fieldcells
Avslutat medlemskap
.
Senast ändrad:
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Själv använder jag både fx och dx (både canon och nikon (endast d500). Men när det gäller att använda ett objektiv som ska klara det mesta blir det Olympus (M43). Då blir det em1 MKII + 12-100/4. Jag får då brusprestanda och DO som ligger i paritet med min D500[...]
I åtskilliga år har jag sprungit runt med 16-35/50/85 på Nikon FX men tröttnat ordentligt på allt objektivbytande. Inte minst under högtider i trånga utrymmen eller situationer där man saknar möjlighet att röra sig för att kompensera. Det känns som att jag alltid väljer fel.
I åtskilliga år har jag sprungit runt med 16-35/50/85 på Nikon FX men tröttnat ordentligt på allt objektivbytande. Inte minst under högtider i trånga utrymmen eller situationer där man saknar möjlighet att röra sig för att kompensera. Det känns som att jag alltid väljer fel.
Har därför övervägt ett all-round objektiv där 28-300 vore drömmen men det känns som att ljusstyrka och kvalité saknas. Tamrons 35-150 f/2.8-4 vore ett alternativ men jag skulle nog sakna 28-35 spannet och ljusstyrkan. Kvar är då 24-70 f/2.8 men här oroar jag mig för att 70 inte är tillräckligt och att jag egentligen inte löser mitt ursprungliga problem.
Helst skulle jag vilja ha ett 28-135 f/2.8 eller något liknande.
Vore intressant att höra hur ni andra löser det. Ett alternativ vore att införskaffa en 28 för att på sikt även ha en 70-200. Det skulle lösa min ovilja att använda 16/35 som har f/4 vilket inte riktigt räcker till.