FWIW, som kidsen skriver... Efter att ha haft LR sen första betan ledsnade jag när jag skulle tvingas till prenumeration, och började med Capture One. Precis som du skriver, så fick jag över nyckelord m m, dock inga redigeringar (kör alltid råformat). Då hade jag först sett till att alla filer hade en XMP-sidecar; räddade livet senare, gör ALLTID det innan en omläggning av något slag!!!! Att tappa gamla trimningar är nog inte en så stor katastrof som man kan tro; ska man återanvända äldre bilder så mår de oftast väl av ny trimning; både man själv och mjukvaran har blivit bättre sen när bilden var ny...
CO som bildtrimmare slog LR med hästlängder för Fuji, som jag då använde en hel del. Leica M9 blev väl lika bra med LR; de behöver inte alls så mycket trim som det mesta andra. Men katalogfunktionerna kändes primitiva, och framför allt instabila (det var CO 11 jag hade kommit till efter uppdateringar). Jag söker ofta på flera olika kriterier (motiv, tid, objektiv osv), och det var m e m omöjligt utan att göra en "smart" sökning med alla kriterier och spara som nån sorts favorit. I LR kunde man ta ett kriterium i taget, och urvalet anpassade sig hela tiden, så man kunde jobba sig ner till ett måttligt antal bilder att jämföra; i CO var det hela biblioteket ända fram till man hade alla kriterier på plats.
Men det värsta var att katalogen inte var stabil. Plötsligt hade man förlorat någon del och fick starta om från senaste backup för att rädda det. Det värsta kom när jag tappade ett helt år och inte upptäckte det förrän jag hunnit lägga in en massa nytt sen senaste backup....
Då satte jag mig ner och räknade. Med licens och uppgraderingar dittills hade CO kostat MER än en Adobeprenumeration samma tid. Fuji hade jag lämnat av andra skäl, och Leicafilerna blev fina i LR också. Jag återgick till LR Classic, med Photoshop. Tack vare att jag gjort XMP-sidecars, så fick jag över den mesta metadata tillbaka till LR (inklusive alla gamla LR-trimningar jag inte fick med till CO!).
Så nu är det LR igen för mig.