Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1d mark III Dålig skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Blir lite fundersam...

Bilden du länkar till är på 24 Mpix... Vad har du gjort med den?
Och vilket objektiv har du använt?
 
1D Mark III har ju liveview. Fokusera manuellt med displaysökarbilden förstorad 10 gånger och kolla hur det ser ut.
Blir det bra då så kan kameran/objektivet prestera, men inte fokusera. Blir det inte bra då heller är det något annat som är skevt.

Fast när jag nu tittat noga på din bild tycker jag att det finns ett stråk som ser vettigt ut. Frågan är ju då om det var där du fokuserade?

Hmm, jag kollade inte antalet pixlar, även om jag tyckte den såg stor ut. Men jag tänkte det var för att jag har en ganska liten skärm på den här datorn.
 
Senast ändrad:
Niclas, bilden verkar inte blivit skärpt rätt, prova bara med oskarp mask i Ph. så blir den Ok
/Sten-Åke
 
Rörelse oskärpa kan det ju inte vara på 1/400 dels sekund.

Gå in i menyn och kontrollera skärpe inställingen som default brukar ligga på 3 av 7 så där kan du nog höja några steg. Likaså kontrast värdet.

Huset du har fotograferat får ett längre avstånd mot höger och frågan är om du haft Auto läge för AF punkten ? Det finns ju rätt många på den kameran som kan väljas. Sedan har du kört bilden i Photoshop okalibrerad. Manuell exponering samt att om bilden var 24 MP i sitt ursprung så har du förminskat den rejält och det medför också en del oskärpa i dom flesta fall.

Hoppas du får ordning på grejerna när du får tillbaka dom.

Sånt där fin utrustning ska ge kanon bilder.
Mvh., /LEE Cordon Belu
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.