Annons

Var köper ni era bläck och papper ifrån !?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Ja, för den oinvigde kan jag kort nämna att jag håller på att gå ner mig i utskriftsträsket, har länge suktat efter en skrivare att leka med, men ännu har jag inte införskaffat någon, även om jag kommit närmare ett inköp. Jag har (troligtvis) bestämt mig för en Canon PRO 1000 (ja, jag vet att du tycker den är gammal, Stenis, men jag har kontakt med en professionell fotograf som dessutom är väldigt duktig på utskrifter och som testat en hel del skrivare på marknaden. Han säger att han veterligen finns det ännu ingen uppföljare till Canon Pro 1000, och han säger även att det är en utomordentligt kompetent skrivare.

Duger den åt honom, duger den säkert åt mig också 😉). Nåväl, med det sagt, när jag väl köpt denna skrivare, lär det initialt gå åt en hel del bläck och papper, förbrukningsmaterial som inte kostar gratis.

Min fråga (till er som vet) är; Var köper man (prismässigt) mest fördelaktigt original papper och inte minst färgpatroner till en Canon Pro 1000 !? Amazon (.se) alt. Ebay !?
 
Jag har köpt mycket smått och gott i fotoväg från amazon.se. Typ bläckpatroner, minneskort, filter, kablar, batteriladdare, hårddiskar, etc. Det brukar ofta (men inte alltid) vara lägre priser än bästa svenska butikspris på Prisjakt och Pricerunner. Har aldrig haft problem med amazon.se.

Hur det är för just din skrivarmodell vet jag inte, men det kollar du lätt själv. Man får ha överseende med att Amazons hemsida är rörig och dåligt översatt till svenska. 🙂
 
Jag har köpt mycket smått och gott i fotoväg från amazon.se. Typ bläckpatroner, minneskort, filter, kablar, batteriladdare, hårddiskar, etc. Det brukar ofta (men inte alltid) vara lägre priser än bästa svenska butikspris på Prisjakt och Pricerunner. Har aldrig haft problem med amazon.se.

Hur det är för just din skrivarmodell vet jag inte, men det kollar du lätt själv. Man får ha överseende med att Amazons hemsida är rörig och dåligt översatt till svenska. 🙂
Ok, tack för svar. När jag vet vilka papper jag skall köpa och när jag tagit reda på vad en komplett uppsättning färgpatroner (för just Canon Pro 1000) heter (på tillverkarspåk), skall jag ge mig ut i djungeln och söka, inte minst på Amazon.se, men jag kommer även att söka på Ebay, inom EU-marknaden. Tack för visat intresse, gott nytt år och god fortsättning.

Allt gott;

// Tony.
 
Hej.
Danska Grafisk-Handel rekommenderas för skrivare, bläck och papper.
Jag har bl.a provat deras papper i eget namn "photo luster" som ger fina utskrifter.
Canons egna papper är OK men ganska dyra.
Det finns kvalitetspapper av andra märken som fungerar utmärkt i Prograf 1000. Man ska använda papperstillverkarnas ICC-profiler som finns att ladda hem för papper i din skrivare,
Men det kan vara klokt att börja med Canons egna papper om man är ovan. För att även prova andra papper när man blir varm i kläderna.
 
Hej.
Danska Grafisk-Handel rekommenderas för skrivare, bläck och papper.
Tack för tipset, men betydligt dyrare på bläck än vad jag fann på prisjakt.
Det finns kvalitetspapper av andra märken som fungerar utmärkt i Prograf 1000. Man ska använda papperstillverkarnas ICC-profiler som finns att ladda hem för papper i din skrivare
Är väl medveten om det.
Men det kan vara klokt att börja med Canons egna papper om man är ovan. För att även prova andra papper när man blir varm i kläderna.
Exakt min tanke. Om jag har förstått saken rätt, finns det 'test eller prova-på-paket' att köpa, d v s färdiga paket med olika typer av papper att prova, eller har jag missförstått något !?
 
123ink, Konstexpo, Grafisk handel och Cyberfoto har jag handlat från. Till min Epson har bläcket varit betydligt billigare på Grafisk handel. Testpacken har jag mestadels köpt på Konstexpo eftersom dom även haft a3+. Cyberfoto har haft riktigt bra erbjudande på vissa papper som jag köpt. 123ink var billigast på bläck när jag hade p600. Mao är det som vanligt mycket googlande som gäller och skapa en prismedvetenhet. När erbjudandena kommer gäller det att slå till fort för många gånger är det endast några få pack kvar.

Är det testpack enbart från Canon du menar så verkar det lite klent just nu. Även Epson testpack är svåra att hitta. Synd för det är många papper som vore kul att testa utan att behöva köpa fulla paket från egna märket.

Kul att du bestämt dig för att börja printa själv och att du lyckats besluta dig angående tillverkare😉. Jag är övertygad om att du blir nöjd med Canon.
 
'Testpacken har jag mestadels köpt på Konstexpo'
Tackar för detta, jag får kolla. Det blir väl att söka på nätet antar jag, men vad skall man söka på !? Testpack för fotoutskrift !?
Är det testpack enbart från Canon du menar så verkar det lite klent just nu.
Ja, det är testpaket från Canon jag tänker på, tror det är bra att börja med de papper som är av tillverkaren (även om just Canon inte tillverkar sina papper själv).
Kul att du bestämt dig för att börja printa själv och att du lyckats besluta dig angående tillverkare😉.
Ja, det har varit en lång och krokig väg till att till slut bestämma mig för att skriva ut själv också, de är ju på intet sätt något rationellt beslut, men eftersom det är sista länken i kedjan (har ju fått väggarna i sovrummet målade i en för ändamålet neutralgrå färg 😉), så ser jag ingen anledning att inte löpa linan ut, även om det kostar. Men de två kamerahus, åtta gluggar samt fyra stativ och de två fotoryggorna (samt allt annat fotorelaterat) jag samlat på mig har ju också kostat, så kostnaden för en skrivare blir i sammanhanget (faktiskt) försumbar, så finns det ingen anledning att inte löpa linan ut. Desssutom vill jag gärna se mina bilder i glas, ram och passepartout, gärna i lite större format på mina väggar som är i det närmaste tomma nu, så det finns plats.

Även beslutet att införskaffa en Canon istället för en Epson har varit en lång och krokig väg att gå. Det beslutet är däremot baserat på mer rationella grunder och förnuftet säger att en Canon PRO 1000 är ett bättre köp, än (t ex.) en Epson SC-P900, men om den saken lär de lärda tvista 😉.

Kul att höra av dig igen Jonas, vi får säkert anledning att återkomma vad det lider 😉. Vill bara avslutningsvis kort nämna att jag har ännu inte beställt någon skrivare, men nu är det väldigt, väldigt nära 🤣.

Allt gott och god fortsättning;

// Tony.
 
Senast ändrad:
I dagsläget hittar jag bara testpack (sample pack) från Hahnemuhle som är större än a4. Det kan ju ändras såklart. Jag brukar skriva tillverkarens namn och omväxla mellan svenska och engelska som ovan. Har inte hittat någon annan benämning hittills.

Canon och Epson verkar ha stöpt om en del bland sina papper. Det är nog anledningen till varför testpack saknas. De vill nog sälja slut de äldre typerna först. Bara min gissning😃. Förut kunde jag köpa testpack i a3 från Epson med deras bästa papper men inte på senare tid. De flesta sorterna i testpacket är utbytta eller avslutade idag. Hoppas verkligen på nya tag från Epson.

Ja du har kämpat med beslutet kring skrivare, men som du själv är inne på har du ju egentligen gjort alla andra delar minutiöst och nu saknas bara sista pusselbiten😃.

Jag tänker inte kommentera ditt val av Canon med mer än att kul, du har ett resultat. Efter hela min tråd i det ämnet gör vi inte samma bedömning i slutändan vilket tyder på att valet inte är självklart. Det står mellan två bra skrivare. Bara köp nu det som lockar mest och kom igång med utskrifterna👍. Du kommer njuta utifrån hur du beskriver ditt fotointresse.

God Fortsättning
 
Senast ändrad:
Ja du har kämpat med beslutet kring skrivare, men som du själv är inne på har du ju egentligen gjort alla andra delar minutiöst och nu saknas bara sista pusselbiten😃.
Jag har tryckt på köpknappen, nu måste jag komplettera med papper 🤣🤣🤣 !!
Efter hela min tråd i det ämnet gör vi inte samma bedömning i slutändan vilket tyder på att valet inte är självklart.
Så är det.
Jag tänker inte kommentera ditt val av Canon med mer än att kul, du har ett resultat.
Så synd 😉.
'kom igång med utskrifterna👍. Du kommer njuta utifrån hur du beskriver ditt fotointresse'.
Om du visste vad jag är angelägen att få se mina egna bilder utskrivna på papper 😥...
 
Så trevligt då kan jag bara önska lycka till😃👍.
Tack Jonas, det skall bli spännande. Men jag får nog plugga på en del innan jag kopplar in den och sätter på den, för när den väl är inkopplad då måste man skriva ut kontinuerligt, har jag förstått. Bättre att slösa bläck på papper, än på rengöringscykler...
 
I dagsläget hittar jag bara testpack (sample pack) från Hahnemuhle som är större än a4. Det kan ju ändras såklart. Jag brukar skriva tillverkarens namn och omväxla mellan svenska och engelska som ovan. Har inte hittat någon annan benämning hittills.

Canon och Epson verkar ha stöpt om en del bland sina papper. Det är nog anledningen till varför testpack saknas. De vill nog sälja slut de äldre typerna först. Bara min gissning😃. Förut kunde jag köpa testpack i a3 från Epson med deras bästa papper men inte på senare tid. De flesta sorterna i testpacket är utbytta eller avslutade idag. Hoppas verkligen på nya tag från Epson.

Ja du har kämpat med beslutet kring skrivare, men som du själv är inne på har du ju egentligen gjort alla andra delar minutiöst och nu saknas bara sista pusselbiten😃.

Jag tänker inte kommentera ditt val av Canon med mer än att kul, du har ett resultat. Efter hela min tråd i det ämnet gör vi inte samma bedömning i slutändan vilket tyder på att valet inte är självklart. Det står mellan två bra skrivare. Bara köp nu det som lockar mest och kom igång med utskrifterna👍. Du kommer njuta utifrån hur du beskriver ditt fotointresse.

God Fortsättning

Grattis Tony och lycka till - du kanske t.o.m. slipper gå ner dig i "utskriftsträsket" om du har en kompis som är väl inkörd på Prograph 1000. Både Jonas och jag är nog hemma nu igen efter ett visst härke med P600 i vårt träsk. Räkna annars med att det tar lite tid att hitta rätt med allt. Slarva inte med att justera "Brightness" vid kalibreringen - för ljus skärm ger ofelbart för mörka utskrifter och det är nog det vanligaste felet folk gör vid sidan av att gå vilse i inkonsekvent hantering av sRGB och Adobe RGB.

Jag tror inte det kan bli fel om man som du verkligen längtat att själv få möjligheten att skriva ut högkvalitativa printar av de egna bilderna. Det är ju den stora vinsten med egen skrivare att direkt kunna kontrollera allt från ax till limpa.

Visst kostar det en del men alternativet kan ju tyvärr bli att man hamnar i rätt stora problem när man är beroende av andra för sina utskrifter som i en anna tråd som nu går parallellt:

Samma bild blir helt olika i utskrift | Fotosidan Forum

Så här långt har det funkat fint med P900 för mig och den slösar inget bläck alls på uppstarts- och rensningscykler utom ens kontroll m gamla P600 gjorde. Jag uppskattar att den är mer ekonomisk än de skrivare jag haft tidigare. Har slutat med nozzle checks t.o.m. Det räcker fint nu med att skriva ut en gång i månaden eller så och det är väl vad jag gör numera.

Det kan nog vara värt att läsa på lite Om jag inte missminner mig, så har Canon både fler och lite mer sofistikerade rensningsprogram än Epson har och har haft. Jag tror man exv. kan styra resning av en enda färg åt gången i din skrivare och det har jag saknat hos Epson. Jag har ju aldrig haft problem med några andra färger i mina Epson än Photo Black och Matte Black så jag fattar inte varför en nozzle clean inte kunnat rensa bara den svarta kanalen istället för att slösa även med de färger som inte haft några problem.

Det är verkligen en annan grej med A2 och möjligheten till dubbelt så stora printar som A3. Det ger en klart annan upplevelse. Dagens fotoskrivare ger alla fantastisk fina resultat och det är ju det som är det viktigaste. Av det skälet så har det nästan uteslutande blivit A2 nu när jag skriver ut.

Var inte rädd för att välja andra papper än Canons original om du gillar dessa bättre än originalen. Finns massor med härliga papper att välja mellan.
 
Senast ändrad:
Tack Jonas, det skall bli spännande. Men jag får nog plugga på en del innan jag kopplar in den och sätter på den, för när den väl är inkopplad då måste man skriva ut kontinuerligt, har jag förstått. Bättre att slösa bläck på papper, än på rengöringscykler...
Det låter klokt. Samtidigt tror jag rengöringsproblematiken och förlusten av bläck fått väl stora proportioner. Lite bläck i uppsamlaren nu och då är inte hela världen. Det är väl mer om maskinen ofta står still långa perioder. Då blir det ju onödigt dyrt såklart.
 
Det låter klokt. Samtidigt tror jag rengöringsproblematiken och förlusten av bläck fått väl stora proportioner. Lite bläck i uppsamlaren nu och då är inte hela världen. Det är väl mer om maskinen ofta står still långa perioder. Då blir det ju onödigt dyrt såklart.

Det tror faktiskt jag också, så det ska man inte ha någon ångest över :)
 
Grattis Tony och lycka till - du kanske t.o.m. slipper gå ner dig i "utskriftsträsket" om du har en kompis som är väl inkörd på Prograph 1000.
Tack, Stenis, men tyvärr är jag rätt ensam om att ha det här intresset i min omedelbara närhet. Vad det avser att slippa glida ner i utskriftsträsket, så kommer jag försöka att göra så gott det går, men jag tror det blir svårt att inte halka dit, då det finns så många valmöjligheter och variabler att ta hänsyn till.
Räkna annars med att det tar lite tid att hitta rätt med allt.
Jag räknar med att det ( i mitt fall) kommer ta mycket tid, att hitta rätt.
Slarva inte med att justera "Brightness" vid kalibreringen - för ljus skärm ger ofelbart för mörka utskrifter och det är nog det vanligaste felet folk gör vid sidan av att gå vilse i inkonsekvent hantering av sRGB och Adobe RGB.
Just detta med ljusstyrkan på skärmen samt att hitta 'rätt' färgtemperatur har visat sig vara svårt och precis som du skriver så gäller det att inte ställa in skärmen för ljust, men hur kommer man fram till vilket värde som är det rätta !? Som jag förstått det (efter att ha läst lite i Steohls bok), så finns det inte något exakt svar på den frågan, och det gör ju det hela inte direkt lättare, om man säger så.
Jag tror inte det kan bli fel om man som du verkligen längtat att själv få möjligheten att skriva ut högkvalitativa printar av de egna bilderna. Det är ju den stora vinsten med egen skrivare att direkt kunna kontrollera allt från ax till limpa.
Fel lär det bli, innan det bli rätt, men som du skriver, själva poängen är ju att ha full kontroll från ax till limpa, och dit räknas ju också själva exponeringen vid fotoögonblicket. Det blir till att lägga panna i djupa veck framledes, jag som brukar nöja mig med ETTR när jag fotar.
Visst kostar det en del
Så är det och så förblir det. En klen tröst i sammanhanget är att den sista skjortan har som bekant inga fickor, så vad är det att hålla på (egentligen) ?
Det kan nog vara värt att läsa på lite
Tveklöst så, och inte så lite heller.
Om jag inte missminner mig, så har Canon både fler och lite mer sofistikerade rensningsprogram än Epson har och har haft. Jag tror man exv. kan styra resning av en enda färg åt gången i din skrivare
Inte en susning, men om det är så, är det ju inte till någon nackdel.
Dagens fotoskrivare ger alla fantastisk fina resultat och det är ju det som är det viktigaste.
Helt enig.
Var inte rädd för att välja andra papper än Canons original om du gillar dessa bättre än originalen. Finns massor med härliga papper att välja mellan.
Är inte det minsta rädd för att prova på alla möjliga sorters papper som finns på marknaden, men frågorna som söker sina svar i det sammanhanget är vilka och varför !? När jag har svar på dom frågorna, då kanske det är läge att prova, men inte innan dess.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.