre exponerad bild än vad som motsvaras av den slutliga RAW-filen. Tydligast visas detta i LR när jag öppnar bilderna - en kort stund visas JPEG-bilden medan RAW filen öppnas. Då går bilden från att vara en korrekt exponerad bild till att bli betydligt mörkare. Detta utesluter ju att det enbart är kamerans skärminställning som är för ljus.

Jag vet att jag ska använda histogrammet (och det gör jag) men det blir fortfarande lite förvirrande när JPEG och RAW-filerna är så oerhört olika - exponerar jag korrekt så får jag en alldeles för ljus JPEG.

Några tips på vad detta kan bero på och hur jag kan komma tillrätta med det?

Hälsn,
Fredrik

Det finns nog två val: ändra grundinställningarna i Lightroom eller ändra JPEG-inställningarna i kameran. De senare bör påverka den inbäddade tumnageln, eftersom dessa bör ligga till grund för den.

När jag körde Camera Raw i CS4 (kör numera Capture One) så ändrade jag grundinställningarna där rätt mycket, jämfört med vad som är standard "från fabrik". Fast det berodde ju också på att jag inte tyckte att standardinställningarna var bra. Förvisso kör jag Nikon, men det är ju samma koncept.

Uteslut kamerafel

För att5 utesluta att det är något fel på kameran och att felet bara ligger i dina grundinställningar i LR: Jämför bilderna i Canons eget program DPP där kamerainställningar såsom kontrast färg mm mm ligger inbakade i jpg-filen och denna visas såsom den verkligen ser ut med aktuella kamerainställningar. Är det ingen skillnad då så är det bara att justera inställningarna i LR (tror jag ska tilläggas eftersom jag inte använder LR eller camera-RAW)

Jag förstår inte vad det har för betydelse om du ändå enbart fotograferar i raw. Ställ in nya grundinställningar i LR som sagts ovan.

Om du använder histogrammet på skärmen för att styra exponeringen mot högdagrarna kommer naturligtvis den inbäddade jpeg-filen att bli överexponerad. Denna metod fungerar inte om du vill ha rätt exponerade jpeg-bilder.

JPEG-filen som visas, och är inbäddad i RAW-filen, skapas utifrån de inställningar du har i den Picture style du valt. Tyvärr kan inte LR läsa av dessa parametrar och det som visas blir en urvattnad och neutral bild. På gott och ont.

Jag använder Lightroom som huvudverktyg och tycker det är svårslaget som allroundverktyg, och med stora möjligheter till behandling av bilder. Men ibland slås jag av hur Canons eget DPP kan kräma ut så mycket mer ur bildfilerna än vad jag klarar av i LR. DPP läser av inställningarna i Picture styles och tillåter dig att göra ändringar i efterhand.

Jag vet att jag ska använda histogrammet (och det gör jag) men det blir fortfarande lite förvirrande när JPEG och RAW-filerna är så oerhört olika - exponerar jag korrekt så får jag en alldeles för ljus JPEG.

Hälsn,
Fredrik

Jag föreslår att du skruvar ner din bildstil så mycket som möjligt i kameran. Histogrammet som visas på din kamera är baserad på dina kamerainställningar och kan lura dig tro att du exponerat för högt om kontrast och skärpa är uppjazzade. Använd netural och låg skärpa så ser du att du att det finns lite mer marginaler för exponeringen. Sen skapar du en importpreset i LR och situationen borde nu vara omvänd...

Hej,

Jag har ett besynnerligt problem med min 1D Mk IV som jag inte lyckats komma tillrätta med. Ska försöka beskriva problemet:

Jag fotar enbart i RAW och använder Lightroom för att ta fram bilderna. Som jag har förstått det ligger det en JPEG "inbäddad" i RAW-filerna, och det är denna som bl används för att visa bilden på kamerans inbyggda skärm.

Nu har det visat sig att denna JPEG är mycket missvisande - den visar en betydligt ljusare/högre exponerad bild än vad som motsvaras av den slutliga RAW-filen. Tydligast visas detta i LR när jag öppnar bilderna - en kort stund visas JPEG-bilden medan RAW filen öppnas. Då går bilden från att vara en korrekt exponerad bild till att bli betydligt mörkare. Detta utesluter ju att det enbart är kamerans skärminställning som är för ljus.

Hälsn,
Fredrik

Hej, kamerans JPEG-generering vill gärna korrigera för vinjettering, göra nån ljusoptimering, lägga till kontrast etc. De inställningarna påverkar ju inte RAW-filen som typiskt är mörkare än den genererade JPEG:en. En lite mer rättvisande bild av vad som faktiskt registreras i RAW-filen får du om du nollställer/avaktiverar inställningar för kontrast, skärpa, ALO (ljusoptimering) och objektivkorrigering. JPEG:förhandsvisningen blir i och för sig ganska tråkig då, men lite mer av WYSIWYG. Om jag ändå ska jobba fram JPEG-bilder själv i LR (el. motsv.) så föredrar jag att köra med nollade bildförbättringsfunktioner i kameran - då vet man ju att det i alla fall inte borde bli sämre än det man ser på displayen ;-).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar